klikk Startet 29.August.2003 Link til dette innlegget Startet 29.August.2003 Bare en tanke som slo meg.. Hva er egentlig fordelen med innenbordsmotor i forhold til utenbordsmotor? Innenbordsmotoren støyer og vibrerer mer(?), tar masse plass og er tuklete å komme til for vedlikehold. Hvis den må på verksted så må man ha hele båten på land. For å sette det på spissen: hvis man dropper dieselmotoren i en 25 fots snekke og istedet setter en 50hk firetakter bakpå istedet,, hva er ulempene? Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Hei ! Kan ikke se at det er noen fordeler fremfor drivstoffutgiftene, men det er vel bare et tidsspørsmål før dieselen på marinaene blir like dyr som på land. En dieselmotor i dag er kanskje ikke billigere i drift heller enn en 4 takts utenbordsmotor tar man farten man oppnår i betraktning. For å være på den sikre siden og for å få dobbelt opp med fordeler kjører jeg rundt med 2 av dem M.v.h. Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Tja...ikke godt å si...men akkurat i nevnte tilfelle ville jeg jo kanskje tenkt på vektfordeling...!!! Regner ikke med at det er noe greit på en snekke å fjerne 2-300 kilo fra midten av båten å få 100+ på rompa...*S* Per Morten: Du som steller med det kan sikkert svare på følgende: Jeg driver litt med modellbåter...av den raske sorten m/bensinmotor...på disse har vi normalt sett en vektfordeling som gjør at båtens balansepunkt ligger 40% av båtens lengde fra rompa...er dette noe som har betydning på "ordentlige" båter? Hvis det er det så vil det jo defintivt ha betydning om man velger innebords kontra utenbords...!!! Eller er jeg på multebærtur nå? mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
BK Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Plassering av vekt (motor) har en helt klar innvikning på hvordann båten oppfører seg i sjø. Ang. trangt har du skudd på en påhengs ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Hvis du tenkte på meg så er svaret ja, jeg har skrudd påhengere, men ikke så mye at jeg tør å skryte av det... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Erik Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Jeg leste ett sted om ett prosjekt (ett eller annet bådblad, husker ikke lenger hvilket/når). De bygde om fra gammel innenbords motor, og så vidt jeg husker var prosjektet på alle måter vellykket, både fart, båtens oppførsel, og frigitt areal ombord. Men det er vel litt jobb da, og B20'en byttet jeg for under 10 000,- MED arbeid, en 130hk påhenger får jeg neppe for den prisen?? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sebaldus Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 I sommer traff jeg en kar med en selvbygd motorbåt rundt 28 fot. Båten var gammel, men motoren ny: 50hk Yamaha 4-takts påhenger. Dette i en båt som man typisk ville tro hadde innenbordsmotor og med et beskjedent fartsområde. Han var storlig fornøyd. Lave kostnader med å bytte motor, masse plass akterut i båten siden motoren kom på utsiden igjen, meget lavt støynivå siden motoren knapt gikk på halv gass. Drivstoffregningen var også meget hyggelig. I alle fall virket det som om han var fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
eveno Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Å si at moderne innenbordsmotorer bråker mer en utenbords er tull. Det stemmer ikke..... Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 31.August.2003 Link til dette innlegget Svart 31.August.2003 Hei igjen Lars-Inge ! Hadde selv en modellbåt en gang - Den hadde faktisk en flymotor med tilhørende propell oppe på dekket : ) Kan sammenlignes med slike "Sumpbåter" - Mye moro med denne som guttunge helt til jeg kjørte på et snødekket jorde, senderen begynte å svikte og med et stakk den av for full fart inn i skogen - BANG Vektfordeling ombord i ulike båter kan ha stor betydning og da spesielt ombord i hurtiggående/planende båter. Fjerner du 300 kilo fra motorrommet og erstatter dette med en motor på 160 kilo (utenbordsmotor) er det stor sansynlighet for av vektfordelingen kompenseres - Kraft X Arm. For eksempel en 4 takts Johnson motor veier 160 kilo. En utenbordsmotor kan også tiltes for å få riktig løft i skroget/baugen. Derimot vil jeg tro at en saktegående båt lett vil gå med høy akterende om utenbordsmotor innstalleres - Mange forhold spiller inn: Aktuell vekt, type skrog, eksisterende og ny fart osv osv. Til Eveno ! Om en utenbords bruker mindre drivstoff enn en innenbords avhenger selvsagt av motorstørrelse - Hvor lang er en strikk ? Jeg skrev videre at man må ta ny fart i betraktning. Liker best å regne antall liter pr. nmil fremfor antall liter pr. time. Mvh Per M. Schou Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Det er en teoretisk umulighet at en bensinmotor kan bruke like lite drivstoff som en dieselmotor. Dette setter termodynamikkens lover en stopper for. Disse to motorene jobber etter to forskjellige forbrennings teorier. En bensin motor (otto motor) jobber etter et konstant volum forbrenningsprinsipp (isokor forbrenning), mens en diesel jobber etter et konstant forbrennigstrykk (isobar forbrenning). Det var dette grunnlaget Mr. Diesel la til grunn nå han designet dieselprisnippet. Han visjon var å oppnå tilnærmet Carnot virkingsgrad på sin motor, noe han selvsagt ikke klarte, men Mr. Otto og sin sin bensinmotor ligger noe lengere unna Carnot virkingsgraden enn Mr. Diesel. Siden virkningsgraden er bedre for en dieselmotor, så vil også den alltid være rimeligere i forbruk enn en bensinmotor (Otto).. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Helge Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 ......Siden virkningsgraden er bedre for en dieselmotor, så vil også den alltid være rimeligere enn en bensinmotor (Otto)..Litt av dette taper du på at dieselmotoren er tyngre i vekt og selv må flytte på denne vekten. Kanksje er den ekstra vekten noe du ikke vil ha om du eks. skal traile båten din. Når en blander inn kroner i regnestykket er også dieselen dyrere i innkjøp. Men for all del. I en båt som brukes MYE er vel alltid en diesel biligst over lengre tid. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Litt av dette taper du på at dieselmotoren er tyngre i vekt og selv må flytte på denne vekten. Kanksje er den ekstra vekten noe du ikke vil ha om du eks. skal traile båten din. Når en blander inn kroner i regnestykket er også dieselen dyrere i innkjøp. Men for all del. I en båt som brukes MYE er vel alltid en diesel biligst over lengre tid. Er nesten helt enig med deg når det er snakk om penger. Jeg snakket utelukkende om spesifikt drivstoff forbruk i diesel kontra otto motorer. Jeg har ikke tatt stilling hvor disse motorene kan være montert osv. Man kan jo at dette med forbruk gjerne gjenspeiles innen bilindustrien, diesel kontra bensin. Hva som lønner seg i båt av diesel kontra bensin er vel ikke helt klart. Det er mange parametre som spiller inn.... Innkjøpspris, driftskostnader, vedlikehold, salgsverdi, brukstid, bruksmønster, eksplosjons/brann sikkerhet osv....... Jeg holder en knapp på dieslen fon min del, ikke nødvendigvis fordi dette er det beste. Jeg liker dieslteknologien... Jeg har ikke bestilt med en Royal Enfield fra India med dieselmotor fordi dette er så fantastisk bra, men jeg fasineres av denne konstruksjonen... Til syvende og sist sår det vel følelser som avgjør hva man kjøper... Diesel, bensin, Yanmar eller Evinrude.... Mecedes eller Bmw.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
celter Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Som jeg ser det er det to fordeler med innenbordsmotor. For det første bedre utnyttelse av akterplassen på båten ( badeplattform, solseng ) For det andre er problemet med utenbordsmotor at man må ta den av båten hvis den skal lagres utendørs om vinteren. Hvis ikke dekker ikke forsikringen tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Angående forsikring så er vel ikke det fasiten? Vår båt står utendørs om vinteren og der dekkes tyveri av motor...men så er den også låst med FG-godkjent lås da... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
klikk Svart 1.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Som jeg ser det er det to fordeler med innenbordsmotor. For det første bedre utnyttelse av akterplassen på båten ( badeplattform, solseng ) For det andre er problemet med utenbordsmotor at man må ta den av båten hvis den skal lagres utendørs om vinteren. Hvis ikke dekker ikke forsikringen tyveri.Hvis du blir frastjålet innebordsmotoren mens båten står på land, så tror jeg kanskje også du må bruke litt tid på overtale forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Som jeg ser det er det to fordeler med innenbordsmotor. For det første bedre utnyttelse av akterplassen på båten ( badeplattform, solseng ) For det andre er problemet med utenbordsmotor at man må ta den av båten hvis den skal lagres utendørs om vinteren. Hvis ikke dekker ikke forsikringen tyveri.Ja forsåvidt klart bedre utnyttelse av akterplass. Men mye dårligere med plass innabords, stuveplass til bagasje og utstyr. Vi har en båt på ganske beskjedne 22 fot og da er alt som er å oppdrive av stuveplass ombord gull verdt i forhold til badeplattform! Dette var med som årsak til at vi valgte outboard i stedet for inboard diesel sammen med vekt (slep med bil). Inboard bensin var for oss ikke et aktuelt alternativ. Vi har en 4-takter på 190 kg som det ikke akkurat bare er å ta under armen for tyver. Samtidig står båten om vinteren inne på inngjerdet vinteropplagsplass med Falken vaktordning. Om sommeren ligger båten som regel fortøyd med hekken/motoren inn mot flytebryggen (havneanlegg med vaktordning) og båten er fastlåst med sikkerhetslås/kjetting. Jeg har sjekket med forsikringsselskapet og de vil dekke motoren om den blir stjålet Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Motordoktoren Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 Hovedgrunnen til at dieselmotoren slår Ottomotoren (bensinmotoren) på virkningsgrad er det betydelig høyere kompresjonsforholdet. Høyere kompresjonsforhold gir bedre virkningsgrad. En annen sak er at det bør være minst mulig forskjell mellom kompresjonstrykk og maksimalt forbrenningstrykk (tennsprang). Det ideelle er at de er like. Det fremgår av ligningene for virkningsgraden for de to motortypene. På gamle dieselmotorer var tennspranget stort, men på moderne motorer nærmer det seg null. Når det gjelder valget firetakt/totakt bensinmotorer, har naturligvis bensinforbruket mye å si for noen. Det er ikke til å unngå at en del uforbrent bensin slippes ut av totaktmotoren. Og har man først valgt firetakt, er vel utvalget av innenbords mye større enn utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 1.September.2003 Link til dette innlegget Svart 1.September.2003 ........ har man først valgt firetakt, er vel utvalget av innenbords mye større enn utenbords.Tja, ......er det det? Du får da outboard firetaktere fra 4 Hk til i alle fall 250 Hk nå! Suzuki kom nettopp med 200, 225 og 250 Hk firetaktere. I siste Båtmagasinet kjørte de en test med duo 250 Hk altså 500 Hk firetakt outboard på hekken Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MaritimStart Svart 2.September.2003 Link til dette innlegget Svart 2.September.2003 Apropo tyveri - Når en utenbordsmotor stjeles fjerner man 4 bolter og klipper av noen vaiere/kabler og båten blir ofte funnet på en sandstrand. Når tyven i de aller fleste ganger skal stjele en innenbordsmotor stikker han av med hele båten eller: En vakker vårdag i båthavnen hørte jeg et ubeskrivelig vræl innunder presseningen på en større Princess - I løpet av vinteren hadde noen rygget en tilhenger under skroget, skrudd av propellakslene og skjært rundt motorene med motorsag......................... Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2003 Link til dette innlegget Svart 2.September.2003 Bensinforbruk på 2/4 takter... Jeg mener at Båtmagasinet hadde en test her for et drøyt år eller to siden mellom to 2taktere og to 4taktere, to med min injection og to med forgassere. Tar jeg ikke så mye feil så var det Evenrudes 2 takter med injection (ficht) teknologi som var rimeligst på forbruk pr. mil. Dette var vel snakk om 60 hk motorer. Det er sikkert noen som har denne testen og kan kommentere dette. Evenrudes ficht teknoligi har jo veldig god kritikk og skal være snill på drivstoffet sammenlignet med tidligere to taktere Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 2.September.2003 Link til dette innlegget Svart 2.September.2003 Evenrudes ficht teknoligi har jo veldig god kritikk og skal være snill på drivstoffet sammenlignet med tidligere to taktereSamme gjelder nok Orbitas 2-takt-teknologi. Så vidt jeg vet var de også bland de første som oppfylte de 2006-kravene til utslipp. Mens jeg skriver husker jeg følgende: leste i en fagtidsskrift for 2-3 år siden at (japansk?) bilindustri har begynnt å bygge/utvikle 2-takts-dieselmotorer til bruk i småbiler - typisk bare med 2-3 sylindrer. Noen som vet mere? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 2.September.2003 Link til dette innlegget Svart 2.September.2003 Du får da outboard firetaktere fra 4 Hk til i alle fall 250 Hk nå! Suzuki kom nettopp med 200, 225 og 250 Hk firetaktere. I siste Båtmagasinet kjørte de en test med duo 250 Hk altså 500 Hk firetakt outboard på hekken Jo da, og det er flere merker vi kan velge mellom, men ikke så mange som blandt innenbordsmotortypen. Tenk bare på alle de mariniserte firetaktmotorene! Hvordan er det forresten med prisforholdet mellom innenbordsmotor og utenbordsmotor med samme effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.