Jump to content

Ctek batterilader

Batdilla

Recommended Posts

Hmm.  Har lenge vært i tvil om hvilken lader jeg skulle gå for.  Begynner å bli overbevist (etter denne tråden) om at Ctek 25000 vil være ett bra valg.

Men vet vi at disse jordings problemene som enkelte ladere har IKKE er ett problem på denne, før jeg løper og kjøper ??

<{POST_SNAPBACK}>

Mener jeg leste ett eller annet sted på web-sidene at de er dobbeltisolerte og uten jord. Da skulle det være greit.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Nå er det innbragt i husholdningen et passende kvantum nedkjølt lokalprodusert B-vitamin eliksir, i anledning feiringen av Worses ervervelse av ordentlig batterilader. Plukket opp min nye Multi XS 25000 i dag på Mekonomen, til den snille pris av 2.598,- :flag:

Den er dobbeltisolert uten jord, liten og lett og nett og lett å plassere. Men jeg ble litt skuffet da jeg så at den hadde krokodilleklemmer (kalles gjerne «pikkodalleklemmer» lokalt i dalen her) for tilkobling til batteriene. Jeg ville jo ha et fastmontert opplegg med saftige øye-kabelsko. Og så for meg et bryter-opplegg, kanskje en enkel 1-begge-2 bryter, muligens et par nøkkelbrytere, ett eller annet ... kanskje en fjernstyrt løsning med noe rele-greier ...

Men over en kopp rykende varm kaffe mens 8 jenter i 8-års alderen suste hylende rundt ørene mine i anledning den mellomste ufyselighetens åremålsdag, fikk jeg et syn. Med pikkodalleklemmer er det jo såre enkelt: Bare å skifte over til det batteri som skal lades ... og ledningene er lange nok til å rekke både til start, forbruk og generatorbatteri. Så da er Gamle Worse fornøiet så det suser etter.

Regner med å montere opp dette i morgen ... skal se om jeg får tatt et fotografisk billede eller to.

Ha en fortreffelig aften, alle sammen.

:cheers:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Gratulerer med ny batterilader!!

Jeg kjøpte en MULTI XS 7000 og i den lå det en ekstra ledning med øye-kabelsko.  Dette er samme løsningen som for XS3600. Se bildet på linken, så velger du ladere.

http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg vet hva du mener, det var det jeg trodde jeg skulle få ... men her er pikkodalleklemmene eneste alternativ. men som sagt, det er jo supert, det. Nå står den og topplader Quindebestets Opel Astra, mens en Biltema 10A lader står og koker opp batteriet i min søsters Daihatsu Kåre. Rene batterilaboratoriet i Worses garasje akkurat nå! :lol: Her skal det lades!!

En kollega kjøpte en XS 7000 i går til bruk i en Volvo 740 som ofte kjøres bare korte turer. Standard 5A lader nektet å lade ... men Ctek'en satte i gang tvert, og se, det ble strøm! Og kollegaen forsto endelig hva det er som foregår når batteriet lades ... ikke verst bare det, men så hadde også Gamle Worse holdt et alvorstungt halvtimes foredrag for ham, øsende ut av kunnskap funnet her og i boken til Jon Winge. :yesnod:

Plukket opp min nye Multi XS 25000 i dag på Mekonomen, til den snille pris av 2.598,-  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Ser i WATSKI 2005 katalogen at for samme lader skal de ha 4800 kr. Det er jo ikk egrenser for hva de skal tjene på en stk. lader. Denne kjøpes inn til kanskje rundt 2000 kr og så skal WATSKI altså tjene 2800kr på en lader.

Har du hovedbrytere for minus og pluss for forbruksstrømmen kan du koble batteriladeren til disse, så lader den hele forbruksbanken.

• 4 måneder senere...

Nå er det innbragt i husholdningen et passende kvantum nedkjølt lokalprodusert B-vitamin eliksir, i anledning feiringen av Worses ervervelse av ordentlig batterilader.  Plukket opp min nye Multi XS 25000 i dag på Mekonomen, til den snille pris av 2.598,-  :flag:

Den er dobbeltisolert uten jord, liten og lett og nett og lett å plassere.  Men jeg ble litt skuffet da jeg så at den hadde krokodilleklemmer (kalles gjerne «pikkodalleklemmer» lokalt i dalen her) for tilkobling til batteriene.  Jeg ville jo ha et fastmontert opplegg med saftige øye-kabelsko.  Og så for meg et bryter-opplegg, kanskje en enkel 1-begge-2 bryter, muligens et par nøkkelbrytere, ett eller annet ...  kanskje en fjernstyrt løsning med noe rele-greier ...

Men over en kopp rykende varm kaffe mens 8 jenter i 8-års alderen suste hylende rundt ørene mine i anledning den mellomste ufyselighetens åremålsdag, fikk jeg et syn.  Med pikkodalleklemmer er det jo såre enkelt:  Bare å skifte over til det batteri som skal lades ... og ledningene er lange nok til å rekke både til start, forbruk og generatorbatteri.  Så da er Gamle Worse fornøiet så det suser etter.

Regner med å montere opp dette i morgen ... skal se om jeg får tatt et fotografisk billede eller to.

Ha en fortreffelig aften, alle sammen. 

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøpte min nye CTEK Multi XS 25000 lader (max 25A) i en lokal bilrekvesita butikk og måtte ut med 2980 kroner. Jeg hadde da selvsagt glemt dette innlegget on at Mekonomen solgte den 400 kr billigere. Jeg hadde tidligere CTEK XS 7000 (7 A), men mente at med 2 X 115 amper batterier fikk jeg aldri ladet de opp nok i havn da kjøleskap, lys og laptoper etc. gikk samtidig. Den tidligere 7000 laderen var montert i en akterlugar og var uten en lyd. Monterte den nye 25000 på samme sted, men denne er vifteavkjølt og bråkte såpass mye at den ville ta nattesøvnen at jeg måtte finne en annen plassering. Vifta går hele tiden inntil laderen går over til vedlikeholds lading- og det gjør den ikk efpr alle forbrukere er avslått. Det stod på esken at 25000 laderen ble avkjølt av en vifte, men at denne skulle bråke så mye at det skulle høres over nesten hele båten syntes jeg var synd. Jeg klarte å lage noen skrammer i den under montering så jeg kan ikke bytte den selv om jeg hadde åpent kjøp.

At viften går hele tiden har nok noe med temperaturen inni båten å gjøre? fordi viften ikke gikk da jeg testet den tidligere hjemme i en kjølig garasje. Plasserte laderen i et lite skott under en dørkplate i cabin som var nærmere vannet og som kanskje var kjøligere men ladevifta gikk okke som.

• 1 måned senere...

Etter endt ferie har jeg oppdaget en for meg alvorlig feil?/mangel med XS 25000 laderen. Den slo seg av hver natt. Og et rødt lys indikerte for stor selvutlading av batteriene. Dette visste jeg var oksebæsj og kontaktet CTEK i sverige. De mener at laderen etter at batteriene har blitt fulladet foretart en siste test sjekk og det er under denne testen den stopper opp. Dette skjer pga. at jeg har skilledioder sier CTEK. Anbefaler meg å montere inn en ledning med en liten 12V lyspære mellom diodene og da vil ikke den siste testen feile. Opplyste de om at jeg hadde XS7000 før uten problemer. De sa at XS 7000 ikke foretar denne siste testen. Montere inn en lyspære som står og tapper batteriene har jeg jo ikke lyst til hvis strømmen skulle gå, problemet er jo at da ville jo batteriene bli flate på noen dager (ikke vet jeg hvor på skillediodeboksen jeg skulle montere lyspæren heller)- Jeg vil jo sette på laderen når jeg forlater båten og finne batteriene i toppladd tilstand ved neste tur). Sa til de at det jo er mange båter som har skilledioder og det kan da ikke være meningen at laderen ikke kan takle dette. 3000 kroner bortkastet? -kan jo bruke den hjemme på bilen for å piffe oppbatteriene der et par ganger i løpet av vinteren.

Lurer på om varen har en mangel ( i forhold til mitt bruk , men ikke hos andre??) og dermed rett til å heve kjøpet da dette problemet ikke er opplyst om i bruksanvisningen.

Du får koble laderen direkte på batteriene da, utenom diodene, så går det nok bra. Works for me ...

Ladere beregnet for flere batterier/banker har en utgang for hvert batteri/hver bank som skal lades. Ctek'en har bare en utgang, attpåtil med pikkodalleklemmer, hvilket meget sterkt signaliserer at den er beregnet for direkte tilkobling på batteripolene. Noen "mangel" er det da ganske bestemt ikke hvis dine dioder får den til å slå seg av når den ikke skal slå seg av. Da ligger jo feilen i din montering, egentlig.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Mnja. Ser at jeg skulle ha oppdatert postingen ovenfor littegranne. Min Multi XS 25000 Super Rally SS GT står koblet til forbruksbatteriene men kan omkobles ved behov. Til startbatteriet har jeg kjøpt en XS 3600. Da slipper jeg å tenke på å bytte om etc. annet enn ved ekstreme behov, hva nå det skulle være, i en båt med en skipper som ikke trenger thrustere både foran og bak ... :smash:

Regner med at jeg kommer til å kjøpe meg en XS 3600 til Viksund'en, og kople den til forbruksbatteriet. Startbatteriet får nå stort sett sitt under gange, og særlig etter at jeg skiftet ut den noe tvilsomme skilledioden med et mer moderne BEP rele og fikk økt ladespenningen med 0,7 volt.

Går ut fra at dette burde holde for å få toppet opp forbruksbatteriet mens jeg ligger i hjemmehavna? Er ikke så veldig avhengig av lademuligheter i gjestehavner, da vi for det meste frekventerer uthavner uansett. men en 3600 gir jo litt over det doble av hva kjøleskapet trekker, så den kan kanskje gjøre jobben i slike tilfeller også. Tror i alle fall at et slikt tiltak vil øke trivselen og levetiden til forbruksbatteriet i forhold til slik det har vært.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er svært fornøyd med XS 7000. Har etter hvert fått opp hvilespenningen på flere batterier.

Naboen hadde ladet ut bilbatteriet sitt ved et uhell og det ville ikke ta imot ladning med vanlig lader. Tok det i garasjen og koblet til XS 7000. Ved vanlig lading ville ladingen ikke starte her heller. Men denne laderen har et valg der man kan stille spenningen på 13,6 V og da startet ladingen ganske fort. Satte det så over på vanlig ladning igjen der det stod et par døgn til det var fullt.

En annen fordel med denne laderen er den har en boost ladning, den har klart å få opp hvilespenningen på flere batterier jeg har ladet. Har et to år gammelt Sønnak Mellinium3 som hvilespenningen ikke ville over 12,62 V.

Ringte Sønnak og reklamerte, men der fikk jeg til svar at dette var helt normalt. Da var det bare å gå i gang å teste boostfunksjonen på laderen. Syklusen slår seg automatisk av etter 4 timer og går da over til vedlikeholdsladning. Resultatet var at hvilespenningen gikk opp i 12,78 V og har holdt seg der.

Tror ikke dette var sulfatering, årsaken var vel heller at syren ble rørt mer rundt med så høy ladespenning.

Du får koble laderen direkte på batteriene da, utenom diodene, så går det nok bra.  Works for me ...

Ladere beregnet for flere batterier/banker har en utgang for hvert batteri/hver bank som skal lades.  Ctek'en har bare en utgang, attpåtil med pikkodalleklemmer, hvilket meget sterkt signaliserer at den er beregnet for direkte tilkobling på batteripolene.  Noen "mangel" er det da ganske bestemt ikke hvis dine dioder får den til å slå seg av når den ikke skal slå seg av.  Da ligger jo feilen i din montering, egentlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det skal jeg prøve på. Jeg har jo laderen tilkoblet pluss og minus hovedbrytere for forbruk. Har en egen liten 3A lader som går på startbatteriet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...