Jump to content

Skikk og bruk i fjæra


bliss X

Recommended Posts

Pass på hvor slepejolla er når du kommer inn i havn hvor det er andre i nærheten. Spesielt propelleren på påhengsmotoren som står rett ut. Lite hyggelig å få denne inn i skutesida  :nono:  Tenk også over hvor jolla ligger når du har funnet din plass. Ikke la jolla oppta plassen for andre som gjerne vil legge til.

Link to post
Share on other sites

Annen ting som bør begrenses er musikk/radio. Lyd bærer uhyggelig langt over vannet, særlig stille kvelder og netter. De fleste ønsker selv å velge om de vil høre radio/musikk og hva de eventuelt vil høre.

 

Årets beste i så måte var ungdom som skrudde opp musikken før de stupte i sjøen for å kunne høre mens de badet. Samtidig måtte de rope seg i mellom for å overdøve musikken. Selv om ingen sa noe tok de hintet med at de fleste hadde blikket rettet den veien.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av en båt som var på guttetur en stille kveld. Gutta hadde vært på land og fått i seg både det ene og det andre. Da de kom tilbake til båten utpå natta ble de sittende å prate i cockpiten. Samtalen ble etterhvert nokså personlig, og intime detaljer om ekteskapets gleder og sorger ble behørlig diskutert. De var ikke høyrøstet, men det for oss var det umulig å ikke høre alt som ble sagt.

 

I grålysningen sto jeg opp, gikk ut og sa:

 

Det har vært veldig interresant å høre på, men er det ikke på tide å køye nå?

 

Det ble plutselig veeeeldig stille

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kanskje jeg skal bidra med in liten episode fra i fjor:

 

Vi la til i Vrengensundet (mellom Nøtterø og Tjøme), ved butikken der (Rimi, Rema e.l.) Der er det flytebrygge med "doble plasser". d.v.s. to båter i samme bås. Jeg sender kona og ungene i land og så benytter jeg sjansen til å rydde litt i båten. Etter en liten stund hører jeg en ekkel dunk, dunk, ..........dunk lyd. Jeg sjekker "min side"; fenderene ligger der de skal. Så ser jeg på andre siden. Der ligger en løen jolle på tvers av båsen med motoren i skutesiden min. Båten var kun fortøyet foran! Jeg finner en taustump i den og fortøyer bak også. Når har kommer tilbake så forteller jeg at jeg var blitt nødt til å fortøye båten hans bak. Og da svarer han: "Jeg synes var så stille i dag." Jeg kommer jo aldri på de riktige svarene når jeg trenger dem, men jeg burde jo fortalt han at det er aldri stille i Vrengen en stille og solfylt dag i fellesferien !

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ferskingspørsmål fra en som ikke har overnattet særlig mye i båt (ennå...):

 

er det "ulovlig" å bruke pumpetoalettet til litt uskyldig "bimmelim" sånn før leggetid, passe     diskret...? (Jeg skjønner jo hvordan det har seg med med "bommelom"... så den er grei.)

 

Uskrevne regler må læres, de og...

 

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Klart du kan både "drite og pisse" (undskyll språkbruken) når du ønsker så lenge "avfallet" havner nedi din egen septiktank. Og den tømmer du langt ute til havs!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

er det "ulovlig" å bruke pumpetoalettet til litt uskyldig "bimmelim" sånn før leggetid, passe     diskret...?

Jeg antar ut i fra spørsmålet at du har do uten septiktank. Jeg vil si at det må være lov (bare "bimelim", uten papir) Det er jo ikke verre enn han som står borte på brygga å gjør det samme. Det kommer nok litt an på havnen også. Dessuten, naboen hører bare pumpa går og tenker sitt. (Foresten, han vet jo ikke at du ikke har septik)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ferskingspørsmål fra en som ikke har overnattet særlig mye i båt (ennå...):

 

er det "ulovlig" å bruke pumpetoalettet til litt uskyldig "bimmelim" sånn før leggetid, passe     diskret...? (Jeg skjønner jo hvordan det har seg med med "bommelom"... så den er grei.)

 

Uskrevne regler må læres, de og...

 

 

Arild

 

Normalt ingen  problem.  Bimmelim ivei, du.

Alternativet, som ofte er oppetter et tre eller liknende, er MYE verre.  Lukter mig i lange baner på morran. :nono:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg irriterer meg over en episode vi hadde i sommer som var....

 

Vi var tidlig ute og hadde funnet oss en fin plass ved en strand. Vi hadde rigget oss opp i land med stoler og grill osv..... Det var ettervert flere som kom til her og la seg med god plass i melleom. Hvorfor ligge seg opp i andre hvis det er rikelig med plass ???

 

Det var helt til det kom noen gutter på tur med en nidelv......... De la båten sin 3m fra vår. Ikke var de nøye med fortøyningen heller. Rigget seg rett avsidenav oss og festen var igang. Ikke det at jeg er imot en fest, men det går da ann å spørre! Så skulle de bade og stupte og plasket. Båten våres ble helt våt innvendig ikke akkurat så koselig......... Spurte dem høflig og de svarte pent, men det hjalp bare en liten stund... Sjøen er jo fri for alle osv, men hva mener dere??

 

Synes dette var frekt jeg! Det endte opp med at vi reste en annen plass......

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Har feriert i båt siden siden jeg var en "neve"stor,og vet å se forskjell på båtfolk og folk i båt!

Fortrinnsvis i den Nordligste delen av landet vårt.

Alle har vi gjort våre feil og lært av det og det er sikkert potensiale for å lære mer!

Derfor er det med litt forundring jeg ser at noen er så opptatt av disse fenderne som på død og liv må inn i båten.Kan ikke med min beste vilje forstå at dette er "galt" å la dem henge hvis de ikke forulemper egen seilas i form av hopping og spretting med dertil dunk i båtsiden!

Enkelte båter er sågar utsyrt med fenderne montert som pærlebånd rundt hele skroget permanent!

Synes begrepet båtvett og erfaring til sjøs bør synliggjøres på andre områder. Har og lagt merke til at såkalte båtfolk til en viss grad har lav terskel for "avfyring" av spydige kommentarer til nykommlinger

til sjøs. La oss være mere overbærende og hjelpe dem på en høflig og hyggelig måte.

 

"Her kommer jeg"  :nono:typen med ,med eller uten båtvett er vel det man først og fremst må unngå å være! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alle har vi gjort våre feil og lært av det og det er sikkert potensiale for å lære mer!

Derfor er det med litt forundring jeg ser at noen er så opptatt av disse fenderne som på død og liv må inn i båten.Kan ikke med min beste vilje forstå at dette er "galt" å la dem henge hvis de ikke forulemper egen seilas i form av hopping og spretting med dertil dunk i båtsiden!

Enkelte båter er sågar utsyrt med fenderne montert som pærlebånd rundt hele skroget permanent!

Synes begrepet båtvett og erfaring til sjøs bør synliggjøres på andre områder. Har og lagt merke til at såkalte båtfolk til en viss grad har lav terskel for "avfyring" av spydige kommentarer til nykommlinger

til sjøs. La oss være mere overbærende og hjelpe dem på en høflig og hyggelig måte.

 

"Her kommer jeg"  :nono:typen med ,med eller uten båtvett er vel det man først og fremst må unngå å være! :wink:

 

Dette var kloke ord, rogeri.

 

...og forøvrig helt enig med deg når det gjelder fendrene.  Hvem pokker har bestemt at alle fiskerene som farter rundt med både fendere og blåser på utsiden av ripa ikke eier godt sjømannskap?   :lol:

 

 

:smiley:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Var ute for en lite hyggelig episode forrige sommer.

Lå over natten i Kungsvikhamn på vei hjem etter en fin ferietur langs svenskekysten. Sent på kvelden kommer det en rimelig stor Bavaria seiler av Svensk herkomst inn for å legge til foran meg på brygga (som for øvrig var helt tom for andre båter enn vår) Jeg går som alltid ut og spør om jeg kan være behjelpelig med fortøyningen og får et positivt svar om dette fra en hyggelig svensk dame på dekket. Ferdig fortøyd får jeg en hjertelig takk av damen, men et heller iskaldt blikk fra gubben, som hadde store problemer med å legge til ! Utakk er verdens lønn !

Går og legger meg senere, men våkner på morgenkvisten av et DRØNN i skutesiden, etterfulgt av "slapp av det er jo bare en gammel snekke ! " Jeg opp i en fart, men for sent seilbåten er allerede på vei ut havna. Jeg roper hva F... ! er det som skjer og blir svart av en heller lite hyggelig langfinger.

Resultatet: Gelcoatskader i baugen og såret stolthet, enkelte ganger skulle jeg ønske jeg hadde hurtiggående båt så skulle den F.......! jævelen få !

Moralen er: Vær mot andre, som du ønsker andre skal være mot deg !

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Link to post
Share on other sites

Angående fendere har både rogeri og m/y Ellen Marie gode poenger.

Som gammel taubåtmann var gode og mange fendere ute til enhver tid, en del av tilværelsen. Men de satt fast / var permanent festet.

 

Det samme gjelder fiskebåtene ( ihvertfall sjarkene ) som blir nevnt her.De går stor sett med fendere / blåser ute det meste av tiden, men igjen...ikke alle !

Det er vel sjeldnere å se en ringnotsnurper med  fendere ute underveis, men på de mindre båtene er det mer dagligdags.

 

Fra mine mange år til sjøs var det å gjøre sjøklart og ha båten ship shape viktig.

Det var noe som hette style og det gjennomsyret hele sjømannsopplæringen.

Hadde en orden og ryddighet var det et signal på at ting var på plass, en var sjøklar og alt unødvendig utstyr var ryddet bort og ut av veien og sikret.

 

Ting kan skje uventet ( og det gjør det vanligvis på sjøen / havet ) og en masse dill og dall som bare henger eller ligger uten noen funksjon..........er da som oftest i veien.

 

Som seilbåtmann er det å ha ryddig dekk viktig når en stikker ut, alt løst og unødvendig utstyr plasseres der det hører hjemme, .........  en har gjort sjøklart.

 

En av grunnene er at en benytter en god del tauverk når en seiler og av og til henger det liner på utsiden av båten i forbindelse med setting eller berging av spinnaker eller gennaker.

Fendere på utsiden vil da representere et potensiellt punkt for å henge seg fast.

 

Dette med sjøklaring og style er for meg en del av sikkerhetsrutinene, noe jeg skylder meg selv og de som er med meg ombord, og på min båt består en ikke uvesenlig del av dette å stue vekk unødige ting, inklusive fendere  :blush:

 

Jeg er klar over forskjellen på å barbere seg og å skjære av seg hodet, og båtbruken vår spenner over et kjemperegister, men det skader aldri å opprettholde de gode sjømannstradisjonene, å ha style !!

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Er selvfølgelig enig med deg Arild!

Orden og og sjøklart skip er viktig og dette er som du sier en del av sikkerheten ombord!

Har en del årganger av Sjøsport og Båtmagasinet og  har derigjennom en følelse at de fendrene som

bevist eller ubevist henger på utsiden er blitt viet alt for stor oppmerksomhet, og har nærmest stemplet mang en  båtfører som undermåls !

Noen er mer opptatt av orden en andre og kan med rette kalle seg ordensfolk, men er de bedre "sjøfolk"? Neppe!

Mitt poeng er at den "gamle" floskelen med  fendrer ute under fart er synonymt med

folk "som ikke har peiling" og som må tas i skole, er utgått på dato.

Hensynet til andre og også det å se at noen gjør en feil, uten at man blir "ubehøvlet" av den grunn,

burde kanskje i større grad vært poengtert. Særlig i de områder hvor båttettheten er stor!

 

Hva begrepet "style" ombord anngår, er jo det svært subjektivt!

 

Balansen mellom å "håndheve "style og samtidig trivsel ombord er etter mitt skjønn en hårfin manøver!

Tror det er mer koselig å være i med en "fanteskute" som kommer sigende i godværet med flagrende gevanter til tørk etter nattens duggfall eller hva det måtte være, enn et stylet skip med en gneldrende skipper som håndhever sin prinsippfasthet! Sikkerheten må være ivaretatt uansett!

 

Avtjente (tidlig på syttitallet) min værneplikt ombord i KNM Valkyrien.

"Valka" var vel ikke den av marinens båter som var mest kjent for sin "style", sammenlignet med

bl.a fregattene, men du verden; både sikkerhet og trivsel var ivaretatt på beste måte!

:blush:

Fortsatt god påske!

Link to post
Share on other sites

Skjønner poenget ditt rogeri ..... :eek:

Nei da.. jeg er ikke noe hysterisk petimeter som ikke tåler å se at ting ligger her og der.

Har hatt masse klesvask til tørk fra rekkewieren og slikt skal det selvfølgelig være rom for.

Trivsel er veldig viktig og da må en tåle å se at et bor folk ombord.

Jeg har en gammel båt med patina og tydelig preg av mye og kjærlig bruk ( gjelder forøvrig skipperen også ).

Poenget mitt var at ting som vil / kan komme i veien og representere en sikkerhetsrisiko under seilas, stues vekk.

 

Er også helt enig med deg i at tesen om at fendere ute er synonymt med dårlig sjømannskap er bullshit. Atter en gang... se på sjarkfiskerne.  :wink:

 

Imidlertid kan en hvis en tenker litt estetikk, si at fendere ute under gange ofte skjemmer linjespillet i en ellers vakker båt.

I rom sjø er det et fremmedelement som kan stikke litt i øynene, syns jeg da.

Men et tegn på at her kommer en person som mangler kunnskap om båt og sjø....det er det nødvendigvis ikke.

 

Så hvis vi kan runde av med å si at din kan henge ut og jeg kan putte min inn ( fenderen ) og begge er glad og happy.............så er jo alt ok da  :eek:  :lol:   :blush:

 

Fortsatt god påske til deg også !!

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Eneste argument for at fenderne ikke skal henge ut et faren for å miste dem og/eller få dem i propellen.

 

Skjønner hellet ikke denne hetsen av folk med fendrene ute. Selv er jeg veldig mye alene i båten og skal da gjerne gå turen fra bryggen min og til nærbutikken for å bunkre. Det er kanskje 5 minutters gange. Istedefor å ta fendrene inn da med 2 turer på dollbordet som resultat lar jeg dem henge ut og putrer i rolig fart. Likevel har jeg 2 ganger opplevd at en eldre, lokal seilerherremann har pekt og skjennt.

 

Det er helt andre ting som avgjør godt sjømannskap!!! Min bestefar som er gammel fisker gikk stadig med fendrene ute og det samme gjør andre fiskere. Svære blåser har de hengende ute....

 

Blir latterlig når redaktører og andre skal belære disse  :nono:

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Pleier å være nøye med å ta inn fenderne når jeg har med folk i båten men i visse tilfeller har det litt med sikkerhet å gjøre da det ikke er så greit å balansere seg rundt båten hvis en er alene og det er sjøgang eller på vinteren med isete dekk.

Enkelte ganger får man drite i style!!

Sikkerhet først og fremst

Link to post
Share on other sites

Er mer opptatt av fortøyningsteknikker. Dette er et klart speil på den enkeltes style ombord, og viser etter min oppfatning en god forskjell på båtfolk og folk i båt.

En stor vase med tau liggende på kaia er både stygt, farlig og et godt merke på vedkommende skippers kunnskaper og ferdigheter. Tauets beskaffenhet og kvalitet likeså. Tamp i land resten ombord. Et annet godt tegn på godt sjømannskap er å henge ut fendere på utsiden også som en invitasjon til longside fortøyning. Er forøvrig helt enig i kommentarer ang. hopping ombord, passering forenom masten, fortøyning med spring, bortsuing av unødig utstyr umiddelbart etter avgang og sjøklargjøring.

Link to post
Share on other sites

En ting er ikke nevnt, som irriterer meg volsomt, er folk i båt som kommer inn i Marinaen, der det står med store skilt på hver side 3 KNOP MAX. De braser inn med diger hekkbølge :nono: :nono:

 

Da er det kjekt å stå på hodet i motorummet å mekka, for så å bli kastet overende. :boxing:

 

Hvem er så værstingene, joda "kjekke karer" rundt 40 med skjærgårdsjeep og stor motor.

 

 

Faxen, planlegger torpedo rør... :eek::lol::lol::lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

En liten ting som jeg har merket meg.

 

Når jeg er ute å dykker fra båten min, har jeg selvfølgelig dykkeflagget oppe. MEN kun et lite antall av båtfolkene vet hva det betyr og kjører i henhold til hva dette flagget betyr.

 

Flere ganger har jeg måttet manøvrere min båt for å dytte vekk folk som er i ferd med å kjøre over dykkerne jeg har ute. Det synes jeg er tegn på slett kunnskap om sjøveisreglene.

 

Jeg kommer fortsatt til å dytte vekk de som ikke førstår signalflagg A.

 

NB! begynner av disse grunner å helle mot å stemme for tvunget førerkort for båt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Det er hittill bare en som har nevnt noe om bål på svaberg:

 

Derfor en repitisjon:

 

Reglenes rekkefølge er tilfeldig.

 

Regel 1:

Ikke bål på uegnede steder!

Bål på svaberg fører til oppsprukket eg svart fjell!Dette er skader som er forholdsvis uopprettelige og varige, neste istid vil fikse det, men la oss ikke vente på den. Unngå bål på steder der fjell kan skades. Lag bål på egnede steder, dvs med grus/ sand under og med en krans av steiner rundt (Steinene vil sprekke opp, men skitt au, steiner er det ikke akkurat mangel på i dette landet).

 

I mine øyne så er bål på svaberg en værre tankeløs handling enn å hive engangsgrillen i fjæra. Den forsvinner i løpet av en liten periode, tynn aluminium og jernrist... kan umulig ha lang levetid i fjæra.

 

Ødelegger humøret å se fine flate svaberg ødelagt av bål når det ligger en grei bålplass 2 meter unna.....

 

Ellers;

Regel 2:

Fendere skal inn under fart.

Men; alle regler kan brytes..... Fendere ute, signaliserer at her kommer en som er usikker (regner med å få bruk for fendere midtfjords...?), distre. På den annen side: Fendere er generelt praktiske, men kan på en del båter være plundrete å ta inn, dersom en har sjø eller er alene i båten. Enkelte mennesker er jo heller ikkke komfortable med å vimse rundt å ta inn fendere på dollbord etc, og det at fendere på død og liv skal inn kan da gå på trivselen løs; trivsel ER viktigere enn fendere... En annen sak er at fendere kan ha en ekkel tendens til å forsvinne dersom de blir hengende lenge ute (sprettinga kan løsne enkelte knuter, og en bander de som regel opp slik at de er til å ta bort også, så derfor) , irriterende å mangle, og butikken har som regel en ny type, slik at den nye blir ikke lik til de du har igjen. Ellers; du mister alltid den nye store (dyre) blåsa, dersom du glemmer den ute (det er en egen regel).

 

Regel 3:

Drit i om andre har fenderene ute. (Dersom det ikke ødelegger den estetiske nytelsen ved en linjelekker båt).

 

Regel 4:

Hjelp andre.

 

Regel 5:

Regel 4, inkluderer selvfølgelig også det å vise hensyn.

 

osv.....

 

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...