Jump to content

Bedre lading med Ladac?

jutul

Recommended Posts

Med 4 stk 115 Ah batteri blir det en del ladestrøm. Nå skriver du ikke noe om hvordan disse er koblet. Er alle koblet sammen eller har du flere batteribanker?

I tillegg til å måle spenning med multimeter er det absolutt en fordel å måle ladestrømmen med et tangamperemeter får likestrøm. Et slikt finner du på Biltema som måler inntil 200 A. Vet ikke hvor mye du kan om dette fra før, men du finner utrolig mye stoff om dette her på Baatplassen.

Dersom du kommer til at du bør ha Ladac, kan du være oppmerksom på at det finnes et alternativ, Sterling. Det finner du under leverandører her på Baatplassen. :seeya:

kan du være oppmerksom på at det finnes et alternativ, Sterling. Det finner du under leverandører her på Baatplassen. :seeya:

I tillegg til tilfredstillende lading får du også en service som går utenpå mye annet jeg har opplevd.

For Jørg finnes ikke problemer, bare utfordringer.

Fra en som har innstallert Sterlig laderegulator og amp.time teller i båten og er kjempefornøyd.

Jeg har også montert en Sterling PDAR. Den ser ut til fungere veldig bra. I motsetning til LADAC er denne programstyrt med 4 trinn. Den har en "slow start" der den først begynner rolig og etter en stund øker den til såkalt high charge som medfører lading på ca 14.8V for åpne lybatterier. Etter hvert vil den skifte modus, og tiden det tar før den gjør det vil avhenge hvor mye batteriene en tappet ned.

Har ikke fått testet den godt nok ennå, men etter sommerferien vil jeg nok kunne gi et bedre svar på om den svarer til mine forventninger. Så langt ser det meget bra ut.

Redigert av OLPI (see edit history)

3 batterier går til forbruk og et til start. Disse er i to forskjellige banker, jeg kan svært lite om dette fra før, men hvor mye skal det være før det er tilfredstillende og når bør man vurdere tupe Ladac/Sterling

Siden du har 3 batterier på 115 Ah i en forbruksbank, regner jeg med at du bruker en del strøm i båten. Det er forbruket av strøm når du er på tur som avgjørende for om ladingen er god nok, som den er i dag, eller om du må ha en raskere opplading av batteriene.

For at batteriene skal vare lenge, bør de ikke tappes mer enn 50%. Det vil bli vel 170 Ah og har du da en avstand til neste havn eller hjemmehavn som gjør at du bruker 4 timer, må dynamoen kunne levere ca 25 A. Da vil batteriene være ca 80% oppladet. Lading over 80% går noe seinere. I dette anslaget har jeg ikke tatt med forbruk. Kanskje må du ha på vindusviskere og varmeapparat? Det er fort gjort at behovet kommer opp i 40 A.

For å finne ut av dette ville jeg tatt noen målinger med et tangamperemeter for likestrøm og sjekke hvor mye du bruker over en dag eller to med typisk forbruk. Ut fra dette kan du da finne ut hvor stor ladestrøm du har behov for.

Nå har Sterling en mer avansert måte å finne disse tingene ut på. Vil absolutt anbefale deg å se på "batterikontroll" fra Sterling. Om du ikke mener det er noe for deg, får du i alle fall mange tips med å lese hva som står der. Linken finner du her. Håper dette er til litt hjelp. :fishing:

Det kunne være en ide og kjøpe en ladac lader og koble den til landstrøm eller investere i en

strøm generator som er bensin drevet eller diesel alt etter prisklasse.

Jeg monterte ladac sin landstrøms pakke og kjøpte i tilleg en 1000vatts Honda generator

som står i motor rommet det fungerer helt perfekt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...