Jump to content

Batteripol smøring


Per Atle

Recommended Posts

Hei

 

Joda, det har alltid vært sagt at en skal smøre med syrefast (hvit) vaselin, ikke vanlig Kløvervaselin.

 

Men jeg mener nå at det er noe stort tøv. Den lille syreresten som er i vanlig vaselin er mye mindre enn dampen fra svovelsyren eller det det sølet du får fra svovelsyren når du måler syrevæsken. Så bruk gjerne Kløvervaselin (dersom du får tak i det i Rio). Egentlig trenger du ikke å smøre med noe som helst, bare det er rent og godt dratt til. Men en sprut med CRC av en eller annen variant skader ikke.

 

Sørg bare for at det er rent og tørt mellom polene og at det som sagt er dratt god til på kontaktene. Rent gjør du med en klut fuktet med vanlig ferskvann. Hell gjerne rent vann over toppen (ikke ned i påfyllingshullene) og tørk godt opp.

 

PS. Blir du ferdig med huset ditt slik at det blir innflytting før jul? Var en tur innom hjemmesidene dine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Hei

PS. Blir du ferdig med huset ditt slik at det blir innflytting før jul? Var en tur innom hjemmesidene dine.


 

Har vært ute på jobb et par dager, uten web....

Tja si det, jeg håper jo på det, men det er mulig det blir romjula. Akkurat nå har jeg 17 mann i sving der nede, fliser og granitt kommer opp på badene, og taket er snart ferdig. Kan ikke ha noen særlig flere uten at de flyr i beina på hverandre, så jeg får ta det som det kommer. Kona ser jo ikke akkurat fram til å feire jul i en flyttebil, men jeg frister med poolparty i Januar istedet... :cheers:

 

Var vel ikke så mye båt i dette svaret, men what the heck....

 

Vaselin aner jeg ikke åssen jeg skal få tak på, går det greit med vanlig sjøvannsbestandig fett ? (Hvorfor jeg vil ha på noe her er for å unngå all irringen i messingskoene.)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.


Per Atle: Vaselin aner jeg ikke åssen jeg skal få tak på, går det greit med vanlig sjøvannsbestandig fett?

Det går helt sikkert bra, og en tynn hinne som dekker godt skulle gjøre susen.

 

Det er ikke alltid en får tak i det en skal ha, har du hørt om han som kom inn i butikken og skulle ha toalettpapir? Ekspeditøren: "Dessverre er vi er utsolgt, men vi har sandpapir!"

 

Og så var det regneoppgaven på skolen: "Dersom 2 man kan male et gjerde på 5 timer, hvor mange man trenges for å få jobben gjort på 1 minutt?" Kjenner du deg igjen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Leser i en bok om "bilelektronikk" at årsaken til irr/problemer ved batteripoler alltid har sin årsak i "ukontakt/krypstrøm/smuss/fuktighet". Derfor skal i hvertfall i teorien den beste løsningen være å gå over alle kontaktflater + gjøre skikkelig skikkelig rent. Dermed skal problemet egentlig ikke oppstå. Men i et "salt/fuktig/møkkete" miljø som batteriene ofte plasseres i er det vaslelig å opprettholde denne hygienen over tid. Og da har man funnet ut at fett avhjelper problemene på en ok måte. Og alle typer "lurium" som kan danne en form for fetthinne vil da lette problemet i større eller mindre grad. Benytter selv "batterifett" fra biltema med ok resultat. Men en fettemulusjonsbasert sminkekrem vil sansynligvis ha tilnærmet samme effekt. Men det spørs da hva fruen sier.......

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du bruker, bør polene være rene. Poenget er å få hele koblingspunktet lufttett. Får du oksygen til vil dette irre. Du kan i ytterste nød bruke vanlig matolje eller margarin. Fludium av alle typer kan benyttes, få det lufttett og problemet er løst.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...