Jump to content

Hurth girboks

Berghøi

Recommended Posts

Kjære medlemmer.

Jeg har en Fram 25 snekke fra 1978 med BMC Captain motor 36 hk diesel. Origninalt var det trollig en FM motor i båten.

Har gir merket "Wurth Munchen West Germany Made in Italy 7075 6068". (Fant et løst aluminiumsskilt i bunnen av båten som muligens har vært festet på toppen av gir som var merket med: HBW 100-3 R Nr.12-07.777.) Antar at giret er produsert for 20-30 år siden.

Har forsøkt å spore opp produsent / importør.

Jeg har hatt litt problemer med giret. En stund gikk det opptil et halvt minutt før giret slo inn i revers. Fylte på olje og nå fungerer det bra. Er i tvil hvor mye olje det bruker. På peilepinnen er det et hakk nesten nederst: Er dette max olje nivå? Har fylt på ca 3-4 dl olje, og da er oljestand godt over nevnte hakk.

Ønsker meg en brukermanual, slik at jeg får info om oljestand, justeringsmuligheter, reparasjoner etc.

Kan du hjelpe meg? Er taknemlig for all type informasjon om dette giret.

Ønsker dere alle en god sommmer!

Vennlig hilsen

Berghøi

:fishing:

Heisan.

Det er ikke "Wurth", men tyskprodusert Hurth HBW100.

Men Hurth er "ZF" nå (forresten finnes ZF også i Norge)

Avdelingen Marine-gir er i Friedrichshaven i Tyskland.

Giret finnes i to eller tre versjoner (bl.a. som V-gir).

Hvis det haster så bruk den linken her til ZF.

Så kan du spørre der per e-post.

Vanligvis sender ZF gjerne alle informasjon.

Hvis du ikke får tak i dataene så kan du gjerne sende beskjed til meg.

Jeg har original-brukerveiledningen (på tysk) i bedriften min i Tyskland, men henter om to uker nye varer.

Så kan jeg sende deg en kopi etterpå.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg hadde et Hurth Gir til min Scand 25 snekke med 45 Hk motor, husker ikke type-betegnelsen, men sikker noe likt ditt.

Jeg tok giret av, sendte det til overhaling hos Vestfold Turbo Diesel i Tønsberg, der ble alt inni giret byttet ut, og det ble som nytt. Kostet rundt 6000,- men i forhold til et nytt et var det penger å spare.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...