Jump to content

Penger å spare ....

boye

Recommended Posts

Byttet omsider ut den gamle Wallas,n i helgen. Den var 20 år gammel og hadde gjort sitt. Vurderte gass, men fikk ikke kona med på det. Endte opp med en Origo 3000 spritkoker i stedet som faktisk fungerte langt over forventet.

Men her var det penger å spare ved å sjekke priser.

Watski skulle ha ca. 3000 kr

Maritim ca. 2700 kr

Seatronic ca 2200 kr

SeaSea 1845 kr

Kjøpte hos sistnevnte.

Var samtidig innom Biltema og kjøpte rødsprit til 69 kr for 4L. Den lukter nok noe mer enn den såkalte luktfrie til 120 kr literen, men kan leve med det.

vanlig misforståelse:

Origo 3000 spritkokeapparat er noe drit.

Helt feil, denne er helt enkelt genial. To ting å være OBS på.

1. Tåler overhodet ikke trekk

2. Ikke bruk rødsprit.

Det første får virkningen at det varmer dårlig. Det andre får også virkningen at det varmer dårlig, i tillegg til at det soter.

Disse to punktene er nok opphavet til ryktene om at Origo spritkokeapparater er dårlige, men det er de altså ikke.

Brennvæske til disse, er Origionol eller annen metanol forsterket vare. Vanlig etanol brenner alt for dårlig, i tillegg til at stoffene som gjør etanolen rød, soter noe inn i helv...

Metanolforsterket sprit brenner med kraftigere flamme, og mindre sot.

Kjøp en flaske, og få " nytt " kokeapparat.

NB: den norske varianten Fin Fyr har jeg ikke testet.

Suzuki

No boat needed..

NB: den norske varianten Fin Fyr har jeg ikke testet.

Suzuki

Men det har jeg i hele fjor og den fungerte meget bra! Ga god varme og veldig lite sot/lukt - verdt de ekstra pengene! Årets "dose" forlengst innkjøpt.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Outbreak, ser ut som du kan ringe til dem. Kom faktisk inn på hjemmesiden deres nå, finner produktsortiment og at de har en butikk på Rud (i nærheten av den bygden der øst, du vet....) - men ingen webshop.

Telefonnummer 67175252

Telefax 67175253

Åpent 10-18, lørdag 9-15

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Kjøpte Origo med ett bluss ifjor isammen med noen liter FinFyr.

Da vi slapp opp for FinFyr, kjøpte jeg en liter rødsprit på bensinstasjonen.

Jeg tilsatte en skvett vann, (noe jeg mener var et tips her fra Båtplassen) og

fyrte med det resten av turen.

Nå bruker jeg kun rødsprit med litt vann i og merker ingen problemer med

dårlig varme eller soting. :yesnod:

Rødsprit er billigere og mye lettere og få tak i enn FinFyr.

Kjempefornøyd så takk for tipset.

ps. Har ikke prøvd uten denne vannskvetten.

her er det, som vanlig, mye rare påstander.

At rødsprit med vann, har samme effekten, som rødsprit uten vann, er en absolutt helt umulighet. Vannet må på en eller annen måte fordampes, og medmindre noen bruker helt egne ( og kjemisk / fysisk nye prinsipper ) må energien tas fra; nettopp; forbrenningen.

Resultat; dårligere effekt.

Fin Fyr er tatt fram for å redusere soting og lukt. Ikke for maksimal effekt.

Suzuki

No boat needed..

I fjor kjøpte vi en Origo 4100 (samme som Origo 3000, men 4100 er innebygd).

Helt enig med Suzuki og de andre som mener at rødspritapparatet er veldig bra. Våres koker faktisk opp en kjele med vann mye raskere enn hva vi hadde forventet oss. Har ikke tatt tiden, men det går som sagt ikke så treigt.

Kjøpte den også på Seasea. Anbefales på det sterkeste!!! :yesnod:

M/B Gamla

trixet med og tilsette en liten vanskvett funker helt fint det ,,men det blir en liten reduksjon i effekt som suzuki sier, men det gjør underverker når det gjelder sot og lukt :cheers:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Prisene de opererer med på nettsiden sin. Er de inkl mva? Dette er jo svenske kroner, men de har jo butikk i Oslo... Er interresert i Origo 4100.

Har du noen bilder av denne montert M/B Gamla ?

Lurer på hvor dyp den er, og hvordan den fylles...

Har du noen bilder av denne montert M/B Gamla ?

Desverre. Har ingen bilder. Skal til båten i løpet av uka, så jeg skal prøve å få tatt noen da hvis du er innteresert. Er også usikker på hvor dyp den er men, er ikke så altfor dyp. Den fylles rett og slett ved at det er en beholder som du fyller oppi rødsprit e.l og tenner på. Veldig enkelt og greit.

Når det gjelder prisene hos Seasea, så ringte jeg dem og spurte dem en gang. Mener (gå ikke helt god for dette) at de var oppgitt i svenske kroner og at de var inkludert mva.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...