Jump to content

Synspunkter/tips ved bruk av GPS/kartplotter?


Seastar

Recommended Posts

Hei alle båtvenner!

 

Jeg lurer på hva som utføres av faste rutiner ved bruk/kontroll av riktigheten av de data som kommer på skjermen?

 

Det kan være posisjonen til båten i kartet, skal det vises kun den informasjonen som er nødvendig, hvilken målestokk er den beste å gå etter og f.eks. at grunner som vi fritidsbåtfolket MÅ ta hensyn til vises riktig i den aktuelle kartmålestokk?

En annen viktig ting er om kartet/posisjonen i den aktuelle plotter greier å oppdatere seg raskt nok i forhold til den fart båten går med?

Av egen erfaring har jeg kommet frem til hvordan min plotter må være innstilt, og dette har jeg testet ut i praksis flere ganger (egentlig kontinuerlig sjekk opp mot virkeligheten utenom skroget), samt at jeg hele tiden sjekker ekkoloddet opp mot verdier vist på dybdekurver og grunner i kartet.

Det er en sann glede hver gang dette stemmer overens, og jeg må legge til at det stemmer så til de grader overens i de områdene jeg ferdes mest.

Noen konstruktive forslag til enkle prosedyrer som også bør utføres? :smiley:

Jeg for min del har gjennomført å teste posisjonsvisningen i "båsen" og har markert den i kartet, slik at det er lett i den målestokken av kartet jeg bruker å se om dette stemmer hver gang.

Har også flere sjekkpunkter av posisjonen ut av havna / molo / utløp, der også dybder i forhold til ekkolodd med alarm for minimumsdybde sjekkes.

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Hei alle båtvenner!

 

Jeg for min del har gjennomført å teste posisjonsvisningen i "båsen" og har markert den i kartet, slik at det er lett i den målestokken av kartet jeg bruker å se om dette stemmer hver gang.

Har også flere sjekkpunkter av posisjonen ut av havna / molo / utløp, der også dybder i forhold til ekkolodd med alarm for minimumsdybde sjekkes.

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Som jeg skrev i et annet innlegg, så hjelper det ikke stort om du har sjekket nøyaktigheten av GPS`n i båsen om du skal på langtur.

 

Da kan det være lurt og gjøre fortløpene sjekker, som i en bøyerekke, nære bøyer som en vet det er dypt rundt, i havner etc.

 

Ellers så er ekkoloddet et ypperlig navigasjons-instrument. Følg med på dybdekurvene i kartet på plotteren, og se at dybden på ekkoloddet forandrer seg tilsvarene, da vet du om kartet stemmer overens, og derfor også GPS`n.

 

På steder der du går i en "kanal" legger en seg på grensen i.h.t. dybdekurvene, bruker så ekkoloddet til å holde seg akkurat på grensen. Stemmer det med kartet er alt i orden.

 

Dette er nå slik jeg holder meg oppdatert, og det har ikke forårsaket noen nærkontakt av noen grad :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...