Sabrina Startet 29.August.2003 Link til dette innlegget Startet 29.August.2003 Hei, På noen luker i båten min finnes et område som er støpt "ruglet". Formodentlig med tanke på antiskli effekt. Jeg skal støpe noe tilsvarende i glassfiber, og nå lurer jeg på hvordan en får til dette "ruglete" området. Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Jeg laget en tre plugg til trapptrinn inn i siden av uterommet på min båt og så støpte først form og så tok to avstøpninger av denne. På pluggen på trinnene la jeg dørk belegg som var sklisikkert slik at mønsteret ble overført til formen. Nå sitter disse trappenhetene i båten med sklisikkert mønster på trinnene. MVH Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Ein måte å gjere det på: Maskér feltet, stryk på topcoat og dryss på fin sand. Ta forsiktig vekk maskeringstapen og lstørkne. Ta så eit lag til med topcoat til slutt. For å få det ekstra fint og jamnt, kan du slipe lett med fint slipepapir. Dette gir ypperleg sklisikring. I min eigen båt har eg brukt dette på dekk og dollbord, der er det litt grov sand, og på dørken, der det er finare sand. Tips: Øv deg med eit laust prøvestykke først. Lag ein sil med ei plastkanne utan botn, der taipar du på flugenetting og bruk denne til å drysse sand med. Øv deg med ulik avstand og rørsle, for du har ikkje all verdens tid mens topcoaten er våt. Sanden må vere knusk tørr! Sliper du ned litt etterpå, kan du få ei vakker overflate, men praktisk sett er det ingen fordel. Det viser seg at der slitasjen er størst, vil det vekse lav -! Men så har eg heller ikkje hatt noko som helst vedlikehald på dekket mitt siste 20 åra. Reinhald går greitt, men det er uråd å polere. Eit sklisikkert dekk skal heller ikkje polerast. Lykke til! mvh Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Jeg har laget skilsikker dørk på deler av den nye dørken i Selco'n. Jeg har dessverre ikke bilder innen rekkevidde akkurat nå, men jeg synes resultatet ble veldig bra. * For penere resultat, lønner det seg å maskere inn området som skal være sklisikkert. * Påfør topcoat i det maskerte området. * Bruk ei husholdningssikt og strø utover vanlig salt på området. Strø et fint lag til alt er dekket, deretter kan du slå deg litt mer løs og sause på så du er sikker på at alt er dekket godt. Vent til topcoat er tørket og herdet, og deretter er det bare å spyle av saltet. Et lite obs: Som tidligere nevnt, du må være kjapp etter at topcoat er påført, du har ikke all verdens med tid før du må begynne å strø utover saltet. Jeg brukte litt for langt tid, med det resultat at det er enkelte mindre flekker hvor det ikke er ordentlig sklisikkert, det ble mer enn blanding av sklisikkert og vanlig topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Oddemann Svart 5.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2003 For en del år siden jobbet jeg på et båtbyggeri. Da vi skulle lage sklisikre felter, benyttet vi skai som ble klippet/skjært til i ønsket fasong og limt på pluggen. Dvs. den formen som har glattsiden samme vei som det ferdige produktet. Skaien ble vokset på samme måte som formen for god slipp ved avforming. Det en må huske på ved bruk av denne metoden er å vannslipe og rubbe kantene mellom sklisikringsfeltet og den øvrige flaten i formen du skal støpe lukene i. Grunnen til dette er at gelcoaten kryper litt innunder kanten på skaien, noe som lager en negativ slippvinkel. Skai er et mykt produkt er det denne som "gir" seg når du avformer selve formen fra pluggen. Hvis denne kanten ikke bearbeides før støp med gelcoat og glassfiberarmert polyester, vil gelcoaten du skal ha på lukene krype inn i den negative slippvinkelen/konen, og siden gelcoaten er hard vil det bli arbeidssomt å avforme lukene. Mest sansynlig vil det ved avforming bli revet løs biter av gelcoat i selve formen og man må til å reparere denne. Dette er litt jobb. men riktig utført blir det veldig fine sklisikringsfelter med veldig fine overganger. Lykke til med lukene enten du velger den ene eller den andre metoden for sklisikring. Mvh Oddemann Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 5.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2003 Sabrina: Hva er det egentlige spørsmålet; Skal du støpe antiskli på allerede eksisterende skrogdetaljer eller skal du støpe nye deler med antisklioverflate??? Grunnen til at jeg spør er at du får antagelig en dårlig og porøs overflate om du strør sand på gelcoaten i ei støpeform, og antagelig forblir det strødde området fortsatt like glatt som forma du støper i. Strør man derimot sand e.l. i gelcoaten på ei rubbet overflate på en eksisterende del blir dette sannsynligvis bra.... De forrige innleggene beskriver 2 forskellige måter og angripe saken: behandle eksiterende flater og/eller lage nye deler. Ett lite og billig tips: Kjøpte antiskli tape på Biltema og la på ett lite område på båten i år. Dette er like bra nå etter sol, regn og sjøsprøyt. Kostet 29,90kr for 5meter/50mm bredde, og fåes i fargene; hvit, sort og gul/sortstripete. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 http://www.tiflex.co.uk/marine/original/original.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.