pwh Startet 27.August.2003 Del på Facebook Startet 27.August.2003 Med nok en fin sommer vel overstått legges planene for vinteren: Ny motor skal inn i "Sjøhexen IV". den gamle BMW'n (B220) har gjort sitt, en Yanmar 4LHA-STZP skal inn. Men så kommer jo spørsmålene; hva bør jeg spesielt passe på med diesel kontra bensin som jeg er vant til ? Med alle advarsler om dieseldyr, vann i tanker og annen styggdom kan man få inntrykk av at dette er vrient. Min dieselkompetanse begrenser seg til 37,5 l motorer i stridsvogner, kan ikke huske at vann eller dieseldyr var en plage der selv om det meste av andre ting røk med jevne mellomrom... Noen tips hadde vært velkomne, regner medå få en dose fra verkstedet også, men det skader jo ikke å gi inntrykk av at man kan litt om emnet.....(kunnskap er makt, men bløff gjør samme nytten ?) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Det kan jo besvares svært så enkelt: Les instruksjonsboken fra perm til perm! Forebygging mot dieseldyr: Sørg for å tappe kondens fra tanken jevnlig. Dette var litt kjappe og enkle svar men likevel så grunnleggende at mange overser dem...... Lykke til med dieseldyret (Yanmaren altså ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Poseidon Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Jeg slutter meg gjerne til svaret fra SveinHa (takk for sist forresten). Og kan det være noen "trøst" så tilsier vel all erfaring at en dieselmotor er langt lettere å ha med å gjøre enn en diesel. Pålitelighet og driftssikkerhet kan ikke sammenlignes. Selv skiftet jeg også til dieselbil ifjor (Audi A6, 2.5 TDI) - og fant ut at jeg helst burde ha skiftet til diesel for leeeeeeenge siden.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 ...Og kan det være noen "trøst" så tilsier vel all erfaring at en dieselmotor er langt lettere å ha med å gjøre enn en diesel. Men, hvordan er disse to sett i forhold til f.eks. bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Lær deg å bytte dieselfilter og å lufte motoren. Det er en fordel å ha trent på dette før filtrene går tett på et ubeleilig sted i dårlig vær. (BTDT) Pass på at installasjonen blir slik at du kommer til servicepunktene på motoren på en grei måte; impeller, peilepinne, matepumpe, dieselfilter, oljefilter, kjølevæske, stramme drivrem til dynamo osv. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Siden du har erfaring med bensinmotor skulle det ikke være så mye annet en hva det var å passe på med disse.Det er foresten et plus,dieselmotorer (av litt eldre modell)går om det ikke er strøm noe bensinmotoren ikke kan! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Men, hvordan er disse to sett i forhold til f.eks. bensinmotor? Beklager, beklager, sånn kan det gå når fingrene løper fullstendig løpsk over tastaturet, beklager, beklager mvh Poseidon PS Noen vil muligens tro at jeg hadde ment å skrive "Vo..o" istedenfor den andre dieselen .... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jada Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Invester i et skikkelig diesel-forfilter med vann-/slamutskiller, i tillegg til finfilteret. Det er viktig med ren diesel frem til motoren Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Med alle advarsler om dieseldyr, vann i tanker og annen styggdom kan man få inntrykk av at dette er vrient. Min dieselkompetanse begrenser seg til 37,5 l motorer i stridsvogner, kan ikke huske at vann eller dieseldyr var en plage der selv om det meste av andre ting røk med jevne mellomrom...Da de fikk diesdeldyr på 6 stridsvogner oppe på Bjerknes, kostet rensingen ca. 150 000 kr. Selvfølgelig skjer ikke slikt så ofte, men det er veldig kjedelig når det skjer. Forøvrig er det ikke tilstrekkelig forsikring mot dieseldyr å filtrere ut vannet etter at det er kommet ut av tanken. Vannet må ut før. Hvis det er i kontakt med olje på tanken, og temperaturen er gunstig for bakteriene, utvikles de inne på tanken. Altså: Drener vannet fra tanken slik at det ikke blir stående i dagevis der inne. Sitér dette innlegget Link to post
pwh Svart 2.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2003 Takk til alle som har bidratt , jeg er nå en del klokere. Dette med tapping/drenering av tanken fordrer vel da at det må være en tappekran på tanken ? I bunnen el. tilsvarende ? Tror ikke noe slikt finnes hos meg på min bensintank ( som er tenkt videreført til ny motor). Tanken er i stål, et avt avløp må da sveises, neppe lurt med en tank med bensingass ? Jeg får høre med verkstedet, de er vel (og tar seg) betalt for å løse slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.September.2003 Del på Facebook Svart 2.September.2003 Avtapping i bunn er viktig enten det er bensin eller diesel på tanken. Normalt skal der være en pung under tankens laveste punkt slik at gørra samler seg her og det er i bunn av pungen avtappingen skal være. I min båt er det ikke mulig å lage til slike saker da tanken er plassert tett mot skrogbunn. Jeg valgte en annen løsning (som ble diskutert her for en tid siden, med vekslende entusiasme for forslaget.....). Laget sugerør (det som motoren suger diesel fra) som går helt til bunn i tankens laveste punkt. Dieselen går så gjennom et stort filter med stor vann/slamoppsamler (Racor 500FG?). Tanken er at der ikke skal få anledning til å samle seg mengder med vann/slam i tanken da dette vil havne i filteret med en gang. Har brukt dette systemet i et par år og uten at jeg har inspisert tanken så ser det ut til å fungere greit. Kondens og annen gørr kommer i alle fall i filteret fra tid til annen. Jeg ser ikke på dette som en ideell løsning men det beste jeg kunne få til slik tanken/båten er laget/plassert. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Poseidon Svart 2.September.2003 Del på Facebook Svart 2.September.2003 pwh, Når man vet hvor stor del av motorproblemene som kan tilbakeføres til urenheter i drivstoffet (ref.: Redningsselskapet sine statistikker), da er det nok fornuftig å satse på en tank som lar seg både tappe og rengjøre. Hvis du allikvel tar bryderiet med å ta ut tanken, og rengjøre den for påsveising av jur, da bør du sikkert få satt på et lite "mannhull" ett eller annet tilgjengelig sted også. For uansett hvor påpasselig du kommer til å være med renholdet så kan du om noen år få behov for å komme til inne i tanken med en skrape, en fille, eller bare hånden for å gjøre rent innenfra. Bare som en tanke; "bedre føre vâr enn etter far" heter det jo i ordsproget . . . Lykke til med motorskifteprosjektet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Motordoktoren Svart 2.September.2003 Del på Facebook Svart 2.September.2003 SveinHa skisserer et system jeg har sansen for. Hans dieseltank fungerer tydeligvis som en bunkerstank, og den lille potta han har montert blir som en dagtank med kontinuerlig etterfylling. Akkurat slik er det hos de store gutta også (de med 20 000 kW på propellakselen). De drenerer også dagtanken for vann og slam av og til. Smart systen dette, og du er sikret at "bunkerstanken" med mulighet for stor kontaktflate mellom olje og vann, er fri for sistnevnte til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.September.2003 Del på Facebook Svart 2.September.2003 ...dagtank med kontinuerlig etterfylling....Det er vel en liten overdrivelse å kalle dette en dagtank da "dagtanken" min bare er selve filteret som vel rommer noe sånt som 1.5-2 liter totalt og snaut halvparten er vann/slamutskiller. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Slagskibet Svart 5.September.2003 Del på Facebook Svart 5.September.2003 Noen vil muligens tro at jeg hadde ment å skrive "Vo..o" istedenfor den andre dieselen .... Kan vel være det ,men hva er det egentlig du har i mot Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.