Ludde30 Startet 28.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2006 I den nye båten er det hydraulisk vridbart propellanlegg (det er også PRM-gir), og dette anlegget gjør litt som det vil. Når jeg har fått lagt inn en ok vridning i forhold til motoren, opplever jeg at den kan finne på å gi mer eller mindre vinge under gange. Vridningen styres av et hjul på siden av styreposisjonen, og jeg må rett som det er justere vridningen. Ved bakking justeres ofte vingene mye, noe som til tider kan både gi redusert manøvreringsevne og overbelastet motor (for mye vinge). Dette kan da umulig være normalt? Vet at flere her har erfaring med vridbare anlegg, og jeg tar gjerne noen synspunkter og erfaringer. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
rogeri Svart 28.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2006 Hei! Årskane kan være flere, en lekk ventil i hydraulpumpen, luft i systemet.eller lekkasje i selve hydr.sylinderen. For å holde vingene i rett stilling under full eller tilnærmet full fart, selv på en liten motor krever et 100% tett anlegg, da det er stor påstand som vil vri vingene med påfølgende fall i turtallet! Mittråd er å se etter oljelekkasjer og deretter sjekke om det er mye luftbobler i hydr.olja i anlegget! Sitér dette innlegget Link to post
kajaa Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Du sier ikke noe om hvilken type/fab. du har, men de fleste(alle untatt SABB), bruker enten en senterbolt eller et ytre rør på prop. aksel, for å styre vridning. Dette røret/bolten styrer vridning ved at den forsyves i forhold til prop.aksel. I propellhuset sitter det en liten kloss som overfører bevegelsen til vinge, og denne må være uten slarke i forhold til spor i trekkkloss og tapp på vinge. Er det dårlig med grease i propell-hodet vil denne delen slites fort (den er vanligvis i messing) og med slakke her og litt friksjon vil du ikke ha god kontroll med instilt vridning, den vil endres ved belastning. En endring av pos. på hyd. syl. burde kunne måles invending, men en kontroll av propp.hus krever landsettnig. Dersom du vet hvilken type vridbart anlegg du har vil vel fab. kunne gi deg noen tips også. West-mekan i Nordfjordeid er en prod. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 29.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Jeg vet dessverre ikke hvilken produsent det er, men forrige eier tror det er Sleipner. Det er hvertfall ikke SABB-prinsippet. Som jeg nevnte i innlegg #1, så er det et hjul/ratt som styrer innstillingen av vridningen, og den har vel ca 4 1/2 omdreininger fra start til slutt. Det som er svært så besynderlig er at det det går, ved å legge en del mer kraft til, å fortsette å skyve hjulet rundt når man har kommet til en av endene. Slik jeg forstår hydraulikk, så burde det være umulig å skyve hjulet lengre enn det er ment å gå? Det gjør også at jeg mistenker at feilen ligger i hydraulikken, og ikke i propellen. Jeg fikk synspunktene til noen av "gamlekara" i helgen, og de trodde også det var hydraulikken. Ved påfyllingen for olje til systemet, er det luftehull i skruen. Det betyr vel at systemet er selvluftende? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ludde30 Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Ingen fler som har erfart lekkasje i hydraulikken til vridbart anlegg, og vil øse om seg med erfaringene sine? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
rogeri Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Må du etterfylle hydr.olje? Sjekket om det er skum,eller små luftblærer i olja? Sjekket etter lekkasjer i koblinger,slanger etc.? Sjekket om sylinderens fester på trekkrør og hylse ikke glipper? Nesten "umulig" å sette en konkret diagnose på problemet ditt uten at dette er sjekket grundig! Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Ok. Ser at jeg har vært litt mangelfull med inforen rogeri. Jeg etterfylte olje her om dagen. Fikk presset inn 1 dl, og det var første gang det ble etterfylt olje på hvertfall 9 år. Har ikke oppdaget skum eller lufblærer i olja, men da jeg ettefylt, kom det et par små bobler da jeg kjørte anlegget frem og tilbake. Men da var jo også for å lufte det etter påfylling. Det er ikke lekkasje i slanger og koblinger. Det ser heller ikke ut som festene på trekkrør og hylse glipper. Såvidt jeg har skjønt så skal det ligge en liten oljefilm på sylinderen, for smøring. Når anlegget presses maks akterover, kommer det bittelitegranne olje ut fra sylinderen, men her snakker vi kanskje 1/10 ml. Det letteste (hvis det først er noe dyrt...) hadde selvsagt vært om det var pumpa ved styreposisjonen, da den antakeligvis kan overhales eller i verste fall byttes. Spørsmålet er vel egentlig hgvor det er fornuftig å begynne den mer alvorlige feilsøkingen, og hvorvidt det er hensiktsmessig å begynne å demontere ting og tang allerede nå. Takk så langt rogeri! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
rogeri Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg ville sjekket sylinderen først med å legge et rent stykke gråpapir under selve hydr. sylinderen. Så ville jeg kjørt en tur med godt pådrag på motoren, etterpå ville jeg sett om det var kommet mørkeflekker i papiret. Hvis den oljefilmen du snakker om går over i dråpeform vil jo anlegget tappes over tid. Vet du forresten hvordan du kan lufte et slikt anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Angående lufting, så er det et lite hull i påfyllingsskruen. Slik jeg har forstått det, vil lufting skje automatisk gjennom det hullet. Hvis det ikke er tilfelle, så har jeg ingen idé om hvordan det luftes. Takk for tipset med gråpapir! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
rogeri Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Normalt er dette selvluftende med dette kan ta tid! Dette kan gjøres bedre og raskere ved å lufte på en av niplene. Du letter forsiktig på den nippelen som har trykk når du sviver pumpen (2 mann må til) Da vil du se om det kommer luft eller ren olje, 1.du sviver 2. stenger nippelen3.fyller etter,åpner nippelen igjen og gjentar det samme til kun ren olje uten blærer kommer ut. Faren med å lufte på sylinderen er at du kan risikere å dra inn luft hvis du "letter" på feil nippel, eller sviver gæli vei! Vet ikke om dette var forståsegpåbart? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Joda, jeg toke fremgangsmåten. Skal få med meg en kompis ned i båten etterhvert, så kan vi teste det. Igjen takk Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Actros Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Hallo Fram 25. Hadde samme problemet på vår båt med vripropell. Vi luftet og luftet men det ble ikke bedre, vi demonterte til slutt styrpumpa. Denne var full av grakse etter mange års bruk. Vi gjorde den rein og monterte sammen igjen, og både propell og ror ble som nytt igjen. (PS... Vi hadde samme prob.med roret.) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Denne var full av grakse etter mange års bruk. Ja hvis det legger seg dritt i ventilene i pumpa og disse ikke tetter skikkelig, vil trykket gi etter og vingene vris etter hvert som trykket avtar. Det enkleste er vel å sjekke først om det er noe oljesvikt, før man skruer sund pumpen! Sitér dette innlegget Link to post
Actros Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Han har oljesvikt i og med at han kan fortsette og vri når det skal være stopp, akkurat samme som jeg hadde i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det hadde jo vært suverent om det bare er å rengjøre pumpen! Takk for tipset Actros. Det skal sjekkes ut. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
rag Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Vi hadde dette problemet på for forrige båt. Det var riktignok en SABB, så ikke helt sammenlignbart. Brukte en liten formue på reparasjoner, men det ble aldri særlig bedre. Heldigvis fantes det en mulighet for å justere maksimal propellvridning. Da ble problemet til å leve med, men vi fant aldri ut av selve problemet. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Låner denne tråden til et spørsmål: Hvor høyt trykk snakker vi om i et slikt anlegg? Det har rustet i stykker en kobling/skjøt på en av hydraulikkslangene til det vridbare propellanlegget. Økonomisk og praktisk er det å kappe koblingen og putte i et skjøterør med doble slangeklemmer, men holder det? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Sett heller på ny kobling/skjøt selv om de som gjør dette ikke vil garantere for at man kan ha så høyt trykk som slangen er beregnet for. Anders Haaby har kanskje noen ord om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Håpet på å gjøre det selv, i båten... Koster vel litt å få folk ombord, da kan jeg vel heller skru løs i begge ender og kjøpe én ny lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.