Jump to content

Saltvannskran i byssa

Pim

Recommended Posts

Jeg holder på med opprustning av vannforsyningsmulighetene i båten. Har lagt inn varmtvann og blandebatteri til dusj og en i byssa. Den gamle Biltema håndpumpen i byssa leverer ferskvann og er skiftet ut med en mer effektiv Whale - pumpe. Men jeg vurderer å koble denne mot saltvann istedenfor ferskvann, som jeg jo har i blandebatteriet fra før. Men jeg vet lite om hvor anvendelig saltvannet er i byssa. Kan det brukes, gjør det nytte for seg? Vil noen dele med sine erfaringer.

PIM

Tja, dersom du har store ferskvannstanker er det vel ikke så veldig stort poeng, men saltvannet kan du jo bruke til å vaske opp i f.eks. Bare skylle med ferskvann etterpå. Eller koke poteter og grønnsaker i. Utmerket til det bruket forutsatt at det er rent vann der du ligger. Jeg har 220 liter ferskvann ombord, men er da glad for saltvannskranen i pentyet for det!

mvh tuffff

• 4 år senere...

Løfter denne gamle tråden litt.

Eg planlegg langtur om nokre år, og har i dag berre ferskvatn (trykkvatn i pentry og på toalett). Då det vil vere gunstig å spare på ferskvatnet når ein er på tur, vurderer eg å montere eit separat saltvassinntak i pentry.

Er det så enkelt som å montere ei elektrisk pumpe med ei enkel kran, som er kobla rett gjennom ei skroggjennomføring under vasslinja? Eg har ei ubrukt skroggjennomføring på toalettet (kring fem meter frå pentry) som truleg kunne vore brukt som inntak. Må berre passe på å ikkje tømme septik og tappe oppvaskvatn på same tid :cryin:

Er dette alt eg treng, i tillegg til slangar?

http://maritim.no/pr...upkey=002002040

http://maritim.no/pr...upkey=002002010

Redigert av Steinsvik (see edit history)

I tillegg til en bryter, kabler slanger og filter skal vel dette holde.

Men jeg hadde nok laget en ny gjennomføring for dette formålet, FORAN avløpet til toalettet.

Skylle tallerkener med spor av avføring i på langtur....... :puke: og det som verre er.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Men jeg hadde nok laget en ny gjennomføring for dette formålet, FORAN avløpet til toalettet.

Skroggjennomføringa er diagonalt framfor utløpet til septiken. Kring ein meter ifrå. Dersom båten går framover, vil ikkje dette vere eit problem. Spørsmålet er om eventuelle restar etter diverse greier vil kunne flyte opp i skroggjennomføringa til inntaket når båten ligg still, og verte med inn i båten når ein opnar krana i pentry.......

Har lite lyst å lage ei skroggjennomføring nr 7 under vasslinja dersom det ikkje er naudsynt!

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg ser ikke noen problemer med å bruke den eksisterende gjennomføringen, annet enn lengden på slangen: Saltvann råtner i slangene når det får stått noen uker i varmen, og med 5 meter slange lukter det lett Bellman i hele båten når du tapper saltvann! Jeg hadde selv 1,5-2m slange til inntaket til toalettet i en tidligere båt, og det var sånn at man gruet seg til å ta i bruk toalettet etter et par uker uten bruk i sommervarmen. I min nåværende båt har jeg kun en halvmeter slange, og merker knapt lukten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Steinsvik.

Etter kva eg har forstått så har du båt laga av glassfiber.

I så fall kan du jo støypa att den gjennomføringa som ikkje er i bruk, og montera ei ny under vasken i byssa.

Eg monterte saltvasskran i vår forrige båt.

No har me 2*250 l ferskvasstankar og har aldri sakna saltvatn i byssa. Me har vore på langtur.

Eg monterte handpumpa. Neste gang går eg for fotpumpa.

Hugs å montera inntaket så djupt at du får inn vatn sjølv om båten krengar.

Lykke til.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...