Jump to content

Hvordan lage deler med glassfiber uten form?

Tor Eirik

Recommended Posts

Hvorfor bruker du ikke et til formålet beregnet materiale?

Divinycell. Ekspandert PVC.

Jeg bruker 10 mm. H60 (60 kg/m³) til slike jobber. Koster NOK 503.- for 3 m².

Du skjærer til med Stanleykniv, limer sammen og pusser det til form med 60 sandpapir på en kloss.

Til slike ikkekritiske konstruksjoner kan du lime med Biltemas FIN-sparkel.

Til slutt laminerer du det inn med 3 x 300 g. CSM, sparkler og pusser.

Blir lett, sterkt og råtefritt.

kan plastillin, pappmache eller gips benyttes ?

Suzuki

Tja, hvorfor ikke. Kan ikke tenke meg at noen av disse materialene vil reagere med polyester, og det er jo i grunnen det eneste problemet. Så lenge formen har styrke nok til å bære vekten av polyester og glassfibermatten da. Men det er jo bare til første laget har herdet sånn noenlunde.

På sånne engangs hanformer er jo største jobben etterpå allikevel. Når du skal sparkle og pusse opp en god finish.

mvh tuffff

Takk for mange gode svar og ikke minst mange gode tips og linker.

Dette ble en relativt populær tråd ser jeg. Tydelig at det er flere enn meg som lurer på samme tingen.

Bilde av min stakkars motorbrønn. Bakkant skal heves 5" for å gjøre plass til "normal" motor.

http://www.selcoforum.com/gallery2/main.ph...&g2_itemId=1231

Planen var å få dette så beint og fint som mulig slik at jeg slipper 100 timer med pussing i etterkant. Jeg var så smart å ta vare på litt deler jeg kappet vekk slik at jeg vet noenlunde formen på avrundingene. Noe må jeg nok ta på følelsen..

Hva er det beste til å bruke her tror dere?

Mange gode råd og tips å ta med seg her

Linker fra bilforum.net

Her var det virkelig mange tips... Tar en stund å lese igjennom.

Har letet etter slike sider en stund.. men mistenker dem for å være allergiske mot søkemotorer (eller kanskje jeg søker på feil ord? :eek: )

Et lite tilleggsspørsmål:

Ang gelcoat... Hvordan brukes denne? Jeg (tror jeg) vet at det er for å få en fin finish på produktet en støper. Er dette egentlig polyester tilsatt fargepigmenter? Og kan en bruke vanlig polyester til å gjøre samme jobben? Altså legge på et lag i formen før en støper?

Kanskje litt teit spm.. men men... :blush:

• 2 år senere...

Tenker på og lage ny styrekonsoll jeg til min nordkapp da den jeg har har begynt og bli litt ugrei

Hvordan funker det og enten lage hele formen i leire o.l sån at du kan pusse den og få den akkurat slik du vil

også herdet det og etter på begyne og legge på med glassfiber

eventuelt ta deler i xfinner o.l og sidene og evetuele buer med leire o.l

eller funker ikke det???

hva funker best som slippmiddel da egentlig?

har brukt hårvoks med hell, men det er forskjell på typene hårvoks.. jeg tok en hard/seig en.. hva med hårspray/formfett som man bruker til vafler?

har formvoks liggende.. men ifølge pakningen er det veldig nøye med lang ventetid mellom alle lagene som skal på, pussing av hvert lag osv..

Hei.

Tror det er best du tar kontakt med ett firma som selger slikt. Slippmiddelet har forskjellige egenskaper om du skal bruke det til stålformer, evt. glassfiber. Voks får du også i mange forskjellige typer. Prøv Norpol W70. Den funker til det meste.

Du ønsker å støpe ting i ren glasfiber. Da gjør du følgende.

Bruk en glasrute som nevnt ovenfor og støp ett tynt 300 lag. Voksen kan du legge på ruten og støpe rett etterpå. Kjør gjerne på med 2% herder og 20 grader i rommet for å få fart på hærdingen. Vist ikke vil voksen bli eliminert.

Du kan også bruke tynnplater av stål, feks. galv. tynnplate, Forskalingsplate, Rørleggerrør vist du skal lage eksosrør eller andre ting i innredning.

Tja, hva skal en si. Alt som har en glatt overflate. Legg voks på uten å pusse den vekk.

Denne platen som du får da kan du skjære, bøye osv. til slik du ønsker det. Lim sammen dette med limpistol, eller superlim, sikaflex, spiller ingen trolle.

Vist du ikke får det slik du akkurat ville ha det kan du bruke noe som heter filler. Dette er en lett type sparkel som du kan forme fine buer osv. Filleren blander du samme som med polyester, men tåler ikke så mye hærder, maks 1 %

Når du er ferdig legger du over ett par lag til du er happy med styrken.

Så er det bare pussing og toppcoat og pussing og pussing og pussing, rubbing polering........................................................................

.................................................................................

.......................................................... Så er du ferdig.

Alt etter hvilken finish du er ute etter :yesnod:

Håper det var til hjelp.

Redigert av AQ140A (see edit history)
  • 3 år senere...

Fungerer dårlig - den kjemiske sammensetning i polyester'n gjør at isoporen smelter ved kontakt. Blir bare en diger grøt....... :sad:

På båtstøperiet jeg jobbet før brukte vi noe som minnet om isopor, det heter inotan, funker helt fint å støpe over. Det blit også finere "kanter" enn isopor, når man skjærer eller sager i det!

hva funker best som slippmiddel da egentlig?

har brukt hårvoks med hell, men det er forskjell på typene hårvoks.. jeg tok en hard/seig en.. hva med hårspray/formfett som man bruker til vafler?

har formvoks liggende.. men ifølge pakningen er det veldig nøye med lang ventetid mellom alle lagene som skal på, pussing av hvert lag osv..

Av erfaring... Er ikke så nøye med ventingen som opgitt... har vokset t.o.m 50 fot former uten å vente den anviste tiden...

Det er å få kjøpt noen plater til å isolere grunnmuren med, de er lilla i fargen.

Disse platene fåes i forskjellige tykkelser.

Form det du skal støpe i disse platene (kan slipes, kuttes, pusses og limes sammen med polyuretan lim), dekk de med epoxy og duk tre til fire lag.

Når dette har tørket heller man på aceton på skummet og de løser seg opp og blir flytende.

Da er det bare å finsparkle det, og male.

Så en youtube video der en kar laget bensintank til flyet sitt, laget form av isopor som han la duk mettet med epoksy rundt. Alle gjennomførigs hull ble borret ut før an helte bensin inni slik at isoporen smeltet. Gjentok bensinbehandlingen til han var sikker på at all isopor var ute og hadde da en tank i eksakt den formen han trengte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...