Jump to content

Tett dass - avløpsåpner

Sjøgutt

Recommended Posts

HELT UTROLIG, men årsaken til "problemet" var at "2.styrmannen" - eller "1.styrerinnen" har stengt av luftinga uten selv å vite hvilken krane dette var.

Å ha kran på lufttilførselen til tanken har jeg aldri hørt om, er det andre som har dette? Kan ikke forstå hensikten med en slik kran. Men det var jo bra at du fikk orden på "drittproblemet".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hørt at enkelte har kran på luftingen i tilfeller der man ikke har pumpe til tømming av tanken. Da kan man stenge luftingen og pumpe opp trykk med pumpa på toalettet for å blåse ut en propp som har satt seg i utløpet. Bortsett fra dette ser jeg ingen annen grunn til å ha stengeventil på luftingen. Kan lett bli eksplosivt på varme dager.... :puke:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ville aldri brukt avløpsåpner, jobber som rørlegger og har sett mye "betongklumper" etter plumbo ol.

Ville hvis mulig brukt stakefjær eller en form for pumpe over toalett bunnhull i tolalett skål for å gi litt "sjokkluft" mot der det har pakket seg,

Få tak i en gummipropp som kan dekke hullet i toalett, ha et hull i proppen hvor man kan sende luft inn via en pumpe(eks til å blåse opp større gummibåter) må gi nok luftsjokk for å rikke proppen, samme prinsipp som en sugekopp med stang men med mere effekt

Redigert av bukt (see edit history)

Hi-hi. :lol:

Hvis ikke en dass tåler både bimmelim og bommelom, for ikke å snakke om dasspapir, er det dassen det er noe feil med!

Dassen tåler det meste, men septik tanken er det verre med,og fra septik og ut.Hvis det er bryet hvert et forsøk.
  • 4 måneder senere...

Et godt forebyggende råd er å helle en kopp eddik i toilettet i uka hvor båten brukes mye. Dette løser opp urinstein som dannes når urin blandes med saltvann.

Dessuten er det hensiktsmessig å skylle gjennom septiksystemet en gang hver 14. dag med ferskvann. Det skal ikke så mye arbeid til å lage en slangestuss med eksempelvis 3-veis T-kobling, hvor ferskvann kan gå gjennom septiksystemet.

Bobåt-eiere har opplevd nødvendigheten av slikt forebyggende arbeid.

Mitt vakuum toalett gikk også tett i sommer.

Løsningen for meg var enkel og rask.

Dyttet nedi en 1,5 m lang hageslange. Festet enden til jolle pumpa. To trykk på pumpa, plopp sa det og problemet var løst.

Slange stumpen er nå blitt fast inventar i båten.

Jeg har en genial løsning på tett dass, og den heter Bengt. :lol:

Spøk til side - stort sett er det bare å åpne opp som hjelper, og det er ikke nødvendigvis noen hyggelig jobb. En venn av meg hadde en båt hvor do-systemet ikke tålte papir, så da hadde han hengt opp en liten bærepose til papiret. Det var noe dritt, og alle gjestene gikk tidlig over til sin egen båt.

Hvis man har skikkelig opplegg, gode slanger etc. så er det ikke noe problem så lenge man bruker "luksuspapir".

Hadde en gang septiktank av type armert plastpose. En kveld klaget ungene på at det var tungt å trekke ned på do. Da var tanken på nippet til å eksplodere!

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Normal driftstemp på en sjøvannskjølt motor er ikke veldig varmt. Selv bruker jeg en pumpe fra SeaSea "Sugsnabben". Da er det bare å pumpe undertrykk i tanken og vente på at olje suges opp. Det er selvsagt viktig at røret/slangen går helt ned til bunnpannen.

Et vanlig problem ved tømming av olje, er at røret/slangen på pumpa er for tynn. Man bør ha så tykk slange/rør som det er mulig å få ned i hullet til peilepinnen.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Grekerene har levd med toalett problemet i mange år på fastlandet. På grunn av for dårlige dimensjonerte kloakkrør så tilstopper det seg dersom man bruker mye papir.

Så hva gjør grekerene, jo de putter papiret i en egen lukttett beholder.

Vi kunne finne på å gjøre det samme har det slått meg, fordelen er at man kan bruke så mye papir man bare vil. (Putte det i en hundepose, voff)

Ulempen er at det er uvanlig og kanskje ubehagelig. Men det er utrolig hvor fort man blir vant med det når man først er tvunget til det i Hellas.

Vært mye i Tyrkia , er det samme der . Dasspappiret i bøtte og ikke i dass , for røra er bare en vits . Tipper røra er sånn ca 5 cm , men samma det . Bruk riktig pappir og dassen holder seg åpen og ikkeno tull i septiktanken heller ,kjøper aqua på Meny trur det heter det . Der er det vel nesten halve prisen av hva du må betale i båtsjappe for samma pappiret .

En ting til som kan være greit , er å tømme septik for vær tur . Tømmer aldrig før det er fult jeg , men hakke hatt no tull etter jeg gikk over til pumpe dass igjen .

Ser foresten det er noen som klager på TMC dassene , at kverna er av plast og bare no dritt . Mulig det men på den helstøpte TMC dassen i snekka er det kniver 4 stk 2 som går mot værandre og dem er ikke av plast , men det er et ut hull fra dassen som er så lite at det er rart den funker . Har hatt den opp noen ganger , så nå blei det pumpe dass i ny båten når jeg bytta der .

Tine II

Redigert av Tine II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...