Jump to content

Vridbart propellanlegg - hydraulikkspørmål


Ludde30

Recommended Posts

I den nye båten er det hydraulisk vridbart propellanlegg (det er også PRM-gir), og dette anlegget gjør litt som det vil. Når jeg har fått lagt inn en ok vridning i forhold til motoren, opplever jeg at den kan finne på å gi mer eller mindre vinge under gange. Vridningen styres av et hjul på siden av styreposisjonen, og jeg må rett som det er justere vridningen. Ved bakking justeres ofte vingene mye, noe som til tider kan både gi redusert manøvreringsevne og overbelastet motor (for mye vinge).

 

Dette kan da umulig være normalt? Vet at flere her har erfaring med vridbare anlegg, og jeg tar gjerne noen synspunkter og erfaringer.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Hei!

 

Årskane kan være flere, en lekk ventil i hydraulpumpen, luft i systemet.eller lekkasje i selve hydr.sylinderen.

For å holde vingene i rett stilling under full eller tilnærmet full fart, selv på en liten motor krever et 100% tett anlegg, da det er stor påstand som vil vri vingene med påfølgende fall i turtallet!

 

Mittråd er å se etter oljelekkasjer og deretter sjekke om det er mye luftbobler i hydr.olja i anlegget!

Link to post

Du sier ikke noe om hvilken type/fab. du har, men de fleste(alle untatt SABB), bruker enten en senterbolt eller et ytre rør på prop. aksel, for å styre vridning. Dette røret/bolten styrer vridning ved at den forsyves i forhold til prop.aksel. I propellhuset sitter det en liten kloss som overfører bevegelsen til vinge, og denne må være uten slarke i forhold til spor i trekkkloss og tapp på vinge. Er det dårlig med grease i propell-hodet vil denne delen slites fort (den er vanligvis i messing) og med slakke her og litt friksjon vil du ikke ha god kontroll med instilt vridning, den vil endres ved belastning. En endring av pos. på hyd. syl. burde kunne måles invending, men en kontroll av propp.hus krever landsettnig.

Dersom du vet hvilken type vridbart anlegg du har vil vel fab. kunne gi deg noen tips også. West-mekan i Nordfjordeid er en prod.

Link to post

Jeg vet dessverre ikke hvilken produsent det er, men forrige eier tror det er Sleipner. Det er hvertfall ikke SABB-prinsippet.

 

Som jeg nevnte i innlegg #1, så er det et hjul/ratt som styrer innstillingen av vridningen, og den har vel ca 4 1/2 omdreininger fra start til slutt. Det som er svært så besynderlig er at det det går, ved å legge en del mer kraft til, å fortsette å skyve hjulet rundt når man har kommet til en av endene. Slik jeg forstår hydraulikk, så burde det være umulig å skyve hjulet lengre enn det er ment å gå?

 

Det gjør også at jeg mistenker at feilen ligger i hydraulikken, og ikke i propellen. Jeg fikk synspunktene til noen av "gamlekara" i helgen, og de trodde også det var hydraulikken. Ved påfyllingen for olje til systemet, er det luftehull i skruen. Det betyr vel at systemet er selvluftende?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Ok. Ser at jeg har vært litt mangelfull med inforen rogeri. Jeg etterfylte olje her om dagen. Fikk presset inn 1 dl, og det var første gang det ble etterfylt olje på hvertfall 9 år. Har ikke oppdaget skum eller lufblærer i olja, men da jeg ettefylt, kom det et par små bobler da jeg kjørte anlegget frem og tilbake. Men da var jo også for å lufte det etter påfylling. Det er ikke lekkasje i slanger og koblinger. Det ser heller ikke ut som festene på trekkrør og hylse glipper. Såvidt jeg har skjønt så skal det ligge en liten oljefilm på sylinderen, for smøring. Når anlegget presses maks akterover, kommer det bittelitegranne olje ut fra sylinderen, men her snakker vi kanskje 1/10 ml.

 

Det letteste (hvis det først er noe dyrt...) hadde selvsagt vært om det var pumpa ved styreposisjonen, da den antakeligvis kan overhales eller i verste fall byttes. Spørsmålet er vel egentlig hgvor det er fornuftig å begynne den mer alvorlige feilsøkingen, og hvorvidt det er hensiktsmessig å begynne å demontere ting og tang allerede nå.

 

Takk så langt rogeri!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Jeg ville sjekket sylinderen først med å legge et rent stykke gråpapir under selve hydr. sylinderen.

Så ville jeg kjørt en tur med godt pådrag på motoren, etterpå ville jeg sett om det var kommet mørkeflekker i papiret.

Hvis den oljefilmen du snakker om går over i dråpeform vil jo anlegget tappes over tid.

 

Vet du forresten hvordan du kan lufte et slikt anlegg?

Link to post

Angående lufting, så er det et lite hull i påfyllingsskruen. Slik jeg har forstått det, vil lufting skje automatisk gjennom det hullet. Hvis det ikke er tilfelle, så har jeg ingen idé om hvordan det luftes. Takk for tipset med gråpapir!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Normalt er dette selvluftende med dette kan ta tid!

Dette kan gjøres bedre og raskere ved å lufte på en av niplene.

Du letter forsiktig på den nippelen som har trykk når du sviver pumpen (2 mann må til)

Da vil du se om det kommer luft eller ren olje, 1.du sviver 2. stenger nippelen3.fyller etter,åpner nippelen igjen og gjentar det samme til kun ren olje uten blærer kommer ut.

Faren med å lufte på sylinderen er at du kan risikere å dra inn luft hvis du "letter" på feil nippel, eller sviver gæli vei!

 

Vet ikke om dette var forståsegpåbart?

Link to post

Hallo Fram 25.

 

Hadde samme problemet på vår båt med vripropell. Vi luftet og luftet men det ble ikke bedre, vi demonterte til slutt styrpumpa. Denne var full av grakse etter mange års bruk.

 

Vi gjorde den rein og monterte sammen igjen, og både propell og ror ble som nytt igjen. (PS... Vi hadde samme prob.med roret.)

 

Lykke til

Link to post

Vi hadde dette problemet på for forrige båt. Det var riktignok en SABB, så ikke helt sammenlignbart. Brukte en liten formue på reparasjoner, men det ble aldri særlig bedre. Heldigvis fantes det en mulighet for å justere maksimal propellvridning. Da ble problemet til å leve med, men vi fant aldri ut av selve problemet.

 

Ragnar

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...