Jump to content

Tett dass - avløpsåpner

Sjøgutt

Recommended Posts

Golden Shower ? :lol::lol::lol:

:lol::lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal prøve tungtvann i dassen til helgen men først skal dassen tømmes for vann og vannkranen

skal stenges slik at tungtvannet kan passere pumpa så får vi se.

Tror ikke slangen går oppover men derimot vannrett, vis den ligger motsatt vei må jo vannet renne

tilbake til dassen og videre til skåla?, men det er ikke dumt med et stakebånd som reserve!!.

Jeg forsøkte med stakefjær, det fungerte dårlig. Avløpslangen min er av gummi, når fjæren var kommet 1 m inn i slangen så ble friksjonen mellom fjæren og slangesiden så stor at den neste halvmeteren ble et slit, før det satt bom fast. Forsøk med trykkvann!

Min erfaring med (elektrisk) dass i båt er at:

- Den går tett minst en gang i året.

- Det sitter alltid foran pumpa eller ved tilbakeslagsventilen.

Jeg tror ikke stakefjær eller "plumbo varianter" er løsningen. Sugekopp eller demontering er nok løsningen.

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
  • 3 uker senere...

Jeg har et annet problem...utløpet eller slangen til utløpskrana er tett. Krana sitter dønn i åpen stilling så ta av slangen med båten på vannet er jo da en dårlig løsning.Første tanke var å ta båten opp...men så tenkte jeg kanske at hvis jeg "strupet"lufteslangen og pumpet med toalettpumpen så ville det kanskje bli såpass overtrykk at det løsnet. Noen som har erfaringer med dette???

kanske at hvis jeg "strupet"lufteslangen og pumpet med toalettpumpen så ville det kanskje bli såpass overtrykk at det løsnet. Noen som har erfaringer med dette???

Har ikke erfaring, men før du gjør det bør du forsikre deg om at alle andre "svake ledd" som dårlige slangeklemmer/koblinger/mannlokk er tilstrekkelig tette før du trykksetter. Du kan fort få en sprut på et sted hvor du ikke ønsker.

PS Jeg trodde jeg hadde tilsvarende problem, men hos meg var det "sugerøret" i tanket som hadde klogget seg. Måtte opp med mannlokket og suge tanken tom v.h.a slangestuss rett ned i guffen.

Synes jeg fremdeles lukter dass selv etter lang tid i dusjen :sad:

Jeg har et annet problem...utløpet eller slangen til utløpskrana er tett. Krana sitter dønn i åpen stilling så ta av slangen med båten på vannet er jo da en dårlig løsning.Første tanke var å ta båten opp...men så tenkte jeg kanske at hvis jeg "strupet"lufteslangen og pumpet med toalettpumpen så ville det kanskje bli såpass overtrykk at det løsnet. Noen som har erfaringer med dette???

Hei,

hap prøvd den metoden og den virker fint de fleste tilfellene.

Du kan også prøve å sette pumpa til jolla i revers og koble den til utluftings stussen for septiktanken. Da kan det hende du får sugt proppen inn i tanken. Kan hende du må legge noe i dassen slik at du ikke får inn falsk luft.

Nå spørs det hvor i systemet det har stoppa opp også da , det hender (gjester) bruker litt mye pappir og detta går dårlig både ned og inn dit det skal . Har med hell klart og fått fart på det med noen få pump med septikkpumpa som jeg bruker når tanken skal tømmes . Den drar det innover og inn i tanken , så kan jo være et tips det også ...........

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Har meget god erfaring med Aqua Soft. Ingen problemer registrert etter at jeg tok i bruk dette i fjor hverken med nedspyling eller tømming av tank. Har elektrisk kvernpumpe både på talett og septiktank. Fåes kjøpt i de fleste båtutstyrs forretninger.

Jeg har en streng regel ombord. Det som går i dass skal spises eller drikkes først. Dopapir kastes i pose. Ser ikke noe galt i det. De gjør det i hjemmene og hoteller i Hellas på grunn av tynne kloakrør. Vi har aldri hatt antydning til tett septik.

Bruken av korrekt papir lager ingen "forstoppelse" i systemet. Klart flere meter med papir etter et besøk er vel noe drøyt. Nei, bare henstill alle ombord om "å knipe de av på tommen" og så rive av rullen tørk for tørk. :lol:

Cirkeline

Når septiktanken er lukket, opparbeider det seg - etter kort tid - et trykk i tanken- ser det ut til. Dette forårsaker at pumpa (elektrisk) har store problemer med å få pumpet toalettinnholdet/vannet opp i tanken.

Når septiktanken derimot er åpen rett ut, er der intet problem med å pumpe toalettinnholdet/vannet opp i tanken. Men man kan jo ikke basere seg på åpen septiktank.....

Dette tyder vel på at f.eks. luftinga er tett????, eller

HVA ER ÅRSAKEN TIL PROBLEMET?

Hvordan får man LØST PROBLEMET, som jer tror er å få åpnet luftinga -

uten å måtte skru opp systemet????

Alle med erfaring på dette ønskes velkommen med sine kommentarer/løsninger, takk. :confused::crazy:

Redigert av jma001 (see edit history)

Det er kun en måte å løse problemet på. Du må ta av lufteslangen på stussen på tanken og fjerne hva det nå er som tetter den. Steinklaka dasspapir, mest sannsynlig. Ingen behagelig jobb som følge av kvalmende odeur :puke: men med mindre du har vanskelig tilgang er det fort gjort.

Du kan selvsagt forsøke å stake opp "feil vei" dvs. utenfra, hvis mulig, men det er i beste fall bare en midlertidig løsning. Det er bare rå håndemakt direkte på proppen i systemet som gir varig lindring.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Noen eldre stusser til utluftingen av septikktanker (gjennom skroget) har beskyttelsenetting i utløpet. Fjern nettingen som har lett for å tette seg og hindrer luften i å komme ut fra tanken.

Er lufteslangen tett kan du sette trykkvann utenfra og forsøke å spyle proppen tilbake på tanken.

Viktig å aldri å overfylle septikktanken. Overfylling kan føre til at lufteslangen tetter.

Bruk mye vann og lite papir ( lett oppløslig). Da blir det sjelden trøbbel

Jeg tror at det viktigste er å dele opp papiret i ett og ett ark, da blir det ikke noen problemer.

:sad:

Jeg har fra først stund brukt plastik pose til brukt dass papir, har dermed aldri hatt tette dasser. Posen henger inni skapet under vasken så det er ikke så uetisk.

:puke:

Jeg har en streng regel ombord. Det som går i dass skal spises eller drikkes først. Dopapir kastes i pose.

:puke:

Bruken av korrekt papir lager ingen "forstoppelse" i systemet. Klart flere meter med papir etter et besøk er vel noe drøyt. Nei, bare henstill alle ombord om "å knipe de av på tommen" og så rive av rullen tørk for tørk. :lol:

:headbang:

Her er det mange ville ideer!

Har engang vært ombord i båt som du ikke skulle kaste BRUKT dopapir i do! Fyttigrisen så ekkelt!

Feilen er at man prøver å døyve symptomene i stedet for å løse problemet

Bruk kvern som maler dritten opp. Og merk: TMC har bare noen "plast-skovler" som går mot hverandre til kvern, jabsco har kniver som "hugger opp" dritten. I sistnevnte blir papiret på størrelse med litt stor konfetti...

Mange har lange og tynne rør med mange knekker. Dette er ikke laget for avfall, men kun for rent vann. Husk at er røret langt, bør man gå opp i dimensjon. Og unngå svinger eller knekker...

Da kan man både drite og tørke seg i på do...

Jeg tok drittjobben i dag.

Lenge har det luktet skikkelig dårlig når noen har brukt doen, dårligere enn normalt............ :diving:

Så var noe tett her og der, det ble trykk i systemet, slo tilbake opp i doskålen osv. :sad:

Først så jeg at luftestussen utvendig var potte tett. Av typen liten metallknapp med to små hull, som begge var full av irr og annet. Pirket i vei og ut kom vann og gørr. Kom noenlunde lett til stussen fra innsiden (alt er relativt, men med speil på teleskopstang og litt fingerfølelse gikk det), løsnet slangen og staket ned i septiktanken med stakefjær fra Biltema (den typen som kan roteres/er kveilet opp i en blå traktlignende plastgreie).

Så løsnet jeg slangen fra doen til tanken, fra doen, og staket og røsket. Vet ikke om noe var tett der, men det er det i alle fall ikke nå. Så nå virker doen.......og båten kan brukes til annet enn kveldsturer igjen. :drink:

Det var ikke vanskelig, heller ikke så mye søl - men jeg tror ikke noen har brukt den til annet enn regulering av væskebalansen siden forstoppelsessymptomene kom. Kunne vel vært verre da, ja.

Jeg har en manuell do fra da båten var ny i 1981, men kvaliteten ser ut til å være god, og klarer meg sikkert med den, hvis jeg er litt nøktern. Den er ikke så fin i fargen lenger, litt gulfalmet er den vel blitt, og jeg har lurt på om det er noe poeng i å skifte til en elektrisk. Ikke for å slippe pumpingen, men for å slippe pumpestang som henger seg opp, går tregt, vannsprut fra pumpen osv. Det kan sikkert fikses, men jeg tenker mest på det med kverning av avfallet. Jeg så noen ord om temaet kvern ovenfor her - lurer på om det er kvalitetsklasser å velge mellom. Hvis jeg vil unngå det billigste, uten å gå opp ekstremt dyre varianter med livstidsgaranti, hva bør jeg da gå for / og hva omtrent bør det koste meg for noenlunde kvalitet?

og hva omtrent bør det koste meg for noenlunde kvalitet?

De tmc jeg har skrudd sund er ikke de jeg vil anbefale. Jabsco har kniv i kverna som virke både stillere og bedre. Har ikke funnet nettbutikker som har annet enn tmc, så sjekk din lokale båtbutikk. prisen burde være 3-4000,- for en komplett wc.

Trenkte nok at stussen var tett i utløpet. Det er vanlig på den type gjennomføringer .Hovedproblemet er nok for liten lufteslange. Skift skroggjennomføring og lufteslange til 3/4'' slange og du vil bli kvitt septikklukt som kan bli trykket ut gjennom mannelokket i tanken pga tett lufteslange. Bare en liten fjert fra tanken skaper store luktproblemer i båten. Dette er et skikkelig konsentrat .

Når septiktanken er lukket, opparbeider det seg - etter kort tid - et trykk i tanken- ser det ut til. Dette forårsaker at pumpa (elektrisk) har store problemer med å få pumpet toalettinnholdet/vannet opp i tanken.

Når septiktanken derimot er åpen rett ut, er der intet problem med å pumpe toalettinnholdet/vannet opp i tanken. Men man kan jo ikke basere seg på åpen septiktank.....

Dette tyder vel på at f.eks. luftinga er tett????, eller

HVA ER ÅRSAKEN TIL PROBLEMET?

Hvordan får man LØST PROBLEMET, som jeg tror er å få åpnet luftinga -

uten å måtte skru opp systemet????

HELT UTROLIG, men årsaken til "problemet" var at "2.styrmannen" - eller "1.styrerinnen" har stengt av luftinga uten selv å vite hvilken krane dette var.

Ja, noe ansvar må jo overlates til skipperen...

Heldigvis gikk jeg over de banale tingene, som f.eks. lukkende/stengte kraner osv,

en gang til. Å åpne luftekranen igjen var det eneste som skulle til, og vips så var alt i orden... :lol: flag:

Mitt elektriske "toalettsystem" er mao i sin skjønneste orden og fungerer som bare det.....

:flag::cheers::crazy::flag_sw: :nono: :lol::rolleyes::sleep:

Redigert av jma001 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...