Seastar Startet 5.Juni.2006 Del på Facebook Startet 5.Juni.2006 (redigert) Hei alle båtvenner! Jeg lurer på hva som utføres av faste rutiner ved bruk/kontroll av riktigheten av de data som kommer på skjermen? Det kan være posisjonen til båten i kartet, skal det vises kun den informasjonen som er nødvendig, hvilken målestokk er den beste å gå etter og f.eks. at grunner som vi fritidsbåtfolket MÅ ta hensyn til vises riktig i den aktuelle kartmålestokk? En annen viktig ting er om kartet/posisjonen i den aktuelle plotter greier å oppdatere seg raskt nok i forhold til den fart båten går med? Av egen erfaring har jeg kommet frem til hvordan min plotter må være innstilt, og dette har jeg testet ut i praksis flere ganger (egentlig kontinuerlig sjekk opp mot virkeligheten utenom skroget), samt at jeg hele tiden sjekker ekkoloddet opp mot verdier vist på dybdekurver og grunner i kartet. Det er en sann glede hver gang dette stemmer overens, og jeg må legge til at det stemmer så til de grader overens i de områdene jeg ferdes mest. Noen konstruktive forslag til enkle prosedyrer som også bør utføres? Jeg for min del har gjennomført å teste posisjonsvisningen i "båsen" og har markert den i kartet, slik at det er lett i den målestokken av kartet jeg bruker å se om dette stemmer hver gang. Har også flere sjekkpunkter av posisjonen ut av havna / molo / utløp, der også dybder i forhold til ekkolodd med alarm for minimumsdybde sjekkes. Ship'O'Hoi! Redigert 5.Juni.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Mitt beste tips er å følge godt med uansett! Uka som var klarte jeg å ende opp midt inne i landet i Nigeria i følge GPSen. og jeg var aldri lenger ut enn til Nesodden. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Hei alle båtvenner! Jeg for min del har gjennomført å teste posisjonsvisningen i "båsen" og har markert den i kartet, slik at det er lett i den målestokken av kartet jeg bruker å se om dette stemmer hver gang. Har også flere sjekkpunkter av posisjonen ut av havna / molo / utløp, der også dybder i forhold til ekkolodd med alarm for minimumsdybde sjekkes. Ship'O'Hoi! Som jeg skrev i et annet innlegg, så hjelper det ikke stort om du har sjekket nøyaktigheten av GPS`n i båsen om du skal på langtur. Da kan det være lurt og gjøre fortløpene sjekker, som i en bøyerekke, nære bøyer som en vet det er dypt rundt, i havner etc. Ellers så er ekkoloddet et ypperlig navigasjons-instrument. Følg med på dybdekurvene i kartet på plotteren, og se at dybden på ekkoloddet forandrer seg tilsvarene, da vet du om kartet stemmer overens, og derfor også GPS`n. På steder der du går i en "kanal" legger en seg på grensen i.h.t. dybdekurvene, bruker så ekkoloddet til å holde seg akkurat på grensen. Stemmer det med kartet er alt i orden. Dette er nå slik jeg holder meg oppdatert, og det har ikke forårsaket noen nærkontakt av noen grad Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 følge godt med Så sant, så sant. I forrige uke insisterte den i bilen på at jeg kjørte fra Kronlia til Ås 200 m. inne i skauen eller ute på jordet. Forberedelser? Hold et øye med HDOP. Går den over 4, så sett et spørsmålstegn ved posisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.