S/Y EIMY Startet 1.Juni.2006 Del på Facebook Startet 1.Juni.2006 Noen som kan anbefale kjetting dimensjon fra moring til bøye , Båt ca.15 tonn ikke spesielt værutsatt område ? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Muligens overkill, men jeg har brukt 22mm (ref. denne tråden) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Etter å ha mistet to bøyer (ene gangen med båten festet til bøya!) så har jeg gått vekk fra kjetting og bruker tau! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
S/Y EIMY Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Får man nok fjæring med bare tau ? Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 De som monterer flytebrygger bruker nå bare tau. Moringstau. Alt annet som kan ruste har de sluttet å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Ja, tau er tingen Pass bare på at ikke tauet blir liggende og subbe langs bunnen, da ødelegges det fort. En god måte og forhindre dette er å feste en oppdrift midt nede på tauet, slik at "slakken" alltid er løftet opp fra bunnen. Jeg skal legge ut en flytebrygge i løpet av sommeren - og der blir det også tau. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gnisten Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Jau. Tau er muligens tingen . Siden "proffene" på Noomas a/s anbefalte meg kjetting til min moring skal jeg gi årlig tilbakemelding ad. dette (mulig jeg trenger en påminning ). Det jeg kan si er at man får ikke den fjæringen i forøyningen ved tau som man får med kjetting (hele veien med endel slakk). Får holde mine dykkerkompiser på "to do listen" når det gjelder rust og tæring på kjettingen her.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
mons Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Hei Ville brukt godt tau. Knyttes direkte i øyet på moringen slik at det ikke er noen kause eller lignende som beveger seg og medfører slitasje (stram knute ligger stille og slites ikke). Fjæring kan du få ved å ha litt lengde på tauet, en litt stor bøye og en daumann som er spleiset fast noen meter nede. Alternativt en litt stor bøye i helt stramt tau og litt lengde på tauet fra bøya til båten. Fjæringen får du da ved at bøya trekkes under vann ved belastning. Lengere tau til båten og større bøye gir mer fjæring. Så imidlertid ut for at du har valgt kjetting. For fjæringens skyld bør de meterene som ligger på bunnen være grove, mens det stykket som går fra bunnen og opp bare skal tåle ferdig fjæret belastning samt rust. Ville brukt 20-30 mm nede og 10-15 opp hvis jeg ikke hadde valgt tau til slutt ;-) Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
S/Y EIMY Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Er da nylon tau best eller ??? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Ja Bruk et nylontau med runde fiber. Det behøver ikke være solbestandig da solen ikke virker under vann. Tau med splittfiber-dvs flate fiber- "råtner" og bør ikke brukes. Det er dessuten svært dårlig når det gjelder slitasje. Det beste og dyreste er plastbelagt moringstau. Skjell ol som gror på dette vil sige ned til dypere vann og dø når det blir en viss tykkelse på groen, og tauet er beskyttet mot slitasje. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
S/Y EIMY Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Er fortsatt veldig usikker på det med kjetting og tau angående fjæringen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Fjæringen kommer av seg selv; båten trekker bøyen sidevis, dermed blir tauet gradvis "for kort. Dette fører til at bøyen trekkes nedover i sjøen - og gir en helt nydelig "fjæring"..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Arnstein Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Fjæringen kommer av seg selv; båten trekker bøyen sidevis, dermed blir tauet gradvis "for kort. Dette fører til at bøyen trekkes nedover i sjøen - og gir en helt nydelig "fjæring".....Tja, det spørs hvor dypt forankringen ligger. Må hvertfall ned på min. 10 m ville jeg tro før enn fjæringen blir god. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
JOKER0102 Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Roblon selger et mooringstau som er plastbelagt og med bly lagt inn i tauet http://www.fse-robline.com Det er et veldig bra mooringstau. Agenten i Norge sier det har en levetid på ca 20år. Mens vanlig tau med lange fibre bare har levetid på ca 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.