Jump to content

Simrad CE32 kartplotter + ekkolodd.

Goddis77

Recommended Posts

Plotteren min bruker over 30 min på å finne seg, og av og til lengre enn dette også.

Er dette normalt, eller kan jeg justere den på noe vis?

Når den først har funnet seg, fungerer den utmerket. Men den står midt på Danmark når jeg slår den på.

Jeg er ganske sikker på at signaturen k-w-s har rett i det han hevder.

Det er ikkeno backupbatteri, og GPS'en må laste ned ny almanakk hver gang den starter opp.

Siden den ikke har noen mulighet for å huske hvor den var sist den var i drift, så viser den hvor den er bygget. Hos Shipmate i Danmark.

Da har jeg demontert plotteren, og det er ikke en CE32, men en CE30 plotter jeg har visst.

Har noen bilder her:

Bilde

Bilde

Bilde

Noen som vet om dette er et vanlig backup-batteri, eller om jeg må til Simrad for å skaffe dette?

Jeg ser det står CR2032 på batteriet - det er et standard 3V batteri som du får på feks Clas Ohlson - artikkel 32-2236. Koster 20,-

Simrad plotteren min er på akkurat samme måte - starter opp med tysk tekst og bruker laaaang tid på å finne posisjon - var det vanskelig å åpne den??

Du kan ikke bruke et vanlig 2032 klokkebatteri, det må ha loddeører slik som originalen.

Så lenge det er beregnet på å loddes kan du bruke hvilketsomhelst type lithium batteri såsant det fysisk får plass inni kabinettet.

Det finnes også holdere for 2032 som loddes på plass slik at det er enkelt å bytte batteriet neste gang.

PS: Mål for ordens skyld om batteriet virkelig er flatt. Er det over 3V ligger årsaken til feilen ett annet sted.

var det vanskelig å åpne den??

Var ikke vanskelig, men vær varsom.

Er en del pinner som skal treffe noen kontakter når en skrur tingene sammen igjen.

Loddepunktene på komponentene er små, men kontaktene til batteriet er normale. Lett å lodde tror jeg.

Er det over 3V ligger årsaken til feilen ett annet sted.

Har en anelse om at det er dette som gjør det, men har ikke målt det ennå.

På linken du har lagt ut, er der 2 typer av batteriet: CR2032-THE og CR2032-THA. Hva er forskjellen, og kan jeg bruke hvilken som helst av de?

Da har jeg skaffet meg et nytt batteri. Gikk først til Simrad her i Bergen, men de var grossist, og ville ikke selge til meg. Gikk derfor til NavCon. De ligger rett bortenfor Simrad i Johan Berentsensvei. Kostet meg 168 kr. Var nå veldig dyrt i forhold til f.eks Elfa, men de begrunnet dette med at de fra Elfa og andre steder ikke ville passe på loddehullene. kjøpte derfor av de.

Så får vi se hvordan dette er å lodde da. Gjør det litt senere ikveld.

de begrunnet dette med at de fra Elfa og andre steder ikke ville passe på loddehullene.

Den hørtes mildt sagt tynn ut, det er standardmål på festene på slike batterier...

Men du kan evnt. sammenligne, målene finnes på den lille tegningen her.

(klikk på den for større bilde)

Da er batteriet byttet.

Fikk loddet det idag. Ventet med å gjøre jobben, da jeg ikke hadde noen loddepumpe liggende. Stakk derfor innom jobben min idag, og loddet et nye batteriet på. Gikk helt greit.

Tror nok at Elfa sitt ville passet på det også, men det fulgte med et skriv fra Simrad på det jeg har, om at dette var et forbedret batteri med bedre levetid. Testet plotteren kjapt idag, og den fungerer ennå. Fikk ikke testet om den lagrer tingene, men regner med å få testet dette i morgen :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...