Jump to content

Volvo's rustfrie propeller

Terje

Recommended Posts

Hvilke erfaringer er du ute etter?

forbruk

støy

vibrasjoner

aksellerasjon

toppfart

??

Jeg har ikke erfaring fra VP motorer, men jeg byttet fra alu til stål på en Mercruiser 120 hk diesel med hekkagratet med single prop. Fikk kanskje en knop ekstra på toppen, 50 omdreininger lavere marsjturtall. Skuffende egenglig så jeg ville ikke gjort det samme igjen. Men dette er en liten motor med lavt dreimoment. Kan godt være at du får mer effekt på de store motorene dine.

det jeg syntes var best var å ha en stålpropell som kunne tåle et lite uhell uten å måtta byttes slik alu propeller ofte må

Jeg har nettopp byttet begge mine B7 sett til C7.

Tidligere gikk båten 41,7 GPS knopp, nå ca 40 :cryin: Har ikke fått testet dette helt nøyaktig da maksimal toppfart varierer litt med last, vid strøm etc.

( turtallet er omtrent identisk )

Jeg byttet fordi aluminiumspropellene mine ikke tålte dreiemomentet på KAD motorene.

Hadde ikke noen spesielle forhåpninger om at toppfarten skulle øke men at den skulle reduseres overasket meg litt.

Så langt er jeg i tvil om invisteringen på ca 30 K var verd det

Det har vært skrevet "bittelitt" om dette på BP tidligere, bla. her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...propeller&st=20

Det er utrolig mye synsing ute og går mhp. hvilke magiske egenskaper stålpropellene har. Har som nevnt i innlegget under linken skiftet fra B7 til C7 selv, og erfart akkurat det som VP beskriver, nemlig marginalt lavere toppfart. Jeg skiftet enkelt og greit fordi jeg var lei av at alu-propellene ble til kjeks på ikke alt for mange år. Lakken forsvant etter å ha tatt båten i plan en gang eller to (KAD-motor...).

Ellers høres det fantastisk dyrt ut med 30k for bytte? Trodde pris i Norge lå på 14-16k, på postordre fra USA 8-9k (har kjøpt selv fra USA et par ganger)

Ellers høres det fantastisk dyrt ut med 30k for bytte? Trodde pris i Norge lå på 14-16k, på postordre fra USA 8-9k (har kjøpt selv fra USA et par ganger)

to motorer tenker jeg :smiley:

Komplett sats til mine drev koster ca 16000 kr/stk :eek: har ingen planer om å bytte så veldig kjapt - og de er lagd av nikkel-aluminium-bronse. Så ingen slitasje på Bitteliten III etter 85 timers bruk

Tenkte i samme slengen å gå opp en størrelse, da jeg oppnår 3900 RPM med 13 ersoner ombord + opp-pakning, og om jeg gjerne fikk en knop meller to på marsjturtall mer, med C5 kontra A5. Ellers fungerer nok alu. propellene fint, men har 4 sett som eventuelt kan selges, og da er det ikke så langt til noen USA impoterte propeller.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Høres ut som om det er realistisk å gå til C5, men jeg ville tatt en telefon til Morten Persbråten hos VP Norge og diskutert saken med han. Han sitter såvidt jeg har forstått på alle tester som VP har foretatt i Norge. Alternativt er det mange som nevner Winrace/Terjesen i Arendal.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...