olvikb Startet 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2006 Hei Jeg er på tur å kikke på en båt i morgen, som ifølge annonsen inneholder en Marinisert Mercedes OM 617 i motorrommet. Denne er jeg litt usikker på. Er det noen som har noen erfaringer med denne typen motor i båt og i tillegg vet noe om hvilket tidsrom denne motoren kan være produsert? Håper på snarlig svar.... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 5 sylinder diesel fra MB, den er utrolig slitesterk. Fra omkring 1976 og oppover til ca. 1985?? Selve motoren er helt kurant ,men det var nå dette mariniseringsutstyret da. Hvis det er brukt Bowman el. tilsv. mariniseringsutstyr, skikkelig oppheng av alle rør og slanger, et el.anlegg som er skikkelig og ikke henger og slenger, at motoren starter lett kald og ikke bruker olje og ryker. Hva med gearet?? Hva er utført på denne motoren av vedlikehold/ delebytte? Hvis du ikke kan skru selv på motoren, men må ha profesjonell hjelp så ville jeg vært svært tilbakeholden med å kjøpe denne. Dette er litt vanskelig å vurdere ut i fra intet, ikke sett motoren og ikke hørt den svive. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 3.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 Uff da. Jeg fryktet at motoren var gammel. Båten jeg skal se på i morgen. Dette blir eventuelt mitt første båtkjøp, så noen dreven mekaniker er jeg ikke. Jeg tror magefølelsen må føles ordentlig på i morgen, når jeg får se båten LIVE. Klarer jeg å se noen steder på motoren hvilket mariniseringsutstyr som er brukt? Tusen takk for gode tips og hurtig svar. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 sjekk lekkasjer/korrosjon på motor/kjølesystem og fargen på eksos ved kald start. bør vel ikke være for mye volvo blåing? Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 3.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 ... og volvo blåing er den gunstige fargen på eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 3.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 Sorry. Ugunstige fargen. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 nei den bør ikke ryke for mye uansett men blå farge indikerer ofte sliten motor eller motor med høyt/ere oljeforbruk. sort eksos = mye diesel. helst ikke noe farge på eksosen og den bør forsvinne fort om det er noen. Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 3.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 Ok. Da føler jeg at jeg har kontroll på eksosen. Spennende med båtkjøp. Har vært på nettet i noen uker nå og kikket på båter (til konas fortvilelse) Tror jeg må begrense begreisningen ved inspeksjonen, eller så kommer jeg til å kjøpe båten tvert. Fokus - Båt - Magefølelse - Fokus - Eksos - Rust - Oljelekkasje - Fokus - Fokus Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 3.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 Takk for nyttige tips. Legger inn resultatet i morgen kveld. ------------------------------------------------------ Fokus - Fokus - Fokus - Fokus - Fokus - Fokus Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 4.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2006 Da var inspeksjonen ferdig og båten er ikke kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.