Jump to content

Skikk og bruk i fjæra


bliss X

Recommended Posts

Det er hittill bare en som har nevnt noe om bål på svaberg:

 

. Unngå bål på steder der fjell kan skades. Lag bål på egnede steder, dvs med grus/ sand under og med en krans av steiner rundt (Steinene  vil sprekke opp, men skitt au, steiner er det ikke akkurat mangel på i dette landet).

Sandman1

<{POST_SNAPBACK}>

Er helt enig i at bål kun må brennes på dertil egnet sted. Derfor har jeg begynt å bruke disse fortreffelige peiskubbene en får kjøpt hos f. eks Europris. Hvis vi bare skal ha et lite kosebål om kvelden, deler jeg en sånn kubbe i 3, og legger en del oppi grillen etter at vi er ferdig med matlagingen.

Da er det bare å tenne denne når det måtte passe, hvis det ikke var mye glør igjen i grillen fra før da, slik at kubben tenner av seg selv. En slik liten peiskubbe brenner i flere timer, og det blir heller ikke mye aske av den. Grillen tar ikke skade av den, fjellet blir ikke skadet, og alle er fornøyde! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Først en innrømmelse, jeg er vel kanskje ikke så mye bedre enn andre angjeldende nedenstående kommentarer, men har vel til hensikt å skjerpe meg ....

 

En uting mange gjør, inklusive meg (tidligere) er rydding etter grillkveldens kos på svaberget. Det har alt for lett til å bli slik at man lar tingene ligge, "de skal jo brukes tidlig dagen etterpå allikevel". Det å våkne til måkeskrik og annet utøy som river og drar i plastembalasje til grillpølsene er ikke noe særlig, ei heller om der kommer nye båter til og føler "stedet privatisert" når stoler og border ligger hist og pist etc. Rydding etter kveldens kos synes jeg derfor er fin skikk å innføre....

 

(en annen ting er at om det skulle blåse opp midt på natten så slipper man jo å beinfly etter tingene og rydde for å lette anker :rolleyes: ) (nå har jeg heldigvis foreløpig sluppet å lette anker på natten grunnet endret vær, men du verden å stram dreggtauet har vært, rene fiolinstrengen innimellom)

 

Apropos det at dreggen holder. Opplevde en gang i fjor at 2 nabobåter mista dreggfeste, og hengte seg på vår båt. Vår dregg holdt hele natten igjennom (men det ble lite søvn). Dette til tross for at jeg da kun brukte "kaffedreggen" dvs. den utskjelte paraplydreggen. De andres dregger var danfort og bruce.

Link to post
Share on other sites

Har gått helt over til gassgrill. Tar den med på land, og fyrer opp. Kanskje ikke samme "grillkosen", men du verden så renslig og enkelt :yesnod:

 

Det som irriterer meg er folk som ikke kan være noe sted uten å ha en CD spiller på full guffe.

Har aldri forstått vitsen med å oppsøke en naturhavn for å spille høy musikk.

Link to post
Share on other sites

Har aldri forstått vitsen med å oppsøke en naturhavn for å spille høy musikk.

Hei Lasse,

 

Nei, det må jeg innrømme at hører til blant "verdens uløste gåter" her hos meg også :headbang:

 

:wink: ......min kjære leker av og til med tanken på å ta med noen CD'er med gregoriansk kirkemusikk, eller barokk opera - ikke fordi at hun liker det - men bare for å markere at musikksmak er forskjellig....... :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Når man ferdes i båt langs kysten om sommeren finnes det en god del uskrevne regler som vi som har holdt på med båt noen år tar for gitt. Disse reglene (skikk og bruk) står ikke skrevet noe sted etter det jeg vet. Skikk og bruk varierer nok også noe i de forsjellige landsdelene.

 

Tenkte det kunne være nyttig for nybynnere å få opp en del slike ting her.

<{POST_SNAPBACK}>

Skikk og bruk har vi snakket om mange ganger. Det viktigste er å sørge for å plukke opp søppel vi legger igjen. Det kan ikke sies for mange ganger. Det er spesielt viktig å ikke forsøple for andre. Legg aldri igjen griserier der hvor folk kan se det kan bli støtt. De 10 bud er gjeldene for sjøfarende på lik linje som på landjorden. Gjør ikke mot andre som du ikke ønsker at andre skal få selv. Slik er det med søppel. Det dukker opp overalt. Sørg for å rydde opp etter dere. Det er et godt motto. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...