Jump to content

Rep av kalesje med lim.

Dalton

Recommended Posts

Hva slags lim er det beste for å flikke på en kalesje? Dette er en stoff-kalesje, ikke en slik gummiaktig sak. Har noen dårlige sømmer, og altfor dårlig symaskin.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Har prøvd diverse varianter av tekstillim , og bare lim holder ikke spesielt lenge. Absolutt best erfaringer med å lime+sy.

Har du prøvd med symaskina da, eller antar du bare at den ikke klarer det?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om du har en vanlig riemlig symaskin så er det ren plankejøring å reparer dette... Jeg har sydd totalt 20m2 med kallesje nå med en helt vanlig symaskin som kostet 1000 lappen, det er billig særdeles enkel brother symaskin.. denne msakinen taklet opp til 6 lag med kallesje stoff, men da er en helt på grensen... men 4 lag er ren plankekjøring.

Benyttet også en singre med sviev fra 1923, denne tråklet seg gjennom det aller meste....

Så har du en symaskin som fungere så glem lim....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har prøvd diverse varianter av tekstillim , og bare lim holder ikke spesielt lenge. Absolutt best erfaringer med å lime+sy.

Har du prøvd med symaskina da, eller antar du bare at den ikke klarer det?

Har aldri vært av den typen som gir opp før jeg har prøvd... på godt og vondt. Rederinnens symaskin er av typen gammel liten Brother, og den fikk angst og indre uro av Matilda's kalesje. Kanskje jeg skulle blåse støvet av en gammel Singer jeg har stående...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Kanskje jeg skulle blåse støvet av en gammel Singer jeg har stående...

Det vil nok være et aldeles utmerket forslag, og det meste av støvskyen har lagt seg smører du med litt olje og vips er den klar til ny innsats... og jeansnåler koster litt under 50 lappen hos den lokale symaskinbutikken... Det er et must...

Sydde nytt trekk til frontvinduet på Stauden i går... tok nøayktig 5 kvarter inklusive merking, klipping osv... den gamle singere jobbet jamt og trutt og 15-16 meter med søm ble unnagjort.. to runder rundt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg vil påstå at det blir alt for små kontaktflater til at kontaktlim vil holde kalesjen sammen.

Dersom det ikke er de helt store stykkene går det jo an å sy det for hånd med tykk vokset tråd. Feks en kordel fra en takletråd. Det brukte jeg for å reparere sømmene til glidelåsene, noe som fungerte aldeles utmerket. Gå over sømmene med lim på utsiden etterpå for å tette dem.

Hei

Det finnes et produkt (lim) som heter aquasure (eller no sånt)

Dette skal en kunne lime telt,vadere,e.t.c. med.

Har en kamerat som limte et scootersete med dette,og det har holdt til nå.

For å sitere min kamerat: det er sterkt som F.......

Tror han kjøpte dette i sportsforretninger.

Mvh beertrip

Aquasure er et kjekt stoff, funker også bra til å tette alt mulig med, da det ikke "herder" men forblir elastisk etter at det er tørt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, jeg har brukt Tec7 monteringslim på min kalesje, tatt de flest sømmene, de elste er nå 4 år,

og sitter like bra ennå, det må ofte limes i flere omganger da stoffet er brettet i hverandre, vær

nøye så blir resultatet bra, blir også helt vanntett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...