Jump to content

Amerikansk terpentin v/s Balsamterpentin.

Gnisten

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg om Balsamterpentin (Biltema [artikkel # 36-1142]) er det samme som "Amerikansk terpentin" ?

Vi har kjøpt dette (på båtbutikk) og er blitt forsikret om at det er samme produkt....

Har også lurt på det samme. Takk for info. :smiley:

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Takker. Da blir det noen liter av Biltemas balsamterpentin til 35kr/l i forhold til "Amerikansk terpentin" til 61 kr/l hos en ellers utmerket skibshandler.... :rolleyes:

Bergen Malingfabrikk har Amrikansk terpentin til 298,- kr. for 10 liter. Kjøpte der for 3 uker siden.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

• 13 år senere...

Svært gamal tråd dette (innser at tida går fort), men eg lurer på om nokon kjenner til stader ein får kjøpt terpentin utan at det kostar skjorta?

Eg kjøpte eindel for nokre år sidan, men no er lageret tomt. Prisen har auka enormt sidan forrige gong eg handla. Dei stadane eg har sett så ligg det no på 100-150 kr/liter. Dette gjer at sjølv ein vanleg båtpuss for oss med trebåt etterkvart vert veldig dyr. Det rimlegaste eg har funne er 100 kr/liter på BILTEMA.

Iallfall liten tvil om at kjøpekrafta til nokre av oss vert lågare og lågare. Løna står så og seie i ro, medan prisane aukar med 200-300% (!).

AMI skrev for 11 timer siden:

Svært gamal tråd dette (innser at tida går fort), men eg lurer på om nokon kjenner til stader ein får kjøpt terpentin utan at det kostar skjorta?

Eg kjøpte eindel for nokre år sidan, men no er lageret tomt. Prisen har auka enormt sidan forrige gong eg handla. Dei stadane eg har sett så ligg det no på 100-150 kr/liter. Dette gjer at sjølv ein vanleg båtpuss for oss med trebåt etterkvart vert veldig dyr. Det rimlegaste eg har funne er 100 kr/liter på BILTEMA.

Iallfall liten tvil om at kjøpekrafta til nokre av oss vert lågare og lågare. Løna står så og seie i ro, medan prisane aukar med 200-300% (!).

Klarer ikke finne noe billigere enn 100kr liter jeg heller. Men jeg er nødt å kommentere likevel, for hvis lønna di mer eller mindre er urørt på 13 år tror jeg du må i lønnsforhandlinger... 

Gunga Din skrev 1 minutt siden:

Ser ut som de har byttet leverandør og solgt rest til halv pris. 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/fortynning-og-rengjoring/tynnere/balsamterpentin-005357/

Men det er sikkert mulig å bestille i større kvanta. Få ned literprisen. For en ting er sikkert, man må smøre hvert år :yesnod:

AMI skrev for 12 timer siden:

Dette gjer at sjølv ein vanleg båtpuss for oss med trebåt etterkvart vert veldig dyr.

skall du bare ha till impregnering.......

så er vel rå linolje, det som de fleste bruker........

og når den rå linoljen trengt gjennom hele treet, så ett lag kokt linolje som siste stryk som forsegler.

Her er en firma i Gøteborg som spesialisert seg på trebåt

https://claessons.com/internetbutik/linoljor-terpentin/rå-linolja-kallpressad-prima

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Vær obs på at det forskjell på kvalitet også på dette produktet. Det er ikke alltid at billig er bra.

Hva bruker du balsamterpentin til? Rå linolje har ikke behov for tynning I det hele tatt, og tjære blir tynn og god om du varmer den opp. Så behovet for balsamterpentin er ganske begrenset, beskyttelsen blir ikke bedre at å pøse på med "godlukt".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 11/25/2019 at 10:44 AM, index said:

Vær obs på at det forskjell på kvalitet også på dette produktet. Det er ikke alltid at billig er bra.

Hva bruker du balsamterpentin til? Rå linolje har ikke behov for tynning I det hele tatt, og tjære blir tynn og god om du varmer den opp. Så behovet for balsamterpentin er ganske begrenset, beskyttelsen blir ikke bedre at å pøse på med "godlukt".

Båten eg har har i mange år vore behandla med blank benarolje. Slik eg har forstått tidlegare eigar (som hadde den sidan den var ny i 1974), så vart denne tynna med terpentin når ein skulle smørje. I byrjinga var det vel eit strøk med nesten rein terpentin, og vidare smurt vått i vått med tjukkare og tjukkar blanding, til ein avslutta med nesten rein benarolje.

I etterkant av dette vart det smurt nokre strøk rein benarolje som toppstrøk. Dette vart vel gjort iallfall dei siste 25 åra trur eg. Dei første åra vart det brukt eit stoff som eg har gløymt namnet på, men dette er ikkje lengjer å få tak i. Har og høyrt at eindel fiskarar som var aktive på 50- og 60-talet brukte mykje terpentin, mellom anna til mellombels reperasjonar når dei var på sjøen. Etter råd frå dei har eg ofte hatt ei flaske med terpentin og olje blanda 50/50 ombord, som eg smører på om det oppstår småskader. Det kan likevel tenkjast at dette er ei dårleg løysning.

On 11/25/2019 at 9:57 AM, Timmeeh said:

Klarer ikke finne noe billigere enn 100kr liter jeg heller. Men jeg er nødt å kommentere likevel, for hvis lønna di mer eller mindre er urørt på 13 år tror jeg du må i lønnsforhandlinger... 

Løna har nok auka noko, men på langt nær tilsvarande terpentinindeksen :-) Kan vel gå ut i frå eit snitt på rundt 1% i året, noko som gir omlag 14% på 13 år. Ikkje nokon forhandlingsrett hjå min arbeidsgjevar.

Redigert av AMI (see edit history)
index skrev On 25.11.2019 at 10.44:

Enig, rå linolje trekker inn så og si uansett, selv ufortynnet. Og tjæra kan fint varmes for tynning. 

Men likevel mener jeg at amerikaneren har sin funksjon. Den fortrenger fuktighet i materialen (gjør klar til linolja) og kan blekne/fjerne merker fra blåmann i furu og bremse videre vekst av denne. Har flere anledninger bleket og fjernet blåmann og misfarginger kun ved å sause inn godt med amerikaner. Materialen får en finere og mer naturlig glød (som trevirket rundt) med amerikaner enn om man skulle bleke med f.eks. hydrogenperoksid og blåmannen kommer heller ikke tilbake i samme grad som om man bare bleker overflaten. Så jeg bruker alltid blande i litt amerikaner i de første størkene med linolje. Ideelt sett bør det også blandes i soppdreper da sopp trives utmerket i linolje, men dessverre for trebåtentusiater er ikke verken Xylamon eller Antiparasitt tilgjengelig som før. For dem som ikke har anledning til å varme opp tjæra er også amerikaneren fin til å tynne ut med for enklere påstykning (gjerne sammen med kokt linolje som toppstrøk), amerikaneren legger igjen noe fett, selv om en del fordamper.

Ja, jeg bruker en del terpentin jeg også, særlig ved blanding av linoljemaling. Benar trekker ikke like godto som linolje, så den må nok ha litt terpentin. Jeg synes ikke en hundrelapp for literen er så ille, skikkelig terpentin har aldri vært billig. Tipper Biltema sin har vært feilpriset.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 11/30/2019 at 9:27 PM, C 2300 said:

Måske værd at tænke på næste gang turen går til Danmark:

https://www.bygxtra.dk/produkt/borup-terpentin-mineralsk--5lt/-1976232?gclid=EAIaIQobChMI9KfGruGS5gIVyOeaCh2n3AXkEAQYESABEgLDtfD_BwE

Besparelsen er vel næsten den samme som på vodka:-)

Eg trur og dette må vere kvitsprit. Den er vel laga av petroleumsprodukt, ikkje tre?

On 11/30/2019 at 2:30 PM, Hakkannen said:

Den fortrenger fuktighet i materialen (gjør klar til linolja) og kan blekne/fjerne merker fra blåmann i furu og bremse videre vekst av denne. Har flere anledninger bleket og fjernet blåmann og misfarginger kun ved å sause inn godt med amerikaner. Materialen får en finere og mer naturlig glød (som trevirket rundt) med amerikaner enn om man skulle bleke...

...dessverre for trebåtentusiater er ikke verken Xylamon eller Antiparasitt tilgjengelig som før.

Einig i begge desse. Eg har og nytta terpentinen eindel mot blågeit, både på båten eg har no og gamlebåten. Eg har og problem når det gjeld å få tak i brukbare stoff mot sopp. Har nokon tips til stoff som kan blandast inn her?

Eg meiner og at prisen har auka mykje dei seinare åra. Trur ikkje det er veldig lenge sidan (kanskje 5 år?) eg fekk 5 liter for 300-400 kroner. No kostar det 600 kroner for akkurat lik kanne på same butikken. Prisane som vert vist til tidlegare her i tråden er og vesentleg lågare enn det eg finn no. Trur ikkje prisen frå BILTEMA på 35 kr/liter var veldig uvaneleg i 2006. Dersom ingen kjenner til rimlegare utsalsstader er det nok grunn til å tru at produksjonskostnadane faktisk har auka så mykje i løpet av desse åra.

AMI skrev for 22 timer siden:

Eg har og problem når det gjeld å få tak i brukbare stoff mot sopp. Har nokon tips til stoff som kan blandast inn her?

Har heldigvis liggende noen kanner til framtidig bruk, men som du nok også erfarer er både Xylamon og Antiparasitt ute av handelen. I følge en i Facebookgruppa «Trebåtelskere» har han importert soppdreper tilsvarende Antiparasitt fra lengre sør i Europa til bruk på skøyta si. Har ikke prøvd å importere slikt selv da jeg som nevnt har liggende noe fra før.

Profesjonelle og organisasjoner som Riksantikvaren og andre får fremdeles tak i soppdreper, for profesjonell bruk. Nå er ikke jeg i båtbyggerbransjen fulltid i bedrift lengre, så har ikke full oversikt over hvilke produkter de har tilgang til nå, men det selges enda varianter av f.eks. Boracol for profesjonell bruk. Da snakker vi om mer effektive produkter enn hvermannsen får tak i. Så; er behovet for soppdreper desperat skader det ikke å ta kontakt med et båtbyggeri eller verft, kanskje de kan hjelpe med en slant eller formidle kontakt videre til leverandører man kan handle med.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Hei

Jeg har en 27 fot Mandalskrysser som nå må impregneres under vannlinja snart.  Tidligere er det brukt owatrol D1 til dette, men nå planlegger jeg å bruke rå linolje og amerikansk terpentin i stedet.

Jeg ser det der flere som har erfaring med dette her, og i den forbindelse har jeg et spørsmål:

Kan man starte impregneringsjobben om høsten når båten er tatt opp, og vil i tilfelle linolje og terpentin da

fortrenge den fuktigheten som er i skroget ?

Vil dere si at denne måten/tidspunktet å gjøre det på er bra/hipp som happ/eller frarådes ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...