Jump to content

er det uforsvarlig å krysse Skagerrak i åpen småbåt?

Baltusen

Recommended Posts

det blir vel ikke akkurat store bølger på ti minutter ? Mao, det skal blåse opp, og blåse en stund, før dette får noen effekt. Imellomtiden bør vel en hurtiggående båt være fremme ?

Joa, hvis man hele tiden holder seg 10 min fra land så burde det gå helt fint, dét .... :headbang:

Hei igjen.

Tusen takk for mange gode råd og tips. Imponerende mange svar på kort tid! Jeg får tenke grundig gjennom saken før jeg tar en avgjørelse på hva det blir til.

Er jeg max uheldig kan dere vel lese om turen på førstesidene i lokalavisene på sørlandet i juli... ;-)

Er dette forsvarlig, eller er jeg helt på jordet?

Du er i beste fall på feil jorde. Det kan være et atrig prosjekt med følgebåt og god organisering. Som et prosjekt for en båt med to personer er det farlig og uansvarlig. Det er mulig at det går bra, og det er sikkert noen som kan regne ut sannsynligheten for at det går bra. Problemet er at går det ikke bra blir det ganske raskt en alvorlig situasjon når man er såpass langt fra land. Redningsaksjoner er dyre, og er den selvforskyldt risikerer du å få regningen.

Og jeg henviser til mitt inlegg # 9 i denne posten og mener det er en sikker tur hvis de følger mitt hint om å følge hakk i hæl på ferjen ...om det begynner å blåse litt slår ferjen sjøen flat for dere så det er rimlig smult i kjøvannet til vannjeten :wink:

bærbar VHF er en selfølge om de skulle få problemer så de evt. kan få hjelp av forridderen (ferja) :yesnod:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Jeg syns båten er litt for liten til å legge ut på den turen solo. Du må huske at det er sjanseløst å ligge oppunder maksfart i lengre perioder i åpent hav med en så liten båt.

Nå har jeg aldri krysset Skagerak, men jeg kan ikke tenke meg at sjøen tillater at du ligger i 35-40 knop.

Antallet båter som tar denne turen hver sesong er økende.....17 fot er nok ikke den minste som har gjort det, men å satse på 30 knop er tull. Det går en stund, men du blir gal av slåinga og det ber bare ikke greit.....så beregn lenge tid...sjekk været og spar full fart til "midtveis" -- det er et lite område hvor du ikke har dekning av noe som helst....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

kjenner noen som har krysset på flatt vann.

da har Hen på høytrykket ligget midt over skagerak (gjerne helt stille midt i) ellers så blæes det som regel nok til at høy hastighet blir umulig og ikke minst, uansett motor og bestykning bør man ikke ligge over 80% belastning kontinuerlig over så lang tid.

dette er for å ha en sikkerhetsreserve inne.

kjører man over dette spiser man gjerne av sikkerhetsmarginene.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

God kveld

Jeg hadde nok takket ja til en slik tur..

Filosoferer litt;

Er det størst mulighet for totalforlis nær land eller på åpent hav?

Hvor store bølger skal til for at det blir problemer med en skjærgårdsjeep? 4-5 meter?

Er det tryggest i en slik båt, forutsatt at motor, drivstoff osv er helt i orden- eller er det tryggere i en 30-foter med masse skroggjennomføringer, kanskje tanker uten drenering, mye vindfang, giring i bølger og masse annet utstyr som kan skape problemer?

Er det lettest å finne noen (overlevende) i brenningene eller i bølger som er mindre enn noen timer gamle på åpent hav?

Ville tatt med radarreflektor, sandanker/dregg til danskesiden, drivanker, solkrem og solbriller.

Før jeg dro ville jeg avtalt med noen hvor lenge det skulle gå uten kontakt før en leteaksjon skulle iverksettes.

Jeg ville også avklart hvor fergene går og ikke kjørt der i tilfelle tåke. Anser den største faren at en kan bli påkjørt på danskekysten hvis en får stopp.

Til kommentar om tørrdrakt - det er helt ok å stå i tørrdrakt etpar -tre timer hvis det skvetter.

Til kommentar om fart i bølger- to mann som står relativt langt bak i båten kan uten videre problem stå i to-tre timer og hoppe hvis de er i normalt bra form. Har hatt flere timer i lettbåt bare for gøy når det har vært nokså mye sjø uten noen større problemer, men da ofte med en kameratbåt i nærheten.

Tror dette kan bli en artig diskusjon ;-)

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...