Jump to content

Skikk og bruk i fjæra


bliss X

Recommended Posts

Når man ferdes i båt langs kysten om sommeren finnes det en god del uskrevne regler som vi som har holdt på med båt noen år tar for gitt. Disse reglene (skikk og bruk) står ikke skrevet noe sted etter det jeg vet. Skikk og bruk varierer nok også noe i de forsjellige landsdelene.

 

Tenkte det kunne være nyttig for nybynnere å få opp en del slike ting her.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

En oskriven regel er,    att man hilser  :wink:  på varandra när man möts på sjöen!

 

(oavsett om man er motor, segel, eller ett stort fartyg!)

 

 

Ja, det er jeg enig i, men du verden så mange som har sluttet med det.  Jeg føler meg litt dum når jeg hilser, og motparten sitter bare der ved roret og ser på meg som om han tenker: "Jeg kjenner da ikke han???  Hva slags tulling er det??"  Men,  de har ikke knekt meg enda, jeg hilser fortsatt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Uskreven regel?

 

Tror det er de offisielle restene/tilpassning til fritidsbåter av en aldeles skreven regel, nemlig at man hilser med flagget ved å fire den på halv stang, venter til motparten har gjort det samme, og så heiser man det igjen. Litt upraktisk for oss, derfor bare håndhilsen.

Link to post
Share on other sites

Når man ferdes i båt langs kysten om sommeren finnes det en god del uskrevne regler som vi som har holdt på med båt noen år tar for gitt. Disse reglene (skikk og bruk) står ikke skrevet noe sted etter det jeg vet. Skikk og bruk varierer nok også noe i de forsjellige landsdelene.

 

Tenkte det kunne være nyttig for nybynnere å få opp en del slike ting her.

Det er nok ofte disse reglene som viser forskjell på og skaper skiller og kontraster mellom "båtfolk" og "folk i båt".

 

En av "reglene" som vi før fikk inn med morsmelken / farvannet er å ta inn fendrene så snart man er underveis . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er nok ofte disse reglene som viser forskjell på og skaper skiller og kontraster mellom "båtfolk" og "folk i båt".

 

En av "reglene" som vi før fikk inn med morsmelken / farvannet er å ta inn fendrene så snart man er underveis . . .

 

mvh

Poseidon

 

Ja, kan man tenke seg noe tåpeligere enn en båt som seiler midtfjords med fendrene slepende i vannet? Badestigen kan man glemme, men fenderene, ..... nei, det  er ikke bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

.....fendre ja! De bør brukes når de trengs! Som påpekt så langt: De bør ikke henge ute når du er underveis, estetisk synes jeg det er verst å se seilbåter på kryss med en fender eller to subbende i le!

 

Derimot , hvor mange ganger er det ikke at en båt kommer inn mellom to båter mot land og legger ut fenderne først etter at man har fortøyd? Hvorfor er det slik? Jeg synes man bør gå forsiktig inn med fenderne ute.

 

Og en ting til: Seilbåter har rekkestøtter og rekkewire - Ikke brukt makt på disse når du skal inn/ut. De tåler dårlig at man skyver/drar en farkost på flere tonn inn etter dem. Bruk vantene , som er bardunene eller wirene i masta til dekk. Vantene tåler et skikkelig drag.

 

Solskinn og fred! :wink:

Link to post
Share on other sites

:nono:

Husk å ta med søppel, og engangsgriller hjem, det er ikke mye koselig å legge til på en holme som ser ut som en søppelplass, samt redusere hekkbølger når man går nær fortøyde båter.

Tømme dassen langt utaskjærs er også en god regel, hvis man ikke kan bruke det nye sugesystemet i enkelte båthavner.

 

Ellers er det det deilig på sjøen :cool:

Link to post
Share on other sites

En oskriven regel er,    att man hilser  :cool:  på varandra när man möts på sjöen!

Helt enig, jeg hilste jo til og med på "Havgaapet" (dog uten å vite det). Ellers var det mye mer hilsing de siste to ukene av ferien. Da var det vel forresten mest "båtfolk" og lite "folk i båt" igjen på sjøen.

 

Lars H.

11 md til sommerferien

(nedtelligen er igang!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvis man absolutt skal tenne opp ett bål på en holme. så gjør dette på en plass hvor det allerede er en bål plass. Stygge svarte sår og bål resterer det mer enn nok av.

 

Hekkbølger på svenskekysten i August, syns jeg det for det meste var svenskebåter som lagde. Men da var kanskje de fleste Norske "folk i båt" allerede reist hjem.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Litt om skikk og bruk i havna:

 

Forsøk å minimer bruken av baugpropell hvis du kommer inn om natta. Det bråker noe aldeles for j.. i en stille natthavn

 

Hvis man skal legge til på utsiden av annen båt:

 

Ikke legg deg på utsiden hvis det finnes andre alternativer i havna. Forsøk å finn en båt som er mest mulig lik din egen, mhp skrogtype og størrelse.

 

1: Sett ut godt med fendere i god tid, og tenk på riktig fenderhøyde.

2: Fortøyninger skal helst føres tilbake til egen båt (dvs rundt kryssholt på nabobåten og tilbake)

3: Bruk spring begge veier.

4: Juster fendere og fortøying etter at alt ligger i ro, og spør gjerne dem i nabobåten om alt er greit.

5: Tenkt ut hva du bør gjøre ved forhaling, og ha alltid tauverk med tilstrekkelig lengde liggende lett tilgjengelig i tilfelle forhaling.

6: Ikke mas på båten innenfor om når den skal dra - det verste som finnes er båter på utsiden som absolutt skal vite når du skal dra. Regn ikke med at han på innsiden er like glad i klokka som du er.

7: snakk med nabobåten i god tid på forhånd hvis du skal en lengre tur på land.

 

Båt på innsiden:

 

1: Informer om det i god tid når du vet mer om når du tenker å dra. Ikke forvent at folk står klare til forhaling kl 7 om morgenen hvis du ikke har sagt fra om dette kvelden i forveien.

2: Forklar hvordan du har tenkt å gå ut.

 

Når man ligger innerst med flere båter utenpå er det ikke til å unngå at det blir en del tråkking over dekket, og her er det stor forsjell på hvordan folk tar seg fram. Noen kan man knapt merke at går over dekket, mens andre høres ut som elefanter

 

1: Når du entrer en seilbåt, så hold deg fast i vantene - ikke i rekkestøtter rekkewire.

2: Har du møkk under skoene og dekket ser rent og pent ut, bør du ta av deg skoene.

3: Gå alltid på framsiden av masten, og ikke på overbygg, luker etc

4: Unngå "klamping" og "tramping" -trå forsiktig.

 

Link to post
Share on other sites

Litt om skikk og bruk i havna:

 

4: Unngå "klamping" og "tramping" -trå forsiktig.

 

Det aller siste punktet fikk meg til å komme med et ekstra påheng; jeg slutter nemlig aldri å forundre meg over alle dem som absolutt måt "hoppe" ombord i båter. De kan stå på rekken, på et overbygg eller på en annen båt  -  og så må de "hoppe" med full tyngde ned på dekk.

 

Det samme når man skal fra en brygge og ombord i en lavere båt, gjerne en jolle  -  igjen må man "hoppe".

 

Denslags bevegelser var fullstendig bannlyst der jeg vokste opp. Det ble ikke engang hoppet ned på dekk på kraftige stålbåter, og å hoppe ombord i en robåt eller en jolle førte automatisk til en verbal overhøvling av den sorten som man trenger minst 50 år for å glemme.

 

Det er kanskje jeg som begynner å bli gammel   -    men jeg ville aldri finne på å hoppe der hvor man med rimelighet kan stige sikkert og forsiktig ned i en båt . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og så hjelper man hverandre på sjøen !

 

- Spesielt når noen har problemer med motor, grunnstøting, lekasje osv.

- Når en båt kommer til land så er det ofte de kan trenge hjelp til å ta tauet o.l. Man ser ofte fort om de har mannskap nok til å klare det selv. Men hjelp heller en gang for mye enn en for lite.

- Men vi bør jo hjelpe hverandre med andre ting også. Det er er fort gjort å glemme noe for eksempel. Grillingen blir litt stusselig dersom man har glemt tennveske eller grillkull.

 

Og dette gjør vi uten å forvente noe tilbake (annet enn takk og et smil) !

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har veldig liten erfaring med båter på utsiden av Trudelutt, og har aldri ligget på utsiden selv (ikke særlig populært vil jeg tro med 45kg labrador som må i land for å bærsje!). Har faktisk kun hatt båt(er) på utsiden to ganger.

 

Den ene gangen var det en som nærmest søkte nødhavn, og nå sist på Dyrön.

 

På Dyrön lå vi først en rad langs bryggen og alt var ikke fullt, men det jeg ikke var klar over at helgen var den da det var Tjörn rundt! Se bildet nederst. Da ble det 4 båter utenpå oss! Og i og med situasjonen var det jo helt greit. Hele veien innover ble det forøvrig 5 båter i lagene.

 

Men jeg synes at skipperen i den svenske seilbåten som la oss inntill oss kunne vekslet noen ord da han la til. Jeg forventer ikke tryglende spørsmål om slikt er greit, men han unngikk å veksle ETT ENESTE ord, pluss at han unngikk ØYENKONTAKT så lenge han lå der!

 

Og han var tung der han HOPPET ned på vår båt med skotuppene omtrent på middagsbordet. De andre i familien hans merket vi omtrent ikke. Nå velger vi vanligvis alltid plasser og ferietid for å kunne ligge litt mer uforstyrret, men som vi sier i Stavanger, "alligavell"!

 

Lars H.

 

Da vi ennå ikke hadde fått alle fire båtene utenpå:

 

Bilde

 

Tjörn rundt med 800 båter totalt.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så hjelper man hverandre på sjøen !

 

- Spesielt når noen har problemer med motor, grunnstøting, lekasje osv.

- Når en båt kommer til land så er det ofte de kan trenge hjelp til å ta tauet o.l. Man ser ofte fort om de har mannskap nok til å klare det selv. Men hjelp heller en gang for mye enn en for lite.

- Men vi bør jo hjelpe hverandre med andre ting også. Det er er fort gjort å glemme noe for eksempel. Grillingen blir litt stusselig dersom man har glemt tennveske eller grillkull.

 

Og dette gjør vi uten å forvente noe tilbake (annet enn takk og et smil) !

 

Gerhard

Helt enig. Selv kommer jeg ofte med lite mannskap, og setter da pris på en hjelpende hånd med landtauet. Prøver selv også å "sprette opp" og gi en hjelpende hånd. Ellers synes jeg vi skal være flinke til å signalisere at - jo, det er faktisk plass til deg også her, selv om det ser litt trangt ut. Jeg opplever gjennomgående at folk er positive og hjelpsomme.

 

Ute på sjøen har jeg sikkert sjenert noen fra tide til annen med hekkbølgene mine. Men jeg prøver å være så forsiktig jeg kan. Passere møtende og innhentede båter på fornuftig avstand bør være en selvfølge. Gå bak en kryssende seilbåt og ikke foran (tror jeg blir satt pris på). Likeledes å passere til lovart (altså på vindsiden - der er rekka mye høyere).

 

Fantastisk hjelp da jeg selv fikk ankerkjetting i propellen opplevde vi i sommer. Kommer på hjemmesiden når jeg får tid.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Fantastisk hjelp da jeg selv fikk ankerkjetting i propellen opplevde vi i sommer. Kommer på hjemmesiden når jeg får tid.

Hei.

 

Opplevde også fantastisk god hjelp med ankerkjetting i propellen. Var på vei ut, men hadde fått motoren i revers slik at jeg bakket inn i kjettingen. Bråstopp på motor, men båten seg utover.

 

Da ropte en svenske i en seilbåt innenfor, at jeg skulle kaste en trosse slik at jeg kunne henge på hekken hans (båten hans altså!). Som sagt så gjort, men det var nok for langt å kaste.

 

Dermed reiste fyren seg opp (i badebuke), stupte uti og svømte ut til tampen. Der tok han den mellom tennene og svømte tilbake til båten sin der han festet tampen! Utrolig fin opplevelse, slik kan det også gjøres!

 

Ellers gikk det bra med propell og motor.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dermed reiste fyren seg opp (i badebuke), stupte uti og svømte ut til tampen. Der tok han den mellom tennene og svømte tilbake til båten sin der han festet tampen! Lars H.

Noe lignende skjedde meg. Det var 2 hjelpere. Den ene stupte i sjøen omtrent i samme øyeblikk det sa "kadonk" og babord motor stod i syv stein. Den andre heiv seg i jolla og tok imot tampen jeg kastet til ham. Deretter rodde han verktøy fra båten sin så en skulle tro den var et middels utstyrt bilverksted.

 

Men altså - historien er verdt mer spalteplass på hjemmesiden.  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hej Lasse!

 

Tykker du sammanfattat det ganske bra, kan du ikke legge in den i dokument

arkivet !   Under 'oskrivne lagar på sjöen'  :smiley:

 

du kan oxo komplettera den med lite tips i naturhavner!

 

Där skall man försöka undvika fender-skavning, kommer man in, og det er

godt om plass, så legger man sig inte jämte en annen o skaver fender!

Dom som legger sig i natur havn gör det för att ha det 'roligt' (på norsk!)

 

Dom som vill ha 'roligt' (på svensk) dom väljer vanlig havn!

 

 

 

nej faktiskt så tycker jag,( o det har jag skrivet förr i någon annan tråd), att en hel

del som skrivs under ett emne förtjener o sammanfattes o legges in i 'Arkivet'

på så sett kan ha en ganske öppen debatt o tillåta en del avsporinger her

på forumet !  Andreas skrev att han lurade på någon FAQ-liste, og det er nog ikke

så dumt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din

 

Jo jeg håper det kan bli et dokument ut av det, men vi må ha flere på banen. Det jeg har skrevet er bare en liten del av det hele - Husk temaet: uskrevne regler.

 

Hei  Lars, og velkommen hjem

 

Her flommer det på av flotte bilder ser jeg  :smiley:

Det du skriver om den mutte svensken har jeg også opplevd flere ganger. Hva kommer det av at enkelte svensker i seilbåt er så mutte tro? De fleste er hyggelige, men enkelte er usedvanlig mutte og later liksom som du ikke eksisterer.

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg vi skal være flinke til å signalisere at - jo, det er faktisk plass til deg også her, selv om det ser litt trangt ut.

Ligger du på et fint sted med plass til flere så kan du tenke på følgende:

 

- Det kommer til å komme en båt til.

- De kommer til å være i nærheten av deg i minst 8-10 "våkne" timer.

- Dersom du vinker dem inn og hjelper dem i land, så har du lagt et godt grunnlag for å komme godt overens med dine nye båtnaboer.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ligger du på et fint sted med plass til flere så kan du tenke på følgende:

 

- Det kommer til å komme en båt til.

- De kommer til å være i nærheten av deg i minst 8-10 "våkne" timer.

- Dersom du vinker dem inn og hjelper dem i land, så har du lagt et godt grunnlag for å komme godt overens med dine nye båtnaboer.

 

Gerhard

Jeg tok meg god tid en gang på å speide etter plassen jeg hadde lyst til å ligge, da var det ikke lenge før det var noen som vinket å viste plass  :smiley:

 

En trenger liksom litt tid før en beggynner å vinke til andre båter, slik er det jo bare, vi vill ikke legge oss unødvendig oppi andres valg.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

En ting som irriterer meg endel, er alle de som kaster tomme ølflasker i sjøen. :headbang:Nå har jo ikke jeg båten min i "sjøen" da, men i lille Vansjø. Som er en koselig innsjø her i Østfold. Men likevel, disse flaskene ligger å dupper rundt i vannet, og jeg kan tenke meg hvor det blir av endel av disse. Jo de blåser mot svaberget, og knuses. Til ergelse for alle badende, spesiellt med unger og hunder som ikke bestandig skjekker bunnen godt nok. Det er blitt verre med årene. Mye av glasset blir nok knust fra land. Men her er det også mange som sitter å drikker, å bare kaster flaskene i vannet. Har flere ganger hatt lyst til å stoppe å snakke til "ungdommene", men en vet jo ikke hva som kan skje da :boxing:, så en kjører rolig videre.  MEN....slutt men det der...skal du ta deg en kald en, så får du drukne flaska der det er dypt vann, eller helst ta det deg tomgodset hjem. Tenk miljø og resirkulering! Skål! :drink:

Link to post
Share on other sites

En ting som irriterer meg endel, er alle de som kaster tomme ølflasker i sjøen. :headbang:Nå har jo ikke jeg båten min i "sjøen" da, men i lille Vansjø. Som er en koselig innsjø her i Østfold. Men likevel, disse flaskene ligger å dupper rundt i vannet, og jeg kan tenke meg hvor det blir av endel av disse. Jo de blåser mot svaberget, og knuses. Til ergelse for alle badende, spesiellt med unger og hunder som ikke bestandig skjekker bunnen godt nok. Det er blitt verre med årene. Mye av glasset blir nok knust fra land. Men her er det også mange som sitter å drikker, å bare kaster flaskene i vannet. Har flere ganger hatt lyst til å stoppe å snakke til "ungdommene", men en vet jo ikke hva som kan skje da :boxing:, så en kjører rolig videre.  MEN....slutt men det der...skal du ta deg en kald en, så får du drukne flaska der det er dypt vann, eller helst ta det deg tomgodset hjem. Tenk miljø og resirkulering! Skål! :drink:

Det har med grunnleggende oppdragelse og folkeskikk å gjøre. Hvis vedkommende i tillegg hisser seg opp når man kommenterer oppførselen, så er jeg redd han ville blitt offer for omfattende disiplinering fra min side!  :smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...