jutul Startet 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2006 Hei.....Jeg har en 2003 modell kad 43 og 4 115 A batterier, vil jeg har bruk for en "Ladac" for å forstereke lading. Hvor mye koster et slikt opplegg, er det vanskelig å montere? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Denne dynamoen har vel ekstern måling av ladespenning? ("Gul ledning" til batteriet.) Da spørs det om det er særlig mye å hente ved å installere Ladac. Har du målt ladespenningen? Sitér dette innlegget Link to post
jutul Svart 29.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Tenker du da å måle mens motor går på batteri med en sånn multimeter sak? og se hva som kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Ja, mål spenning (Volt DC) direkte på batteriet mens motoren går på høy tomgang, ca 1000rpm. Både ved helt fulle og delvis nedtappende batterier. Har du flere banker bør alle måles. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Med 4 stk 115 Ah batteri blir det en del ladestrøm. Nå skriver du ikke noe om hvordan disse er koblet. Er alle koblet sammen eller har du flere batteribanker? I tillegg til å måle spenning med multimeter er det absolutt en fordel å måle ladestrømmen med et tangamperemeter får likestrøm. Et slikt finner du på Biltema som måler inntil 200 A. Vet ikke hvor mye du kan om dette fra før, men du finner utrolig mye stoff om dette her på Baatplassen. Dersom du kommer til at du bør ha Ladac, kan du være oppmerksom på at det finnes et alternativ, Sterling. Det finner du under leverandører her på Baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
jutul Svart 29.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 3 batterier går til forbruk og et til start. Disse er i to forskjellige banker, jeg kan svært lite om dette fra før, men hvor mye skal det være før det er tilfredstillende og når bør man vurdere tupe Ladac/Sterling Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Spenningen bør iallfall være over 14V, både ved fulle og delvis nedtappede batterier. Sjekk først om regulatoren har den gule ledningen ut fra regulatoren og at den er koblet til samme batteri som dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 kan du være oppmerksom på at det finnes et alternativ, Sterling. Det finner du under leverandører her på Baatplassen. I tillegg til tilfredstillende lading får du også en service som går utenpå mye annet jeg har opplevd. For Jørg finnes ikke problemer, bare utfordringer. Fra en som har innstallert Sterlig laderegulator og amp.time teller i båten og er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 (redigert) Jeg har også montert en Sterling PDAR. Den ser ut til fungere veldig bra. I motsetning til LADAC er denne programstyrt med 4 trinn. Den har en "slow start" der den først begynner rolig og etter en stund øker den til såkalt high charge som medfører lading på ca 14.8V for åpne lybatterier. Etter hvert vil den skifte modus, og tiden det tar før den gjør det vil avhenge hvor mye batteriene en tappet ned. Har ikke fått testet den godt nok ennå, men etter sommerferien vil jeg nok kunne gi et bedre svar på om den svarer til mine forventninger. Så langt ser det meget bra ut. Redigert 29.Mai.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 3 batterier går til forbruk og et til start. Disse er i to forskjellige banker, jeg kan svært lite om dette fra før, men hvor mye skal det være før det er tilfredstillende og når bør man vurdere tupe Ladac/SterlingSiden du har 3 batterier på 115 Ah i en forbruksbank, regner jeg med at du bruker en del strøm i båten. Det er forbruket av strøm når du er på tur som avgjørende for om ladingen er god nok, som den er i dag, eller om du må ha en raskere opplading av batteriene. For at batteriene skal vare lenge, bør de ikke tappes mer enn 50%. Det vil bli vel 170 Ah og har du da en avstand til neste havn eller hjemmehavn som gjør at du bruker 4 timer, må dynamoen kunne levere ca 25 A. Da vil batteriene være ca 80% oppladet. Lading over 80% går noe seinere. I dette anslaget har jeg ikke tatt med forbruk. Kanskje må du ha på vindusviskere og varmeapparat? Det er fort gjort at behovet kommer opp i 40 A. For å finne ut av dette ville jeg tatt noen målinger med et tangamperemeter for likestrøm og sjekke hvor mye du bruker over en dag eller to med typisk forbruk. Ut fra dette kan du da finne ut hvor stor ladestrøm du har behov for. Nå har Sterling en mer avansert måte å finne disse tingene ut på. Vil absolutt anbefale deg å se på "batterikontroll" fra Sterling. Om du ikke mener det er noe for deg, får du i alle fall mange tips med å lese hva som står der. Linken finner du her. Håper dette er til litt hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Det kunne være en ide og kjøpe en ladac lader og koble den til landstrøm eller investere i en strøm generator som er bensin drevet eller diesel alt etter prisklasse. Jeg monterte ladac sin landstrøms pakke og kjøpte i tilleg en 1000vatts Honda generator som står i motor rommet det fungerer helt perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.