Jump to content

Mercruiser vil ikke i gear

andre

Recommended Posts

Har en Draco med forsåvidt ny spak (var byttet før jeg kjøpte båten), satte den på vannet i går og den vil ikke i gir.

Jeg har to teorier: Frigass knappen, den som gjør at du kan gasse uten å sette motoren i gir, har "låst seg/hengt seg opp, eller girvaier har hoppet av.

Alt virket selvfølgelig ved prøvekjøring på land i forrige uke...

Det er utrolig trangt å komme til boksen, den må skrues av og trolig må jeg løsne kableme i motoren for å trekke boksen ut gjennom dorommet..

Noen som har erfaring/tips til det problemet som gjør at jeg sparer noen timer som slangemenneske før jeg begynner å skru?

En kompis hadde samme problemet i fjor. Da var det frikoblingsknappen som hadde satt seg.

Det går an å "delvis" komme til ved å pelle ut den røde knappen for frikobling. Tror du må av med throttle/girspaken for å få det til.

Det skal være et hull i underkant av håndtaket. Før det forover og se i denne åpningen etter en umbrakoskrue som holder håndtaket på plass. Løsne denne så skal det være å bare dra håndtaket rett ut.

Kompisen min sitter fremdeles på manualen til fjernstyringa, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg mer enn dette.

Redigert av Whistler (see edit history)

Takker.

Jeg har fått av spaken, men får ikke ut den bittelilleknappen som sitter laaangt inni der. (frikoblingsknappen). Den sitter i samme aksel som spaken. Er redd for at jeg må av med selve boksen for å åpne denne. Det var det jeg hadde håpet å slippe

• 2 måneder senere...

Løsningen: (slik ordnet det seg)

Jeg måtte løsne hele boksen fra skrogsiden, det var ingen vei utenom..

Problemet var at boksen sitter på innsiden av innerskrogsiden. Jeg løsnet litt på kablene bak i motoren og trakk boksen frem ut av sikringsskapet og inn på toalettet. Dette er garantert enklere enn å forsøke å få den ut bak i motorrommet. Så da satt jeg "på do" og demonterte hele boksen, fant i grunn ingen feil, men det var noen "splinter og fjærer" som holder frigassen, plukket alt i deler, renset og satte det sammen igjen og dermed var alt ok, det har virket som det skal i hele sommer.

Å sette boksen på plass igjen alene anbefales ikke, når du strekker deg inn med boksen klarer du ikke å feste skruene ved førerplassen.... Jeg mistet selvfølgelig boksen med resultat at den havnet under gulvet, brukte sikkert en time på å fiske den opp med kroker fra en bagasjestrikk.. er man to kan en holde på baksiden (med armene langt inn i sikringskapet) og en skru fast fra førerplassen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...