Jump to content

er det uforsvarlig å krysse Skagerrak i åpen småbåt?

Baltusen

Recommended Posts

Jeg tenker litt på en sommertur fra Kristiansand til Hirtshals i en liten, åpen skjærgårdsjeep ved bra værmelding. To personer i 17 fot, 100HK, 40 knop på rolig hav. Tenkte kart&kompass, kartplotter, vhf (5W) samt tørrdrakt & redningsvest burde holde. Er dette forsvarlig, eller er jeg helt på jordet?

Tenkte bare jeg skulle høre erfarne båtfolks meninger, så... :-)

Jeg har krysset den aktuelle strekningen i en relativt dårlig bygd 17 fots speedbåt med 115hk, funka fint som bare det..

Har også vært over med andre relativt små båter, men sjekk værvarselet godt først, det er ikke alle perioder på året det er lite trygt.

Det er jo rundt 70 NM så om du har litt fart så skulle det jo gå rimelig raskt. Såpass kortsiktige værmeldinger bør jo være rimelig pålitelige selv om en aldri kan være 100% sikker. En telefon til en av ferjene som trafikkerer strekningen kan også være nyttig. Tenk gjennom potensielle farer som motorstopp, drivgods i propellen og ha med nødvendig kommunikasjonsutstyr (GSM telefon har ikke mye midt i Skagerak å gjøre...). Og Bitteliten's tips er også godt :yesnod: Kan bli en meget fin tur om du planlegger godt.

Og velkommen til Båtplassen, Baltusen :cheers:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ved ett stabilt bra vær ser jeg ikke de helt store farene. Reis ut tidlig på morgenen og dere er over før eventuelt solgangsbris kommer på Danskesiden.

En ekstra motor sånn "just in case" er kanskje ikke dumt. Vhf, kart, plotter og tørrdrakt sier du at dere har, bra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Så lenge været holder seg fint, motoren går fint, du ikke kjører på en tømmerstokk, eller noe annet uforutsett hender så går det jo fint. Ca to timer og du er over. Så et par kjappe kaffe og litt handling hos Winter i Hirtshals og tilbake igjen. Har du bunkret nok bensin og ikke ramler over bord - null problem!

Det er et vanskelig spørsmål du stiller, under optimale forhold er det ikke noe problem, og det mange som har gjort turen før deg. Men mye kan gå galt og du har små marginer i en slik båt. Jeg hadde ikke tatt turen, tror jeg. Men mange har gjort det og det har gått bra for de fleste... Terje Vigen tok jo turen i Rosjekte til og med

:wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det er vel forsåvidt OK - med rett utstyr og planlegging... Men tenk på at om dere treffer noe og båten går ned, så må dere ha planlagt for det!

Største faren er vel om man ligger i Hirtshals og det blåser sakte opp... Lett å tenke at "det går sikkert" - ta turen selv om man BURDE blitt værende til det roer seg!

Ja, engelskmenn kan være fæle, men de lager greie båter :wink:

Til trådens tema: Godt forberedt er halvveis velgjort. Med det nødvendige til navigasjon og sikkerhet på plass er det bare å legge spaken i bånn og ha det moro på ferden. Hva som er nødvendig sier seg i grunnen selv ... men det er ingen grunn til å overdrive. Det er ikke Stillehavet, akkurat.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg tenker litt på en sommertur fra Kristiansand til Hirtshals i en liten, åpen skjærgårdsjeep ved bra værmelding. To personer i 17 fot, 100HK, 40 knop på rolig hav. Tenkte kart&kompass, kartplotter, vhf (5W) samt tørrdrakt & redningsvest burde holde. Er dette forsvarlig, eller er jeg helt på jordet?

Jeg vil påstå at du er helt på jordet. Det er sånne som deg vi leser om i lokalavisene på sørlandet hver sommer.

40 knop på rolig hav? Det er vel bare en dag eller to hver sommer at det er så rolig at du kan kjøre i 40 knop med en 17-fot skjærgårdsjeep i Skagerrak. Litt gamle dønninger, litt smågreier. Når klarer du egentlig 30-40 knop i en 17-foter i mer enn 20 minutter? Det må være ved superflatt hav. En 5W vhf 50 cm over havflaten? Hvor langt tror du at du når? Og hvis noen hører deg? Hvis, hvis, hvis....

Risikovurdering med tilhørende konsekvensanalyse er en kjekk sport. Finn ut hva som kan gå galt. Finn ut hvor liten sjanse det er. Finn ut konsekvenser hvis det formodentlig skulle gå galt uansett.

Finn ut hvor stor sjanse du har for å bli plukket opp der du flyter rundt som en dupp i tørrdrakten din. Hvis du da har fått på deg drakta, for du har vel ikke tenkt å kjøre over med tørrdrakta på? Det er noe knotete dritt å ta på seg en tørrdrakt. Spesielt i en 17 fot båt midt i Skagerrak. Og hvis du har behov for drakta, kan du vel regne med at forholdene for påkledning ikke er de aller beste.

Det som overrasker meg er at såpass mange sier tut og kjør.

Lotus

Store RIB'er på 26 - 28 fot klarer dette uten problemer og kan ikke sammenlignes med en 17 foots jeep.

Vær obs på at det kan blåse opp temmelig fort der ute. Kan gå fra stille til liten kuling i løpet av 10 minutter, så dere må være forberedt på å kunne takle store bølger.

det blir vel ikke akkurat store bølger på ti minutter ? Mao, det skal blåse opp, og blåse en stund, før dette får noen effekt. Imellomtiden bør vel en hurtiggående båt være fremme ?

Forøvrig vil jeg tro at ting som flyter i sjøen er det JEG ville vært redd for. Skulle JEG gjordt en sånn " ekspedisjons-tur " ville en gummibåt eller rib vært det selvsagte valget.

Har vært ute i 2m sjø med en 14 foters gummibåt. Det hadde jeg ALDRI gjordt i en tilsvarende landstedbåt..

Suzuki

No boat needed..

2m sjø fiksa selv min 10 fots jolle på en akseptabel måte.. Kun en person i båten, som satt relativt langt bak. Men jeg ville aldri begitt meg over til danmark med den nei, så stabil føltes den ikke.

Det var forøvrig en Gøy 10, tror ikke det er så mange av de lenger.

Det er ofte gammel tung sjø på havet. Man merker det ikke så mye i 5-6 knop - men skal man marsje 25 knop kan det bli slitsomt.

Jeg blir mer og mer betenkt jo mer jeg tenker på å krysse Skageraki 17 fot. Jeg vil på det sterkeste fraråde dette. Man er for sårbar på åpent hav og det er et stort område å søke i om noe skjer. Hva med tåke f.eks. - dere ser ingenting - ingen ser dere på radar heller :eek:

det skal så lite til før dette regnestykket går i ball.

hvis du ikke er ekstraordinært kyndig med motor og båt og sjøen - la det være.

mange har gjort dette før deg og det går som regel bra når været er på sitt beste men det er ikke å anbefale å ta turen alene.

kjørte skagen larvik i grov sjø en gang sammen med en annen, sjøen var så grov at den synes på horisonten og passasjerer ble sjøsyke på peter wessel som kom etter.

var rimelig sikker på redskapen og det gikk greit men,

hvis du er alene der ute, noe svikter, sjøen blir grov nok og natten drar på....

Jeg vet ikke om det er uforsvrlig men jeg hadde nok ikke gjort dette selv..

Jeg vurderer å ta turen med Stauden, men går neppe rett over fra Langesund selv om båten 30 fot... Jeg lugger nok over til søta bror fra Svenner fyr og følger kusten sørover før jeg vender baugen vestover mot Skagen.... Er jo på tur og da har en jo god tid...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Siden er er på åpent hav så skal en ha respekt for det,...men ...de fleste forlis skjer gjerne nær land ved grunnkjenning etc. så at en forliser p.g.a. bølger&dårlig vær....da skal en være MAX uheldig...

suppler drivanker på "need to have" lista di.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...