Jump to content

Dieselmotor - hva bør jeg vite ?


pwh

Recommended Posts

Med nok en fin sommer vel overstått legges planene for vinteren: Ny motor skal inn i "Sjøhexen IV". den gamle BMW'n (B220) har gjort sitt, en Yanmar 4LHA-STZP skal inn. Men så kommer jo spørsmålene; hva bør jeg spesielt passe på med diesel kontra bensin som jeg er vant til ? Med alle advarsler om dieseldyr, vann i tanker og annen styggdom kan man få inntrykk av at dette er vrient. Min dieselkompetanse begrenser seg til 37,5 l motorer i stridsvogner, kan ikke huske at vann eller dieseldyr var en plage der selv om det meste av andre ting røk med jevne mellomrom...

Noen tips hadde vært velkomne, regner medå få en dose fra verkstedet også, men det skader jo ikke å gi inntrykk av at man kan litt om emnet.....(kunnskap er makt, men bløff gjør samme nytten ?)

Link to post

Det kan jo besvares svært så enkelt: Les instruksjonsboken fra perm til perm!

 

Forebygging mot dieseldyr: Sørg for å tappe kondens fra tanken jevnlig.

 

Dette var litt kjappe og enkle svar men likevel så grunnleggende at mange overser dem......

 

Lykke til med dieseldyret (Yanmaren altså :smiley:).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg slutter meg gjerne til svaret fra SveinHa (takk for sist forresten).

 

Og kan det være noen "trøst" så tilsier vel all erfaring at en dieselmotor er langt lettere å ha med å gjøre enn en diesel. Pålitelighet og driftssikkerhet kan ikke sammenlignes.

 

Selv skiftet jeg også til dieselbil ifjor (Audi A6, 2.5 TDI)   -   og fant ut at jeg helst burde ha skiftet til diesel for leeeeeeenge siden....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Lær deg å bytte dieselfilter og å lufte motoren. Det er en fordel å ha trent på dette før filtrene går tett på et ubeleilig sted i dårlig vær. (BTDT)

 

Pass på at installasjonen blir slik at du kommer til servicepunktene på motoren på en grei måte; impeller, peilepinne, matepumpe, dieselfilter, oljefilter, kjølevæske, stramme drivrem til dynamo osv.

 

GeirKS

Link to post

Med alle advarsler om dieseldyr, vann i tanker og annen styggdom kan man få inntrykk av at dette er vrient. Min dieselkompetanse begrenser seg til 37,5 l motorer i stridsvogner, kan ikke huske at vann eller dieseldyr var en plage der selv om det meste av andre ting røk med jevne mellomrom...

Da de fikk diesdeldyr på 6 stridsvogner oppe på Bjerknes, kostet rensingen ca. 150 000 kr.  Selvfølgelig skjer ikke slikt så ofte, men det er veldig kjedelig når det skjer.

 

Forøvrig er det ikke tilstrekkelig forsikring mot dieseldyr å filtrere ut vannet etter at det er kommet ut av tanken. Vannet må ut før. Hvis det er i kontakt med olje på tanken, og temperaturen er gunstig for bakteriene, utvikles de inne på tanken. Altså: Drener vannet fra tanken slik at det ikke blir stående i dagevis der inne.

Link to post

Takk til alle som har bidratt :cryin:, jeg er nå en del klokere. Dette med tapping/drenering av tanken fordrer vel da at det må være en tappekran på tanken ? I bunnen el. tilsvarende ? Tror ikke noe slikt finnes hos meg på min bensintank ( som er tenkt videreført til ny motor). Tanken er i stål, et avt avløp må da sveises, neppe lurt med en tank med bensingass ? :cryin: Jeg får høre med verkstedet, de er vel (og tar seg) betalt for å løse slike problemer.

Link to post

Avtapping i bunn er viktig enten det er bensin eller diesel på tanken. Normalt skal der være en pung under tankens laveste punkt slik at gørra samler seg her og det er i bunn av pungen avtappingen skal være.

 

I min båt er det ikke mulig å lage til slike saker da tanken er plassert tett mot skrogbunn. Jeg valgte en annen løsning (som ble diskutert her for en tid siden, med vekslende entusiasme for forslaget.....). Laget sugerør (det som motoren suger diesel fra) som går helt til bunn i tankens laveste punkt. Dieselen går så gjennom et stort filter med stor vann/slamoppsamler (Racor 500FG?). Tanken er at der ikke skal få anledning til å samle seg mengder med vann/slam i tanken da dette vil havne i filteret med en gang. Har brukt dette systemet i et par år og uten at jeg har inspisert tanken så ser det ut til å fungere greit. Kondens og annen gørr kommer i alle fall i filteret fra tid til annen. Jeg ser ikke på dette som en ideell løsning men det beste jeg kunne få til slik tanken/båten er laget/plassert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

pwh,

 

Når man vet hvor stor del av motorproblemene som kan tilbakeføres til urenheter i drivstoffet (ref.: Redningsselskapet sine statistikker), da er det nok fornuftig å satse på en tank som lar seg både tappe og rengjøre.

 

Hvis du allikvel tar bryderiet med å ta ut tanken, og rengjøre den for påsveising av jur, da bør du sikkert få satt på et lite "mannhull" ett eller annet tilgjengelig sted også. For uansett hvor påpasselig du kommer til å være med renholdet så kan du om noen år få behov for å komme til inne i tanken med en skrape, en fille, eller bare hånden for å gjøre rent innenfra.

 

Bare som en tanke; "bedre føre vâr enn etter far" heter det jo i ordsproget . . .

 

Lykke til med motorskifteprosjektet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

SveinHa skisserer et system jeg har sansen for. Hans dieseltank fungerer tydeligvis som en bunkerstank, og den lille potta han har montert blir som en dagtank med kontinuerlig etterfylling. Akkurat slik er det hos de store gutta også (de med 20 000 kW på propellakselen).  De drenerer også dagtanken for vann og slam av og til. Smart systen dette, og du er sikret at "bunkerstanken" med mulighet for stor kontaktflate mellom olje og vann, er fri for sistnevnte til enhver tid.

Link to post

...dagtank med kontinuerlig etterfylling....

Det er vel en liten overdrivelse å kalle dette en dagtank da "dagtanken" min bare er selve filteret som vel rommer noe sånt som 1.5-2 liter totalt og snaut halvparten er vann/slamutskiller.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...