Jump to content

Kjettingdimesjon til moring

S/Y EIMY

Recommended Posts

Ja, tau er tingen :wink:

Pass bare på at ikke tauet blir liggende og subbe langs bunnen, da ødelegges det fort. En god måte og forhindre dette er å feste en oppdrift midt nede på tauet, slik at "slakken" alltid er løftet opp fra bunnen.

Jeg skal legge ut en flytebrygge i løpet av sommeren - og der blir det også tau.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jau. Tau er muligens tingen :wink: . Siden "proffene" på Noomas a/s anbefalte meg kjetting til min moring skal jeg gi årlig tilbakemelding ad. dette (mulig jeg trenger en påminning :cheers: ). Det jeg kan si er at man får ikke den fjæringen i forøyningen ved tau som man får med kjetting (hele veien med endel slakk). Får holde mine dykkerkompiser på "to do listen" når det gjelder rust og tæring på kjettingen her.... :cheers::drink:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Hei

Ville brukt godt tau. Knyttes direkte i øyet på moringen slik at det ikke er noen kause eller lignende som beveger seg og medfører slitasje (stram knute ligger stille og slites ikke).

Fjæring kan du få ved å ha litt lengde på tauet, en litt stor bøye og en daumann som er spleiset fast noen meter nede.

Alternativt en litt stor bøye i helt stramt tau og litt lengde på tauet fra bøya til båten. Fjæringen får du da ved at bøya trekkes under vann ved belastning. Lengere tau til båten og større bøye gir mer fjæring.

Så imidlertid ut for at du har valgt kjetting. For fjæringens skyld bør de meterene som ligger på bunnen være grove, mens det stykket som går fra bunnen og opp bare skal tåle ferdig fjæret belastning samt rust. Ville brukt 20-30 mm nede og 10-15 opp hvis jeg ikke hadde valgt tau til slutt ;-)

Mons

Mons

Ja

Bruk et nylontau med runde fiber. Det behøver ikke være solbestandig da solen ikke virker under vann.

Tau med splittfiber-dvs flate fiber- "råtner" og bør ikke brukes. Det er dessuten svært dårlig når det gjelder slitasje.

Det beste og dyreste er plastbelagt moringstau. Skjell ol som gror på dette vil sige ned til dypere vann og dø når det blir en viss tykkelse på groen, og tauet er beskyttet mot slitasje.

Mons

Mons

Fjæringen kommer av seg selv; båten trekker bøyen sidevis, dermed blir tauet gradvis "for kort. Dette fører til at bøyen trekkes nedover i sjøen - og gir en helt nydelig "fjæring".....

Tja, det spørs hvor dypt forankringen ligger. Må hvertfall ned på min. 10 m ville jeg tro før enn fjæringen blir god.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...