Sabb1 Startet 29.Mai.2006 Del på Facebook Startet 29.Mai.2006 (redigert) Vet noen her inne på dette utmerkede forum, hvor stor rorvinkel, en kan bruke som utgangspunkt på en 27' tresnekke? Vil tippe at maks rorvinkel pr i dag, er ca 30 grader. (30+30). Ser mer for meg en rorvinkel opp mot 40-50 grader (50+50)som mer "normalt"? Skal kople i fra teleflex styringen,for å se om en kan få større rorutslag. Tror att det er telflex styringen som begrenser rorvinkelen. Skal bygge om til Hydraulisk styring i løpet av sommeren. Redigert 29.Mai.2006 av Sabb1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 Hei Sabb 1! Det med "riktig" vinkel er ikke alltid så greit. Ekspertene på "flow-control" eller hva det nå heter, påstår at 35 grader til hver side er det som er mest effektivt - alt over er "tull", men da tar de i beregning at alt over dette vil bremse båten. Who cares? Kanskje aktuell i en regattabåt, men ikke noe å ta hensyn til for mitt behov. De fleste teleflex (og lignede) -styringer kommer vel opp til denne 35-graders regelen. Selv vil jeg IKKE ha teleflex (eller lignende), nettopp p.g.a. begrensningen i utslaget. I sjarken min - ja, den med Sabb G-modell - har jeg derfor lagt opp et ganske elementært (analogt! ) vaierstyrings-system. D.v.s. en enkel 5mm syrefast stålvaier - uten strømpe - som går over en trommel bak selve rattet og som er festet på hver side av rorkulten bak. Alt sammen med diverse små førings-blokker underveis. Midt på vaierstrekket har jeg små strekkfisker for å stramme opp slakken. Kanskje ikke akkurat det mest eleganteste anlegg, men for meg så duger det. Med denne kan jeg få rorbladet nesten "på tvers" hvis jeg vil. Under vanlig fart så holder det lenge med en bitteliten endring for å styre dit jeg vil. MEN, det er når jeg skal bakke ut av båsen min, og når jeg skal legg til igjen, at jeg trenger fullt rorutslag! Da står jeg bak ved rorkulten fordi reversering og gassen er i akterkant av motorkassa. Gir jeg fullt utslag på rorkulten - først den ene, så den andre veien for å manøvrere, så roterer rattet i styrhuset med en skremmend fart! :o) P.S.: Tro også at hydrauliske styringer har en begrensning - maks. 200mm slaglende på sylinderet. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 I den siste katalog fra Maritim er der en tegning av et hydralisk styresystem. Der er det 35 gr. til begge sider, som er vist. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
oaasheim Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 Eg har dobbel hydraulisk styring (2 pumper) i sjarken, og det er akkurat det eg eigentleg har bruk for. Vil tru det er 35º rorvinkel på den. "Bare" 5º gir enorm forskjell! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.