Windy37GM Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Takker for alle svar! Eksos røyk????????? Dette må da være en fabelaktig bi-effekt da Volvo er kjent for å ryke mye... Jepp. Etter også ha skiftet glødeplugger, var det ikke nødvendig å vaske båten bak (pga dieselrøyk) lenger den sommeren.Joda310 Nu Røk-sponset av Volvo Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
slettet Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 moderne totaktsolje for feks outboard har fantastiske smøreegenskaper og kokser ikke. dropp 1 (en!) dråpe av dette i jolla di på en regnværsdag og du har tusenfryd til neste sesong - garantert. som kjent er nye dieseltyper mye tørrere en de tidligere og litt totaktsolje i dieselen skader neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Velger å høre på Motordoktoren i slike diskusjoner! Han VET hva han snakker om! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
slettet Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 neppe, koksingen man hadde i gamle totaktere bla pga ufullstening forbrenning - ikke oljen - er helt borte og med ny teknikk og lav innblanding av moderne totaktsolje og er den et ubehagelig bra smøremiddel. ser ikke bort fra at additiver for diesel er like bra/bedre men det er ingen tvil om at nyere diesel er tørrere og utsetter bla mekaninske dieselpumper for økt slittasje. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 har hørt at de som kjører gammel bil med dieselmotor og fyller med parafin tilsetter en desiliter totaktktsolje når de fyller tanken, for dieselpumpas del.Det kan komme av at de ikke er tilstrekkelig oppdatert angående tilsetningsstoffer som er beregnet på å smøre innsprøytningspumpene, og som koster mindre i bruk enn hva totaktolje gjør. neppe, koksingen man hadde i gamle totaktere bla pga ufullstening forbrenning - ikke oljen - er helt borte og med ny teknikk og lav innblanding av moderne totaktsolje og er den et ubehagelig bra smøremiddel. ser ikke bort fra at additiver for diesel er like bra/bedre men det er ingen tvil om at nyere diesel er tørrere og utsetter bla mekaninske dieselpumper for økt slittasje. Hør her du som har et nick som betyr "gå etter i sømmene": Jeg har gått deg etter i sømmene, og konkluderer så langt med at hvis du ikke ønsker å bli omtalt på en enda verre måte enn Havgapet ble, bør du bli mer etterrettelig i dine innlegg. Jeg og andre har etterlyst dine forklaringer, eventuelt innrømmelse av feiltagelser, på motstridende data du har presentert i andre tråder, men der er du stum. Når det gjelder språkføringen din, skal jeg ikke kommentere den mer enn jeg har gjort i andre tråder. Det er ikke pent å kritisere folk som lider av dysleksi. Så til det tekniske. Tilsetning av 2-taktolje i bensin har som formål å smøre sylingerveggene i 2-taktmotorer. Det du skriver her, har ingenting med 4-takt dieselmotorer å gjøre. 2-taktmotorene du snakker om, har ikke innsprøytningsdyse, og derfor kan de ikke få koksing av dysehull. Eventuell tilsetning av 2-taktolje i dieselolje vil ha som formål å smøre innsprøytningspumper og - dyse (oljen brenner opp lenge før den når sylinderveggen), men tilsetningen medfører fare for koksing av dysehull, og forbruket av 2-taktolje koster mer enn forbruk av tilsetning/additiv. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 tja, noen som har prøvd å fyre en vedovn med for lite trekk? ufullstending forbrenning = koksing. har sett megastore "V12" vedovner - beregnet for å varme opp magasiner på 150 000 liter som hadde vært forsøkt "langfyret" på lav trekk. hammer, meisel og ikke forstyrr meg de neste dagene takk! Sitér dette innlegget Link to post
GMC 2500 Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Det kan komme av at de ikke er tilstrekkelig oppdatert angående tilsetningsstoffer som er beregnet på å smøre innsprøytningspumpene, og som koster mindre i bruk enn hva totaktolje gjør. Hør her du som har et nick som betyr "gå etter i sømmene": Jeg har gått deg etter i sømmene, og konkluderer så langt med at hvis du ikke ønsker å bli omtalt på en enda verre måte enn Havgapet ble, bør du bli mer etterrettelig i dine innlegg. Jeg og andre har etterlyst dine forklaringer, eventuelt innrømmelse av feiltagelser, på motstridende data du har presentert i andre tråder, men der er du stum. Når det gjelder språkføringen din, skal jeg ikke kommentere den mer enn jeg har gjort i andre tråder. Det er ikke pent å kritisere folk som lider av dysleksi. Så til det tekniske. Tilsetning av 2-taktolje i bensin har som formål å smøre sylingerveggene i 2-taktmotorer. Det du skriver her, har ingenting med 4-takt dieselmotorer å gjøre. 2-taktmotorene du snakker om, har ikke innsprøytningsdyse, og derfor kan de ikke få koksing av dysehull. Eventuell tilsetning av 2-taktolje i dieselolje vil ha som formål å smøre innsprøytningspumper og - dyse (oljen brenner opp lenge før den når sylinderveggen), men tilsetningen medfører fare for koksing av dysehull, og forbruket av 2-taktolje koster mer enn forbruk av tilsetning/additiv. Da kan jeg bøye hele denne diskusjonen, den andre veien. Du har et nick som tilsier at du burde ha greie på hva du komenterer. Du rakker ned på en som har en annen oppfatning enn deg selv. Sett deg ned, les nøye igjennom det du selv skriver. En person som bruker det nick´et som deg, burde ha greie på hva han omtaler og uttaler. Så langt her i denne tråden, så er det ganske slett. Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post
Motordoktoren Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Du har et nick som tilsier at du burde ha greie på hva du komenterer. Du rakker ned på en som har en annen oppfatning enn deg selv. Sett deg ned, les nøye igjennom det du selv skriver. En person som bruker det nick´et som deg, burde ha greie på hva han omtaler og uttaler. Så langt her i denne tråden, så er det ganske slett. Det er ikke oppfatningene til The Scrutinizer jeg kritiserer, men at han presenterer data som både jeg og andre ber om dokumentasjon på fordi vi ser at hans data er gale. Dette er et forum hvor brukerne skal veiledes - ikke villedes. The Scrutinizer har f.eks. presentert grafikk som viser at en motor med høyere dreiemoment enn en annen har lavere effekt selv om de går med samme turtall. Dette er ikke bare feil. Det er vrøvl. Det er forskjell på oppfatning og påstand. Jeg rakker ikke ned på oppfatninger. Jeg kritiserer ubegrunnede påstander og stiller spørsmål, men The Scrutinizers strategi ser ut til å være å skrive om noe helt annet enn det han blir spurt om. Bare se et par innlegg tilbake i denne tråden. Og det han skriver kommer i så ufullstendige setninger at mye av det er uforståelig - ihvertfall for meg - men det er kanskje hensikten? Når vi ikke skjønner hva han sier, er vi dumme og han, ja - hvis ikke - hahaha, ikke ring, du skjønner ikke noe, hehehe, hans bekjente hahaha..... Kanskje GMC 2500 vil la mannen tale for seg selv, slik at vi kan få vite hvem som har gitt ham de motstridende påstandene? Med et snitt på over et dusin innlegg per dag siden han ble medlem, kan The Scrutinizer kanskje spandere et på denne diskusjonen også? Alt jeg skriver er nøye gjennomlest. Kan GMC 2500 gi meg et eksempel på hva jeg har "omtalt og uttalt" og som er "ganske slett"? (Kanskje "ganske slett" bør defineres i denne forbindelse? Det er ikke sikkert alle forbinder det samme med dette uttrykket). Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Har i helgen hørt at flere benytter seg av en liten "knert" to-takts olje i dieselen. Kan noen forklare hva dette er godt for og bør jeg gjøre det på en gammel VP MD2B???????? Hva er det i tilfelle godt for? ekstra smøring til stemplene? Skal etter beste evne svare på ditt spørmål Hensikten med å bruke to-takt olje i dieselen er som flere nevner-smøre dieselutstyret innvendig. Jeg ville ikke ha brukt denne formen for smøring. Hvis man ikke har driftsforstyrrelser og maskineriet går bra, ikke rør støpejernsklumpen- den har det trolig fint..... Kos deg heller på sjøen, sommeren er kort. Du får ikke smøring til stemplene med denne metoden. Motoroljen skal ha den funksjonen mens totaktoljen forbrennes og går med eksosen ut. Ønsker du å bruke noen form for tilsetning, så spør et dieselverksted hva de anbefaler. Cirkeline (XD3P) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange søker etter å øke driftsutgiftene. Kjøp heller god vin og saftige biffer. >>Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln.<< Sitér dette innlegget Link to post
GMC 2500 Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Det kan komme av at de ikke er tilstrekkelig oppdatert angående tilsetningsstoffer som er beregnet på å smøre innsprøytningspumpene, og som koster mindre i bruk enn hva totaktolje gjør. Hør her du som har et nick som betyr "gå etter i sømmene": Jeg har gått deg etter i sømmene, og konkluderer så langt med at hvis du ikke ønsker å bli omtalt på en enda verre måte enn Havgapet ble, bør du bli mer etterrettelig i dine innlegg. Jeg og andre har etterlyst dine forklaringer, eventuelt innrømmelse av feiltagelser, på motstridende data du har presentert i andre tråder, men der er du stum. Når det gjelder språkføringen din, skal jeg ikke kommentere den mer enn jeg har gjort i andre tråder. Det er ikke pent å kritisere folk som lider av dysleksi. Bare med å skrive ordet dysleksi, så indikerer du. Hva F** for en er du? Er du så mye bedre enn alle oss andre? Så til det tekniske. The Scrutinizer har f.eks. presentert grafikk som viser at en motor med høyere dreiemoment enn en annen har lavere effekt selv om de går med samme turtall. Dette er ikke bare feil. Det er vrøvl.Dette er bare et spøsmål om manupulering av Cam - tenning og drivstoff.Eller i en diesel, så er det manupulering av Cam, regulator, tenningstidspunkt og cc / slag. Da kan man flytte effekt kurvene. Så til det tekniske. Tilsetning av 2-taktolje i bensin har som formål å smøre sylingerveggene i 2-taktmotorer. Det du skriver her, har ingenting med 4-takt dieselmotorer å gjøre. 2-taktmotorene du snakker om, har ikke innsprøytningsdyse, og derfor kan de ikke få koksing av dysehull. Eventuell tilsetning av 2-taktolje i dieselolje vil ha som formål å smøre innsprøytningspumper og - dyse (oljen brenner opp lenge før den når sylinderveggen), men tilsetningen medfører fare for koksing av dysehull, og forbruket av 2-taktolje koster mer enn forbruk av tilsetning/additiv. Tilsetning av 2-taktolje i bensin har som formål å smøre sylingerveggene i 2-taktmotorer. Sylinderveggene??? Tror det er bære og rådelager som behøver smøring Koksing av dysehull????? Hvor mange dyser har du sett i ditt liv? Ingen, er min påstand. Forklar da hvordan et hull i en dyse, der drivstoffet kommer inn med et trykk fra 115 bar og oppåver, skal kokse. Det er det reneste svada fra enne til annen. Synd at denne diskusjonen ikke kom noen uker tidligere. Så kunne jeg ha sendt deg en 4 liters spylerdunk 3/4 full med gamle dysespisser. Det eneste saligjørende for dieselsystemer, er hyppig bytte av filter. Tidligere, da det var parafin i vinterdiesel, så var det å annbefale en liten slump ( 2 - 3 dl ) totaktsolje i dieseltanken. Nå brukes ikke parafin som tilsettning, for å forskyve frysepunktet i diesel. Så totaktsolje kan man slutte med. Om man da fåretrekker og bruke totaktsolje, så skader den ingen ting. Den er med og smører, men jeg ser på det som bortkasta penger. Det gjør jeg med all tilsetning i drivstoff. Som du selv sier. Vi skal veilede ikke villede. Da tror jeg du skal tenke etter hva du skriver. Og ikke bare om hva du komenterer, men også hvordan du ordlegger deg. Ha en fin dag alle Dere GMC 2500 Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post
Brutus Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Som gammel Chevy Van eier så brukte man et par dl totakt-olje som smørehjelp til dieselpumpe og dysespisser. Det var for å få bort noe av dysekaklingen som disse motorene er kjent for (GM 6,5l). Om det hadde noe annet enn en slags placebo-effekt vites ikke. Har ikke sett noen vitenskapelige data på det. Men på min forrige påhenger så var det HPDI, altså direkte injeksjon med dyser. Og de kokset ikke. Der jeg har blitt direkte frarådet fra å bruke totakt-olje er på bilen, med D4D common-rail. Rådet kommer fra Toyota-mek. Det kunne ødelegge dysene pga. høyt trykk og ekstreme toleranser i spissene, og det var ikke behov for å tilsette noe som helst. Der er det det gode gamle utsagnet "if it works, don't fuck with it" som gjelder.. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Eller i en diesel, så er det manupulering av Cam, regulator, tenningstidspunkt og cc / slag. Da kan man flytte effekt kurvene. Tilsetning av 2-taktolje i bensin har som formål å smøre sylingerveggene i 2-taktmotorer. Sylinderveggene??? Tror det er bære og rådelager som behøver smøring Koksing av dysehull????? Hvor mange dyser har du sett i ditt liv? Ingen, er min påstand. Forklar da hvordan et hull i en dyse, der drivstoffet kommer inn med et trykk fra 115 bar og oppåver, skal kokse. Det er det reneste svada fra enne til annen. Tidligere, da det var parafin i vinterdiesel, så var det å annbefale en liten slump ( 2 - 3 dl ) totaktsolje i dieseltanken. Ved å justere på kammene (stille forinnsprøytningsvinkel) og innsprøytet mengde brennolje per slag, kan man selvfølgelig flytte effekt kurvene, som GMC 2500 kaller det. Men da endrer man også dreiemomentet. Man kommer ikke utenom naturloven at dreiemoment multiplisert med vinkelhastighet blir effekt, og derfor skrev jeg noe slikt som at The Scrutinizer presenterte kurver som er motstridende. Når han ikke oppdaget det eller ikke forsto det (noe som han ikke ser ut til å være alene om), og ikke er voksen nok til å innreømme feiltagelsen, føler jeg, i likhet med andre, en viss plikt til å påpeke det. Noen kunne jo tro at det han skrev var riktig og forta handlinger ut fra det. Tilsetning av 2-taktolje i bensin har også som formål å smøre sylingerveggene. Det er nok ikke bare bære- og rådelager som behøver smøring. Mister man smørefilmen mellom stempelringer og sylindervegg, blir det materiell kontakt og det oppstår scuffing med en gang. Resultatet blir revet sylinder og stempelringer. Jeg vet ikke hvor mange dyser jeg har sett i løpet av min karriere fra maskingutt til maskinsjef, men det er nok blitt noen tusen. Og mange av dem har har hatt tilkoksede hull. Fenomentet er faktisk så vanlig at vi undersøkte effekten av koksede dysehull i et forskningsprosjekt hos MARINTEK en gang. Forklaringen på at et dysehull kan kokse igjen, ligger i at brennstoffet i sekkevolumet (volumet rundt dysenålens nedre del) kan bli så varmt at det kan gjennomgå delvis pyrolyse før det forlater dysa. Og merk at drivstoffet kommer inn med et trykk betydelig høyere enn fra 115 bar og oppover, som GMC 2500 skriver. Åpningstrykket på en dyse er rundt 250 bar (nå leverer noen fabrikanter motorer hvor åpningstrykket skal være over 600 bar). Maksimalt innsprøytningstrykk kan nå opp i over 1500 bar, men koksing kan oppstår likevel. Den som vil lese mer slik svada, kan anskaffe "Operasjon og drift av maskinerisystemer" av Geir Fiskaa. Boka anvendes som lærekok på tekniske fagskoler. Dette med at man har sluttet å tilsette parafin for å hindre voksutfelling om vinteren har jeg fortalt studentene så mange ganger at jeg orker ikke å kommentere det her. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 På min Ford 7,3 er åpningstrykket 147 bar. Så det er nå greit. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Motordoktoren Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 På min Ford 7,3 er åpningstrykket 147 bar. Så det er nå greit.Det stemmer nok, for dette er en forkammermotor (IDI). I slike motorer er det ikke nødvendig med stort trykkfallet over dysehullene og medfølgende stor hastighet på brennstoffstrålen for å sikre god forstøving av brennstoffet. Det utføres av turbulensen i forkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Tilsetning av smøreolje i dieseloljen må da være en rask og effektiv metode for å plugge dysehullene med koks? Regn på kostnaden så vil dere se at til og med de dyreste tilsetningsstoffene (enten de kalles additiver eller ikke) blir rimeligere i bruk enn 2-taktolje. Og de gjør mer enn bare å smøre innsprøytningspumpene. Vi har en 86 GMC Pickup med 6.2l dieselmaskin. Det er velkjent i Amcarmiljøet at de fleste bruker ca. 0.5 liter 2-taksolje i dieseltankene sine for å smøre pumpa. 2-taksolje forbrenner på lik linje som diesel, og etterlater ingen rester. Det er fakta. MEN -om det faktisk har den ønskede effekt (dvs. å smøre dieselpumpa) har jeg enda ikke til dags dato sett noen bekreftelse på. Noen sier at det virker, andre forteller at pumpa deres har rundet over 300.000 km uten problemer UTEN oljetilsetning. Det er masse "lurium" som kan helles på tanken, men eneste som jeg har personlig sett at det har virket, er STP sin tilsetning (fåes kjøpt i mange Statoiler etc.). Det virket som det ble litt jevnere gange, og det finnes ikke røyk ut av "skorsteinene". (med midre jeg tråkker ned pedalen i bånn, da skuffer jeg ut røyk værre en Titanic i revers...) Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
Alternes. Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 (redigert) hvor mye 2-taktsolje bør man blande inn i dieselen.. 1-2 % ? tror jeg fylte oppi hele 5 dl på 30 l diesel før i vinter uten noen problemer med røk eller noe annet. nå skal det nevnes at jeg også fylte en del parafin på tanken også.. kanskje så mye som 7 l til sammen. hva tror folket om denne blandingen ´? Redigert 5.April.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 (redigert) Fylte i dag 10 l diesel og 4 l parafin på tanken og ca 1 dl 2-takts olje.. er dette greit, eller bør det tilsettes mere olje? Redigert 5.April.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
s-e-h Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 min evighets 10sabb får 1dl 2t selvbl olje pr 20l.= 0,5%. dette har alle eierene før gj på denne motoren. hvor mange timer den har banka og gått er det nok ikke mange som vet.. pumpa,dysa,er orginale fra motoren var ny på 70tallet engang. i fjor hadde jeg toppen av for å skifte gummi leppene rundt kjøle kanalene samt spanderte ny kobber ring (topppakningen) og self så inspiserte jeg innv cyl vegger,stempeltopp,ventiler, og det var ikke noe sot og rusk oppbygginger noenplass. denne motor går også ganske kaldt siden ferskvannskjølinga er hjemmelaget og motoren aldr har hatt termostat. den har også tørr eksos og den hverken ryker eller soter mer enn mine nabo diesler. om 2t olja har gjort godt eller ikke vet jeg ikke,men den har ikke gitt tilstoppa dyser,eller sota ned motoren gjennom mange mange drifts timer året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.