Baltusen Startet 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2006 Jeg tenker litt på en sommertur fra Kristiansand til Hirtshals i en liten, åpen skjærgårdsjeep ved bra værmelding. To personer i 17 fot, 100HK, 40 knop på rolig hav. Tenkte kart&kompass, kartplotter, vhf (5W) samt tørrdrakt & redningsvest burde holde. Er dette forsvarlig, eller er jeg helt på jordet? Tenkte bare jeg skulle høre erfarne båtfolks meninger, så... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg har krysset den aktuelle strekningen i en relativt dårlig bygd 17 fots speedbåt med 115hk, funka fint som bare det.. Har også vært over med andre relativt små båter, men sjekk værvarselet godt først, det er ikke alle perioder på året det er lite trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Riktig utstyrt og med godt vær/værmelding er det helt forsvarlig, men ville nok hatt en liten reservemotor på brakett, sånn "just in case"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg ville vært forsiktig - i det minste reist flere båter i følge. Også ville jeg varslet til Tjøme eller Farsund Radio når jeg drar og avtale med de at jeg varsler når jeg er fremme Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 (redigert) Det er jo rundt 70 NM så om du har litt fart så skulle det jo gå rimelig raskt. Såpass kortsiktige værmeldinger bør jo være rimelig pålitelige selv om en aldri kan være 100% sikker. En telefon til en av ferjene som trafikkerer strekningen kan også være nyttig. Tenk gjennom potensielle farer som motorstopp, drivgods i propellen og ha med nødvendig kommunikasjonsutstyr (GSM telefon har ikke mye midt i Skagerak å gjøre...). Og Bitteliten's tips er også godt Kan bli en meget fin tur om du planlegger godt. Og velkommen til Båtplassen, Baltusen Redigert 30.Mai.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mariell Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Ved ett stabilt bra vær ser jeg ikke de helt store farene. Reis ut tidlig på morgenen og dere er over før eventuelt solgangsbris kommer på Danskesiden. En ekstra motor sånn "just in case" er kanskje ikke dumt. Vhf, kart, plotter og tørrdrakt sier du at dere har, bra. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Alvito Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 En kompis av meg og broren rodde over i ei åpen tresjekte på ca. 17 fot i fjor så, jo...det bør absolutt la seg gjøre. Ta med en VHF og overlevningsdrakter, god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Så lenge været holder seg fint, motoren går fint, du ikke kjører på en tømmerstokk, eller noe annet uforutsett hender så går det jo fint. Ca to timer og du er over. Så et par kjappe kaffe og litt handling hos Winter i Hirtshals og tilbake igjen. Har du bunkret nok bensin og ikke ramler over bord - null problem! Det er et vanskelig spørsmål du stiller, under optimale forhold er det ikke noe problem, og det mange som har gjort turen før deg. Men mye kan gå galt og du har små marginer i en slik båt. Jeg hadde ikke tatt turen, tror jeg. Men mange har gjort det og det har gått bra for de fleste... Terje Vigen tok jo turen i Rosjekte til og med Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
LALUNA II Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 (redigert) Du kan jo også henge deg på Silvia ana Color lines hurtigferje over avgang ca 0815 da har du følge hele veien omtrent i ditt fartspotensiale 62 km/h gps målt for under en mnd siden Redigert 30.Mai.2006 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hschrde Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det er vel forsåvidt OK - med rett utstyr og planlegging... Men tenk på at om dere treffer noe og båten går ned, så må dere ha planlagt for det! Største faren er vel om man ligger i Hirtshals og det blåser sakte opp... Lett å tenke at "det går sikkert" - ta turen selv om man BURDE blitt værende til det roer seg! Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Terje Vigen klarte det, i hvert fall en vei, og hadde nok klart returen også hvis det ikke hadde vært for de forbaskede engelskmennene! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Ja, engelskmenn kan være fæle, men de lager greie båter Til trådens tema: Godt forberedt er halvveis velgjort. Med det nødvendige til navigasjon og sikkerhet på plass er det bare å legge spaken i bånn og ha det moro på ferden. Hva som er nødvendig sier seg i grunnen selv ... men det er ingen grunn til å overdrive. Det er ikke Stillehavet, akkurat. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg tenker litt på en sommertur fra Kristiansand til Hirtshals i en liten, åpen skjærgårdsjeep ved bra værmelding. To personer i 17 fot, 100HK, 40 knop på rolig hav. Tenkte kart&kompass, kartplotter, vhf (5W) samt tørrdrakt & redningsvest burde holde. Er dette forsvarlig, eller er jeg helt på jordet?Jeg vil påstå at du er helt på jordet. Det er sånne som deg vi leser om i lokalavisene på sørlandet hver sommer. 40 knop på rolig hav? Det er vel bare en dag eller to hver sommer at det er så rolig at du kan kjøre i 40 knop med en 17-fot skjærgårdsjeep i Skagerrak. Litt gamle dønninger, litt smågreier. Når klarer du egentlig 30-40 knop i en 17-foter i mer enn 20 minutter? Det må være ved superflatt hav. En 5W vhf 50 cm over havflaten? Hvor langt tror du at du når? Og hvis noen hører deg? Hvis, hvis, hvis.... Risikovurdering med tilhørende konsekvensanalyse er en kjekk sport. Finn ut hva som kan gå galt. Finn ut hvor liten sjanse det er. Finn ut konsekvenser hvis det formodentlig skulle gå galt uansett. Finn ut hvor stor sjanse du har for å bli plukket opp der du flyter rundt som en dupp i tørrdrakten din. Hvis du da har fått på deg drakta, for du har vel ikke tenkt å kjøre over med tørrdrakta på? Det er noe knotete dritt å ta på seg en tørrdrakt. Spesielt i en 17 fot båt midt i Skagerrak. Og hvis du har behov for drakta, kan du vel regne med at forholdene for påkledning ikke er de aller beste. Det som overrasker meg er at såpass mange sier tut og kjør. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 (redigert) Få med deg en kompis, så er dere to båter og dobbelt forsikret. Kunne vært en artig "happening". Se for dere en mange åpne skjergårdsjeeper i stim ala "Easy Rider". Men jeg blir nok på land Redigert 30.Mai.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Skipper Worse Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det gikk da greit for Vi Menn i en bande med RIBs ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Store RIB'er på 26 - 28 fot klarer dette uten problemer og kan ikke sammenlignes med en 17 foots jeep. Vær obs på at det kan blåse opp temmelig fort der ute. Kan gå fra stille til liten kuling i løpet av 10 minutter, så dere må være forberedt på å kunne takle store bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 det blir vel ikke akkurat store bølger på ti minutter ? Mao, det skal blåse opp, og blåse en stund, før dette får noen effekt. Imellomtiden bør vel en hurtiggående båt være fremme ? Forøvrig vil jeg tro at ting som flyter i sjøen er det JEG ville vært redd for. Skulle JEG gjordt en sånn " ekspedisjons-tur " ville en gummibåt eller rib vært det selvsagte valget. Har vært ute i 2m sjø med en 14 foters gummibåt. Det hadde jeg ALDRI gjordt i en tilsvarende landstedbåt.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Anonym Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 2m sjø fiksa selv min 10 fots jolle på en akseptabel måte.. Kun en person i båten, som satt relativt langt bak. Men jeg ville aldri begitt meg over til danmark med den nei, så stabil føltes den ikke. Det var forøvrig en Gøy 10, tror ikke det er så mange av de lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Det er ofte gammel tung sjø på havet. Man merker det ikke så mye i 5-6 knop - men skal man marsje 25 knop kan det bli slitsomt. Jeg blir mer og mer betenkt jo mer jeg tenker på å krysse Skageraki 17 fot. Jeg vil på det sterkeste fraråde dette. Man er for sårbar på åpent hav og det er et stort område å søke i om noe skjer. Hva med tåke f.eks. - dere ser ingenting - ingen ser dere på radar heller Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Jeg synes dere bør vurdere om dere har forutsetninger (trening og ferdigheter) til en tur som nok tar opptil 4 timer for dere. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 det skal så lite til før dette regnestykket går i ball. hvis du ikke er ekstraordinært kyndig med motor og båt og sjøen - la det være. mange har gjort dette før deg og det går som regel bra når været er på sitt beste men det er ikke å anbefale å ta turen alene. kjørte skagen larvik i grov sjø en gang sammen med en annen, sjøen var så grov at den synes på horisonten og passasjerer ble sjøsyke på peter wessel som kom etter. var rimelig sikker på redskapen og det gikk greit men, hvis du er alene der ute, noe svikter, sjøen blir grov nok og natten drar på.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 (redigert) JEG er for feig til slike stunt! 17 fots åpen båt på åpent hav? Nope! IKKE uten at jeg MÅ!! Med flere båter i følge? Kanskje, hvis de andre var større... Redigert 31.Mai.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ok67 Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 (redigert) Det vil helst gå bra, men det er en liten mulighet for at det ikke gjør det. Og da kan konsekvensene være så store at man kansje ikke bør prøve seg på et slikt stunt. Men med flere båter i følge og gode værmeldinger etc. er det tryggere. Redigert 31.Mai.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Jeg vet ikke om det er uforsvrlig men jeg hadde nok ikke gjort dette selv.. Jeg vurderer å ta turen med Stauden, men går neppe rett over fra Langesund selv om båten 30 fot... Jeg lugger nok over til søta bror fra Svenner fyr og følger kusten sørover før jeg vender baugen vestover mot Skagen.... Er jo på tur og da har en jo god tid... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Alvito Svart 31.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Siden er er på åpent hav så skal en ha respekt for det,...men ...de fleste forlis skjer gjerne nær land ved grunnkjenning etc. så at en forliser p.g.a. bølger&dårlig vær....da skal en være MAX uheldig... suppler drivanker på "need to have" lista di. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.