Jump to content

Tett dass - avløpsåpner

Sjøgutt

Recommended Posts

:cryin: Dassen i båten er gått tett (Elektrisk), sikkert i slangen mellom WCen og tanken.

Jeg hadde tenkt den mest lettvindte måten først, går det an å bruke avløpsåpner?

Har aldri hatt tett dass før, det er jo noe jævlig svineri og begynne å åpne slangene med det griseriet og lukta som blir. :headbang:

Hei

Tett dass er noe dritt.

Vil ikke tro at avløpsåpner ikke er løsningen her. Du oppnår bare å få en enda sterkere blanding å jobbe med.

Har selv åpnet slik propp og papiret er som betong når det er blitt stampet sammen.

PS hvilke papir bruker du. Jeg bruker kun spesial papir som løser seg hveldig lett opp. Koster litt men er utrolig drøy i bruk. Blir ikke noe særlig dyrere en vanlig papir og så slipper en propp i slangen.

Smaapala

Jeg bruker vanlig papir, ikke resirkulert. Hva slags papir er det du snakker om?

Er det noe spesielt for marint bruk?

Avløpsåpner løser jo opp papir ganske fort ca 15 - 30 min.

Kanskje pumpa tar skade, men hadde tenkt og skylle godt med vann etterpå.

Stakefjær er ikke det noen lange greier på mange meter og hvor får men kjøpt fjæra

til maritimt bruk? :confused::confused:

Hadde samme problemet sist helg. :headbang:

Kjøpte vaskrenser på Biltema (sugekopp) art.nr. 86-042.Spenningen var stor når jeg kom i båten for å prøve.Brukte ca. 5 sek så var proppen vekk og dassen igjen klar til bruk.

Gjett om det var en som var lykkelig og glad.Vel anvendte 20 kr.

Hei igjen

Papir som kan anbefalles får du kjøpt hos rørhandel, Clas olson, Camping vogn forhandeler og alle steder der det forhandles PORTA POTTI toalett. Det jeg bruker fåes hos Clas Olson og heter : Aqua Soft. Hverd hver krone. Koster litt over 50kr for fire ruller men er mer drøy en dem du får i vanlig butikk så prisforskjellen blir ikke stor. Som sagt verdt hver en krone da jeg ikke har hatt tett toalett etter jeg begynte med dette.

Vet ikke om pumpa tar skade men den avløpsåpneren jeg har brukt i annen sammenheng utviklet så mye varme at jeg tror ikke pumpa eller rør har godt av det. (Plumbo).

Som sagt i mitt første innelgg. Hva om du etterpå må til med å demontere med dette stoffet i rørene. Det vil jo gå hart ut over hud og øyner.

Vaskrenseren i ett tidlgereinnelgg kan være verdt et forsøk, men mener bestemt det bare er å skru opp anlegget å få ut proppen.

Hilsen Smaapala

Jeg bruker vanlig papir, ikke resirkulert. Hva slags papir er det du snakker om?

Er det noe spesielt for marint bruk?

Ville aldri brukt kjemisk avløpsåpner på mitt el.toalett. Dette er sterke saker for pakninger og slanger (selv om det jo er laget for å være snille med pakninger). Kjøper bare spesialpapapir selv om det er kongelig dyre tørk! Likevel rimelig forsikning mot tett toalett og drittjobber!

Takk for engasjementet (vanskelig ord) gutter. Har nok mer å gå på nå, så det ser ut som det er bare spissrotgangen som hjelper.

Må bare kjøpe meg stakefjær og neselkype å kanskje noe sterkt etterpå :drink: (brunt med god smak).

Forresten, hvor varm må en motor hvære når man skal skifte olje? 80/90 grader. :smash: Skiftet på ca 50 men ikke all oljen kom opp, ca 50 %.

Det er vell noen orakler der ute som kan dette. :sailing:

jeg tror ikke pumpa eller rør har godt av det. (Plumbo).

Plumbo er den store skrekken til rørleggere, for klarer den ikke biffen med en gang, blir den til "betong" og er da helt sinnsyk å fjerne.

Ellers legger jeg merke til at man har ingenting mot glykol mens alle andre kjemikalier er bannlyst. Spesielt når man lar glykolen (frostvæske) ligge å virke en hel vinter...!!!

Alle alkoholer løser opp mye rart, mens en avløpsåpner ikke er så ille, en god består mest av enzymer som løser opp fett og proteiner.

Oppsummering:

- Bruk bare flytende avløpsåpnere

- En god gammeldags "sugekopp" som du kan se i Donald Duck er ofte det enkleste

- Bruk mye vann til nedskylling (er ideelt)

- og bruk gjern litt avløpsåpner FØR det går tett, som vedlikehold.

HVis intet annet nytter, må ting demonteres :puke:

Hva med tungtvann? 3,5 ganger så tungt som vann, det er selvfølgelig etsende men mye mildere enn Plumbo, dessuten fortrenger det vann (ved å gå forbi).

Jeg tror at det kan være forsøket verd.

Snakket med en rørlegger nå nettopp og han sier de bruker tungtvannet på små jobber, som tette

vasker etc.

Han har aldri hørt at det er brukt i båt.

,

Hva med tungtvann? 3,5 ganger så tungt som vann

Dette er vel en liten sannhet med modifikasjoner... Molvekten for vann H2O er på 18, mens den for tungtvann er 20... Dette er en økning på ca 10% i molvekt... dette gir en tetteht for tungtvann på ca. 1100 kg/m3, som er litt tyngere enn vann, ca. 1,1 ganger tyngere..

Tungtvann er dideuteriumoksid, og skrives D2O eller eventuelt 2H2O.... "sakset fra Wikipedia"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tungtvann er kallenavnet på "flytende plumbo", som er tyngre enn vann og synker ned gjennom vann/gørr til det som er tett ... blir liggende der en stund ... og løser opp proppen. Ingen fare for atomer på avveie, med andre ord; og ingen fare for at beskjeggete despoter skal få tak i ting de ikke burde hatt...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Mener det er dette som omtales som "tungtvann" av rørleggerene (kaliumhydroksid): http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx...454&iDepId=3168

Er vel "fetteren" til Plumbo som er natriumhydroksid. Spesifikk vekt er 1.6, så denne er jo en del tyngre enn vann. Tror knapt nok det finnes vannløsninger som har spesifikk vekt opp mot 3.5 (mettet Cesiumformatløsning som er det tyngste jeg har vært borti ligger rundt 2.3 hvis jeg husker riktig).

Hadde i likhet med mange her vært skeptisk til å helle dette i dassen, men jeg har en metode som jeg har brukt med hell noen ganger: Lag et fleksibelt "bor" av en tykk ståltråd med en liten grisehale/spiral i enden. Sett denne i drillen og la den spise seg innover - den graver seg brukbart gjennom dopapirpropper. En kleshenger av ståltråd har passende dimensjon. Sikkert best å gjøre fra utsida da, slik at det for de fleste vil kreve slipping :sad:

(edit: tyrkleif)

Redigert av Fantino (see edit history)

..og så kan det være nyttig å minne om rådet om å helle 1 kopp med 35 % mateddik i toilettskåla en gang i uken. Denne løser opp urinstein i slanger og ventiler som dannes av at urin blander seg med saltvann.... Det er skrevet endel om dette tidligere, bl.a. av Lars.H

I dag har jeg åpnet proppen jeg hadde i vasken på badet ( i båten ja)

Den var tilnærmet tett, og det satt i området rundt kuleventilen (ved å lukke og åpne den rant det unna for en kort stund), brukte nå Mr. Muscle (orange flaske), og det virker som om den gjorde nytten, synker gjennom vann også.

Denne er mer skånsom enn Plumbo i følge de som vet noe om det, og ikke minst, den skader ikke plast/gummi!

Men om jeg hadde brukt den på dassen? det er jeg ikke sikker på, får bare håpe jeg slipper, septiktanken bruker jeg jo uansett ikke.

Her er der en del tanker på avveie.

Å fikse tette avløp ombord er en helt annen ting en det man gjør hjemme.

Avløpet hjemme er basert på fall, tyngdekraften ser du, hell i noe tungt gørr som løser opp dritten å la det virke. Er slangen tett mellom dassen og tanken er det stor sansynlighet for at slangen til tanken går oppover. Da hjelper det ikke å hive noe tungt gørr i dassen, for hvordan få det frem til proppen? Dassen min (elektrisk) gikk tett her i uken. Jeg løsnet slangen fra pumpen, koblet på vannslange fra land og satte på trykk, etter noen sekunder løsnet proppen og alt i orden. Forsøk det.

PS! Det er viktig med en god kobling mellom de to slangene da der er ganske godt trykk fra vannverket. Jeg klarte ved første forsøk å bli pissevåt sammen med rommet forøvrig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...