Esse Startet 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2006 Hej Träbåtsvänner i Norge. Efterlyser information om en 50 fots träbåts vars skrov i EK skall vara byggt i Norge. Jag har fått vissa tips att det kan vara ritat av Furuholmen och byggt på Risör , Anker Jensen eller Soon Varv ca 1925 Efter WW2 låg hon som skrov på Lidingö Varv utanför stockholm och fick 1946 en ny överbyggnad. Men det är historien mellan 1925 och 1946 som jag försöker återskapa. Historia om båten kan hittas här: http://www.valencharter.se Klicka på "m/y valen" Bilder på skrovet finns här: http://members.chello.se/valen/valencharte...203/Bilder.html All information skullle uppskattas varmt! Vänliga hälsningar Esbjörn Nordesjö esbjorn@nordesjo.com Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Hei, velkommen til forumet. Først og fremst, nydlig båt ! Jeg er meget sikker på at dette ikke er Furuholmen konstruksjon, til det er der for mange avvik. Furuholmen liker best plattgattertypene. Stevnen er også noe rett i forhold til "normalen". Du kan også kontakte klubben for sikkerhets skyld her Jeg ville brukt litt tid på disse sidene, for å se om du kan finne beslektede båter. Min teori ? Oppigjennom tidene er der mange baroner i Danmark som har bestilt egne byggverk hos en av mange flotte tegnere i Danmark. Finner du noen antydning til merker etter monogram eller lignende i baugen ? Ellers synes jeg båten virker svært "engelsk", mht. stevn/akter. Jeg kan mao ikke bidra med noe positivt, men håper du ved hjelp av lenkene kan finne ut noe mer.... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 (redigert) Jeg vil nok legge meg på linje med Perlen her. Dette er opplagt ingen Furuholmen. Beklageligvis har jeg ingen ide om hvem som står bak praktstykket. Jeg har selv jobbet på Soon Værft, som det het i gamledager. I en "byrå" oppe på loftet fant jeg mengder med "furuholmen-tegninger". De siste som jeg vet jobbet der som båtbyggere, avgikk ved døden for en noen år siden. Nå skal hele verfet rives for å gi plass til hotell. Jeg er nok redd for at den "linken" er død. Ellers hadde det naturligvis vært artig å kunne gått gjennom tegningsmaterialet og sett. Redigert 30.Mai.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Har ikke peiling på hvem som har bygd denne flotte skuta men en ting spurtet i øynene mine med engang jeg så bilde og det var radar antennen. Den hører liksom ikke til der, gåt det ikke å skjærme den med en utkikkstønne eller et eller annet??????? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Esse Svart 31.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2006 Tack så mycket för svaren ! Då släpper jag furuholms spåret. Det är bara att fortsätta på de andra spåren. Jonkare, när det gäller radarn så kan man nog även ha synpunkter på hela masten som sådan. Jag har kvar orginalriggen med master bommar och allt och den är bara att sätta upp om man vill. Men trämasten är för svag för en ordentlig radar och aktra masten med vant hamnar mitt på akterdäck, där jag hellre vill ha ett bord och stolar. Jag kör över 1200 sjömil varje säsong mellan april och oktober och har premierat bekvämlighet och säkerhet före att allt skall vara orginal. Men det går som sagt att återställa om andana skulle falla på :-) Med vänlig Hälsning /esbjörn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.