Tor Eirik Startet 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2006 Jeg "må" lage noen deler til min båt utifra mine egne tanker, og "problemet" er da å få lagd en form å støpe etter... Motorbrønnen min må fikses opp etter at jeg måtte fjerne store deler av den når jeg tok av toppen på båten. Her er det buer i alle retninger, og kan sikkert bli interessant å få lagd pent til igjen. Jeg skal også lage meg et instrumentpanel (buet selfølgelig).. Tenkte på å kanskje bruke strekklaken metoden på denne. Hønsenetting kan visst brukes... men er litt usikker på hvordan. Vil ikke ha sekskantet overflatestruktur på det ferdige resultatet, men det virker som et godt utgangspunt da det er "lett" å forme til. Jeg er på jakt etter flere metoder å lage en form på. En trenger ikke en form som skal brukes hundre ganger.. en gang eller tre er nok. Kan noen hjelpe meg med å finne frem til metoder for å få til dette? Jeg har tittet litt på bilstereo-bransjen og hvordan de lager sine custom-basskasser. Mye å lære, men ble litt på sidelinjen syns jeg... Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg laget instrument panel og brukte papp og teip som underlag. Sparklet hele greia og slipte til finshen. Avsluttet med spraylakk. Sitér dette innlegget Link to post
Cato23 Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Intressant tråd. Har lurt på det samme selv. Har tenkt å lage nytt dashbord,liker ikke den enkle løsningen med bare 2 kryssfinerplater uten noen former. Tenkte jeg skulle få tak i en slags massiv "klump" jeg kan med letthet skjere til å tilpasse som jeg ønsker,for så å legge fiber over. Men har hittil ikke funne noe passende materiell Håper noen her inne har et tips eller to å komme me Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Er nok kanskje på dypt vann her, men det må jo gå ann å bruke tynn x finer plate eller lignende? 2,5 mm eller 4 mm er jo rimelig lett å bøye i de former man måtte ønske..... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Cato23 Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Tror d kan bli vanskeli å få det til skikkeli. Ser får meg løse plater,som forskyver seg når man skal plastre osv. Det må da finnes en bedre måte! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Ingen som har sett på "pimp my ride" ?? , de har en fin metode til å bygge opp høytaler kasser og lignende . Lang en ring av mfd ( hullet = instrument hullet ) , plasser ringen der du vi ha instrumentene ( tre list ifra bak på ringen til ei grunnplate . Gjenta dette med alle instrumentene , kan plasser slik du ønsker, alt stives av med tynne tre lister til grunnplata . Når du har de utseende du vil ha , legges strech ( "lån" et laken )stoff over ringen stiftes fast der det passer , her må en være kunstnerisk . Når en har det ønskede utseende mettes strechen med epoxy, når den herder og blir hard har du grunnforma , legg på et par lag med glassfiber for styrke , litt sparkel + mye sliping + litt lakk . Jeg gjorde det på en annen måte, men neste gang .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg så ett program på tv, lurer på om det var ekstrem oppussing fra usa. Der brukte de finerplate til noe rare greier. Poenget er at denne finerplaten hadde fiber bare i en retning. Da kan man bøye finer veldig mye, men vet ikke om det er og få kjøpt her i landet Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg så ett program på tv, lurer på om det var ekstrem oppussing fra usa. Der brukte de finerplate til noe rare greier. Poenget er at denne finerplaten hadde fiber bare i en retning. Da kan man bøye finer veldig mye, men vet ikke om det er og få kjøpt her i landet Det en mye rart på markedet , kansje de bruke noe slikt ??? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det var det kanskje ja, har lagt den til i favoritter. Tenkt på hvor fint interiør man kan lage med dette til hjelp, runde kanter på alt av benker og skap. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det er en ganske illustrativ artikkel om formbygging på Maritimstart.com. Formen er riktignok ikke så avrundet i kantene som enkelte vil ønske til noen prosjekt - men mye av teknikken kan adopteres til andre formål enn vinsjkasse. Skjønt - artikkelen er ganske omstendelig av seg - de fleste vil nok ta en snarvei eller to for å komme litt raskere i mål i de tilfellene det dreier seg om kun et one-off støp. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det er å få kjøpt noen plater til å isolere grunnmuren med, de er lilla i fargen. Disse platene fåes i forskjellige tykkelser. Form det du skal støpe i disse platene (kan slipes, kuttes, pusses og limes sammen med polyuretan lim), dekk de med epoxy og duk tre til fire lag. Når dette har tørket heller man på aceton på skummet og de løser seg opp og blir flytende. Da er det bare å finsparkle det, og male. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 plater til å isolere grunnmuren med, de er lilla i fargenInteressant, Wicma - og hva heter disse platene? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tore Harang Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Tror den plata heter Jacofoam... eller noe slikt. Tore Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Siporex-Murblokker som kan skjæres, sages og høvles Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
eysteind Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Selv har eg laget hele interiøret mitt i båten i glassfiber. Lagde former til noe, men for det meste brukte eg en annen metode: Polerte opp en glassplate og la på gelgoat og et lag glassfiber. Du får da en plate med topp finish og som er veldig lett å bøye. Når du har bøyd/skjert den til slik du ønsker, taper du bitene sammen og forsterker det hele med flere lag glassfiber på baksiden. Når det har herdet, pusser du hjørnene, maler med topgoat, pusser, rubber og polerer. Nå har du en konsoll som er blank og fin! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 (redigert) Form det du skal støpe i disse platene (kan slipes, kuttes, pusses og limes sammen med polyuretan lim), dekk de med epoxy og duk tre til fire lag. Denne metoden benyttes mye av de som lager "one-off" styling til biler. Fungerer etter hva jeg har hørt aldeles utmerket. Disse platene brukes til isolering i grøfter, langs grunnmurer etc. En form for isopor, bare hardere og litt mer "finkornet". Og ikke alltid like lett å få tak i... Redigert 30.Mai.2006 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avsluttet Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 eysteind, utrolig bra tips Vurderer å gjøre litt støping i motorrom og lasterom med tiden. Det blir nok å bruke 4mm kryssfiner som jeg fester med midlertidige beslag, disse fjerner jeg igjenn når jeg har fått 1. laget med glassfiberduk fast i "fisken". Finnish er ikke så nøye, blir vel å male alle rommene etterpå. Da blir det fint nok. Skal skille av lasterom og motorom slik at disse er så å si vanntett. Skal også gjøre det samme med skottet mellom motor og kabin, det var opprinnelig vanntett her, men skal lage en inspeksjonsluke jeg kan skru av. ...vi får se, stoore planer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 skal lage en inspeksjonsluke jeg kan skru av. ...vi får se, stoore planer Legg gjerne inn noen bilder når du setter i gang med dette prosjektet! Jeg har behov for noe lignende hos meg. Har en inspeksjonsluke nå, men dem består bare av et stykke på ca 25x35cm som er skåret ut med stikksag , og satt på plass igjen med plateremser langs kantene på innsiden og et hav med skruer. Kommer såvidt til for å skifte reimer m.m., men det er en større skrujobb å demontere alt som må vekk før luken kan åpnes. Ser for meg en løsning det et par klemmer eller fire fingerskruer gjør at man kan komme raskt til forkant av motoren ved behov for dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avsluttet Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Støping i motor og lasterom blir i 2007, så skal jeg ha nye vinduer i 2008 , muligens dobble glass. skal også støpe litt her. Bilder kommer, nå er jeg forpliktet Sitér dette innlegget Link to post
morten37 Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Hva med å bruke isopor som en former til rett fasong for så kle med glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Hei Her er flere gode sider om glassfiberbygging. Mange gode råd og tips å ta med seg her Linker fra bilforum.net Mvh beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Hva med å bruke isopor ? Fungerer dårlig - den kjemiske sammensetning i polyester'n gjør at isoporen smelter ved kontakt. Blir bare en diger grøt....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Isopor, Styropor, Jackofoam etc. går bra så lenge det er snakk om epoxy. Skal man bruke polyester må formen lages av polyuretanskum. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Alle disse .".....por" - eller "....foam"-produktene er av polystyren. De hvite, litt løse med tydelige korn er av ekspandert polystyren og de rosa, grønne eller blå eller hva de nå er med en finere, hardere struktur (og mye høyere pris) er ekstrudert polystyren. Det er helt korrekt som Ingar, og andre her påpeker, at polystyren og polyester er en dårlig kombinasjon. Den enkleste måten å bruke dette til formbygging på, er å bruke ekspandert polystyren (pga pris og formbarhet) og så kle dette med f.eks. vanlig husholdnings aluminiumfolie som kan tapes på med vanlig malertape. Så er det bare å plastre i vei. Dette går helt utmerket. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 det har vært tipset om at skummet man finner inne i frysere, er helt perfekt til å lage konstruksjoner som skal plastes med polyester. Relativt lett tilgjengelig, og billig. PS -ikke ta fryseren i kjelleren, ta en på skroteplassen for slakting.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.