Jump to content

Dieselhygiene!


Walter_S

Recommended Posts

Min svigersønn kaller meg for "fanatiker",  :nonod: og påstår at jeg har tvangsnevroser :smiley: når det gjelder dieselhygiene generellt, og spesiellt når jeg nekter å fylle direkte fra pumpa i marina'en ned på tanken ombord i min Sjømann22!  :nono: Nekter å fylle diesel når det regner også, jeg!

 

De som har fulgt med en stund her på baatplassen.no, husker kanskje mitt innlegg om CAV vannutskiller som resulterte i en ganske så nødvendig tanksjau, tidlig i år. Det jeg opplevde da, er nok årsaken til mitt sære syn på dieselhygiene, ja!

Siden den gang har jeg  :nono: ALDRI  :nono: fyllt diesel direkte på tanken. Fyller konsekvent opp mine nyinnkjøpte 10liters plastdunker, for så å fylle i ro og fred, når det passer meg!

 

Det er mye rart  :sad: jeg har filtrert ut av dieselen, i løpet av sesongen. Merkeligst synes jeg at kaffefilteret en gang var fullt av bittesmå mygg, :drink:  eller knott! Liker knott diesellukten, kanskje? Og derfor oppsøker dieseltanken på marina'n?

 

For en gangs skyld tok jeg med meg kamera i dag, da jeg skulle fylle 2 plastdunker over i snekkas dieseltank, for å dokumentere hva man kan finne i diesel. Her kan dere se hvor mye dritt man kan risikere, bar ved å fylle 20 liter!!!

 

Bruker Melitta papir-kaffefilter, størrelse 6, som innsats i min plasttrakt.

Bilde

Etter at 20 liter diesel har gått gjennom filteret så det slik ut!

Bilde

 

 

Det er klart at en slik fylling tar tid, filteret er ganske så finmasket, og egentlig beregnet til vann, som jo har en helt annen viskositet enn diesel.  Det går ikke an å bruke denne fremgangsmoten hvis du skal fylle noen 100 liter.  :smash:

 

Yanmaren min, derimot, er så nøysom – bruker 1,3 liter / time (og det var før jeg fikk justert dysene) ved marsjfart 2000 – 2200 Rpm – så jeg fyller ikke så ofte.

 

Dessuten synes jeg at tiden jeg bruker er vel anvendt, har aldri hatt noe synlig dritt i dieselfiltrene (2 stk) mine, ikke vann heller.

Dritt i dieselen er noe dritt! Bilde Ha en fortsatt god båthøst!!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Sjekk Smart Tech trakten - med denne kan du glemme treg fylling. Og den slipper bare igjennom akkurat det den skal. Med den kan du trygt stå i øs-pøs-regnvær og fylle rett fra marinan over på Sjømannen. Trakten er så bra at du kan tømme et glass vann i den og det kommer ikke igjennom en eneste dråpe! Jeg vet - for jeg har prøvd på min egen trakt. Med denne kan du sjokkere kjente med dieselmotorer - tøm først et glass vann i trakten, deretter et glass diesel og sett tuten mot påfyllingen på båten. La det renne til dieselen er borte. Så kan du tømme ut av trakten eksakt samme mengde vann som du tømte ned først. Dette må da være midt i blinken for deg Walter?

Link to post

Der er utrolig mye rart som følger med diesel (og bensin for den del) når man bunkrer. Dagtanken ombord i Poseidon er ca 1 meter høy, 1 meter bred og ca 20 cm dyp. Innvendig er den forsynt med et vertikalt slingreskott i midten, forbruksavtappingen er ca 5 cm opp fra bunnen i den ene siden. Midt under tanken er et "jur" for drenering.

 

Siste jeg åpnet mannhullet for rengjøring viste det seg at inne i tanken, i et vakkert bølgemønster fra side til side i bunnen lå et solid lag av slam. Inn imot midten av tanken, ved slingreskottet var sikkert slamlaget 5 cm tykt, og ute i sidene minst 2 cm. Jeg måtte lage meg en spesiell skrape og skrapte ut adskillige liter med "rent" slam, før jeg kunne begynner med den siste rengjøringen.

 

Jeg tenker med gru på hvor mange filter alt det slammet kunne ha tettet . . . . :smiley:

 

Etter den tid har jeg konsekvent sluppet ned en skvett diesel hver eneste gang jeg skal starte. Jeg vet ikke hvor meget det hjelper  -  annet enn på "følelsen" . . . .

 

Det eneste som hjelper er nok det som Walter er inne på; pinlig påpasselighet.

 

Men jeg ser allikevel ikke helt for meg å fylle 4000 liter diesel gjennom et kaffefilter nr 6  :drink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hej Walter-fanatiker!    :smiley:

 

Ett tips kan vara att göra som en del långseglare har, som måste tanka

diesel med 'ännu tvivelaktigare' karaktär en vi får her oppe i Norden!

 

Dom har dubbla filter som er parallell-kopplade, man kör på ett filter hela tiden

men skulle det 'bekka igen' så slår man bare över till tvilling-filtret, med en ventil,

rett ventiler kan man göra detta med motorn igang sägs det!

Volvo-Penta säljer färdiga sådana lösningar, tror att det er standard i lite större

båtar/fartyg!

 

 

Har detta själv på min liste över framtida prosjekt !

S/Y Gunga Din

Link to post

Du er litte granne fanatiker Walter :smiley:.Og hva Poseidon fant i sin tank forundrer ikke.Det er en del slam i en tank som har inneholdt diesel en stund.

I store tanker kan det ligne på fin sand.Men det er jo derfor motoren ikke tar diesel helt fra bunn nivå i tanken.Og det som eventuellt følger med er jo ment å skulle stoppes av diverse filter.Det er vel ikke så dumt å rengjøre tanken(e) en gang i blant.

Også i bensin,nafta og parafin er det bunnfall men adskillig mindre enn i diesel,ihvertfall å se

til.På den annen side så er det helt utrolig å se hva for no møl oljeselskapene kan finne på å

gjøre med bensin.Har sett et stort oljeselskap blande tungolje avfall in line  til en tank som det ble losset bensin til.Kanskje ikke så farlig sett fra kvalitets synspunkt men du betaler topp

pris for et produkt du tror er topp kvalitet og har ingen aning om at det er ørsmå mengder

problem avfall blandet inn i det du kjøper.Verden bedras daglig.

Link to post

Hei Walter_s

 

Jeg må nok si meg enig med din svigersønn. Du har jo hatt fra hverandre hele systemet og renset godt opp, så jeg tror ikke du skal være redd for litt dritt på tanken de nærmeste årene. I min tank er det sikkert 20 liter med dritt i bånn (antagelse), men jeg har ennå ikke tatt meg jobben med å renske opp. Tanken er vanskelig tilgjengelig, og skulle jeg rense den blir det en større operasjon. Jeg har en fast montert pumpe som jeg kan pumpe opp dritt fra bånn av tanken, og det hender jeg drar opp noen liter gjennom den. Ellers følger meg godt med på glasset i vannutskilleren, og hver vinter heller jeg på en flaske med noe lurium som skal holde dieseldyra unna. Har ennå ikke sett hverken dritt eller vann i glasset. Jeg sørger for å holde tanken så full som mulig. Faren er selvfølgelig at dritten skal komme opp i grov sjø, men jeg har gått i stiv kuling med ette uten problemer.

Link to post

.....Ett tips kan vara att göra som en del långseglare har, som måste tanka

diesel med 'ännu tvivelaktigare' karaktär en vi får her oppe i Norden! Dom har dubbla filter som er parallell-kopplade, man kör på ett filter hela tiden men skulle det 'bekka igen' så slår man bare över till tvilling-filtret, med en ventil, rett ventiler kan man göra detta med motorn igang sägs det! Volvo-Penta säljer färdiga sådana lösningar, tror att det er standard i lite större båtar/fartyg! Har detta själv på min liste över framtida prosjekt !

Hei Gunga Din!

Ja, jeg har sett på slike systemer, jeg også.  :smiley: - det er bare det, at disse ferdigkjøpte systemer ( ett dobbeltfilter med vendeventil på toppen - tror det er Watski som har det) tar en del plass, noe jeg ikke har i mitt trange motorrum - på litt legre sikt vil jeg vurdere dette og bygge om slik at jeg kommer til vannutskiller og dieselfilter uten å måtte henge med hodet ned ned i "kjelleren" - altså på utsiden.

I mellomtiden "trives" jeg som  :smiley: fanatiker, og tar det lugnt!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

......Jeg må nok si meg enig med din svigersønn.

..... og hver vinter heller jeg på en flaske med noe lurium som skal holde dieseldyra unna.

...... Faren er selvfølgelig at dritten skal komme opp i grov sjø, men jeg har gått i stiv kuling med ette uten problemer.

Hei Lasse! :smiley:

- Det med svigersønnen, tar jeg med godt humør  :smiley: - det er jo ikke han som er allene ute med båten, nærmest dag og natt. Mine fisketurer starter som regel kl. 05:00 i mørke til utpå formiddagen. Likeledes kveldsturer som varer til 22:00 - 23:00 (det er da fisken ta's). Overdreven dieselhygiene gir meg ganske enkelt "fred i sjelen", og er det ikke derfor vi er på sjøen?

 

- Hva er navnet på "lurium'et" ditt?

 

- Det er en liten forskjell på "Bliss" og min Sjømann22. Du har "pinne" og dermed alternativ fremdrift, hvis motoren din skulle stopper av forskjellige årsaker. Det gir også en viss trygghet og "fred i sjelen", ikke sant?

 

Husker selv, sålenge jeg hadde seilbåt (i 19 år) - så var dieselhygiene, og for den saks skyld motorpleie generellt, ikke akkurat prioritet nr. 1 hos meg. Motoren bare "var der", under cockpitten og kunne brukes når man trengte den, mens rigg og seil var det jeg "puslet" med mest.

 

Jeg anså alltid seil som fremdrift nr. 1 - motoren brukte vi bare en sjelden gang, som regel ut og inn av marina'en, eller når sønnavinden sviktet totalt, på vei hjem.

 

Jeg tror at en av årsakene til min fanatiske holdning, skyldes nettopp det faktumet at jeg har vært seiler og ikke har hatt motorbåt før! Har ennå ikke helt vendt meg til tanken at jeg bare har Yanmar'n som eneste fremdrift.

 

På litt sikt, så vil derfor en motorseiler, rund en 24-25 fot, være et alternativ ved neste korsvei, når 3-fots syken slår til igjen!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

:smiley: ...  Vad tror du, skulle man kunna parallellkoppla två enkla filter med en sådan t-kule-ventil (tre vegs) eller tror du motorn stanner ner man snur ventilen, under gang menar jag?

 :lol:  :lol:  :lol:

Det er akkurat hva jeg planlegger, Gunga Din! 2 parallekoblede enkle filter, MEN, med hver sin av / på ventil på toppen. Tror ikke motoren stopper dermed, ellers kan man jo gå ned litt på gassen, bare for å vende om ventilen. Dette vil bare ta 2-3 sekunder.

 

Min teori er derfor:

- Nr.1 åpent og Nr.2 stengt.

Når du skal svitsje over, så åpner du først Nr.2  før du stenger Nr. 1 - da vil det ikke bli stopp for diesel i det hele tatt. Tror også det er best med én ventil for hver av filtrene, tenk bare når du skal skifte filterinnsatsen.  :smiley:

:smiley: God helg!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Ja det verkar ju vare en smart lösning!  :smiley:

 

Jag såg, tror det var i SXK' tusen båttips, en som hade kopplat en sådan der

gummibälg / pump, som sitter på slangen för att mata fram brensle till utombordarna,

en sådan hade han satt på diesel slangen in till inombordaren före filtrena,

och menade att det gick mycket enklare att flöda fram brensle o lufta systemet !

Kansje någon her har gjort liknande?

 

 

 

God helg själv  :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Med hensyn til to parallelle dieselfilter så kan jeg nevne at på min Wichmann så er det standardløsningen. To beholdere for dieselfilterinnsatser er montert under en felles topp-plate og i denne platen er innebygget en dobbel ventil som åpner for den ene siden mens den samtidig stenger for den andre.

 

Det er også helt kurrant å plukke ned den ene filterbeholderen mens motoren får diesel gjennom det andre filteret. Filterinnsatsene er forøvrig vaskbare, det er kvadratiske filtputer med et stort hull i midten og ca 24 slike filtkvadrat trees inn på en hul messingsylinder med mange hull i perifierien.

 

Siden dette doble filteret sitter direktet på motoren så er det selvfølgelig det fineste filteret. Der finnes forøvrig 3 andre filter som må passerers på veien fra bunkerstanken . . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...