Jump to content

Flåttbitt

Mariell

Recommended Posts

Vet det har vært nevnt før, men kommer alikevell med en påminnelse nå rett før DEN seongen er igang.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118470

Har selv nå en lammelse i ansiktet som er maken til den en kan få av flåttbitt/borreliose. Helt skjeiv i ansiktet og kan ikke lukke venstre øye. Har hatt det i 2 måneder og det kan vare opp mot året før alt er tilbake til normalen.

En svoger fikk borreliose og slet med å bli kvitt dritten i flere år.

Har en vært i høyt gress eller skogsområder spessielt på sør, øst landet, samt Sverige. Så sjekk hverandre for dette krypet.

Kan egentlig være en artig kveldsaktivitet.

Jeg hadde en oppi lysken for noen år siden, skal ikke nevne hvem som fant den.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Av artikkelen i VG kan det se ut som alle som er bitt av flott bør til lege.

Sitat: Dersom flåttbitt ikke behandles av lege kan man bli alvorlig syk av bakterien Lyme borreliose. Symptomene er blant annet langvarige lammelser i ansiktet, fortynnet og rød hud, infeksjoner og smerter i leddene.

Det kan da ikke ha blitt så galt?

Se også denne tråden

"Det kan da ikke ha blitt så galt?"

Når jeg fikk min "Facial parese" ble jeg sent til sentalsykhuset for en sjekk. Der ble det sagt at hvis flåtten hadde sitti på hudet i kortere tid en ett døgn, regnet de faren for å bli syk for liten.

Det er jo heller ikke nok med å få flått på seg. Den lille jæver'n må jo også være bærer av Borreliose bakterien. Og det er det ikke alle som er.

Så det at alle skal til legesjekk hvis en flått/skaumann er lokalisert på huden, virker som over kill.

Men hvis jeg hadde vært i tvil om hvor lenge den hadde vært på kroppen hadde jeg tatt en tur til legen for en blodprøve.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har 2 venner som begge har blitt relativt dårlige av flåttbitt. Den ene var sykemeldt i flere måneder og var ganske tufs. Plukker regelmessig flått av bikkja og kattene gjennom hele sommeren. Virker ikke som om de blir syke, men i det verste periodene behandler jeg de med flåttmiddel.

Ett tips: flåttmiddel til dyr er vannvittig dyrt, typisk kr.400,- + for en behandling som varer noen få uker. Inntak av hvitløk minsker risikoen for at flåtten setter seg. Forer familie og dyr med små hvitløksdoser i det meste av maten på sommeren, og vi har ikke blitt bitt etter dette. Også er det jo en god unnskyldning til å steke seg en biff og ta ett glass rødvin..! :cheers::lol:

Redigert av klikk (see edit history)

God og saklig informasjon om flåttbitt og borreliose.

Ellers kan det være verdt å merke seg at man har funnet at det utvikler seg sykdom etter kun ca 2% av alle flåttbitt.

Fint med påminnelse om farene med flått, men faktaene om hvor mange som faktisk får problemer også viktig å være klar over. Tar en en sjekk hver kveld etter å ha vært i land, er sjansen minimal for at en får problemer. Om en skulle være uheldig og det blir ring rundt stikket, er det ikke verre en at om du kommer raskt til lege å får pencilin, så går det også som regel greit. Det er om den får site i lengre tid uten at du oppdager den, at du kan få problemer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...