Jump to content

Motorreparasjon in progress...


Nadheim

Recommended Posts

Etter råd fra kyndige medlemmer på Båtplassen er jeg i gang med reparasjon av min AQ200D (GM 305 V8 bensin). Diagnosen var ventiltikking, og medisinen var skifte av ventilløftere.

 

Ved hjelp av en noe mer teknisk anlagt kompis og reparasjonsmanual gikk dette like greit som forespeilet, og jeg tror faktisk jeg kunne klart det selv neste gang. Eneste gjenstående oppgave er å justere ventilene iht reparasjonsmanualen.

 

Når vi tok av innsug og lokkene til "ventilhusene" åpenbarte det seg et lite hyggelig syn. Klumper av grå olje, tydelig blandet med vann rundt ventilene. Når man peiler oljen er den svart og fin, men inne i motoren hadde den klumpet seg noe forferdelig.

 

Det er tydelig at det lekker kjølevann inn.

 

Spørsmålet er om det må ytterligere tiltak til for å ikke bare løse symptomet men selve årsaken til problemet.

 

Noen som har peiling på hva som kan være årsaken til at det har kommet vann inn til ventilene?

Link to post

Godt å høre at det gikk som planlagt med jobben...det er en takknemlig motor å skru på...

 

Tror faktisk talt jeg hadde gjort alt rent og pent, skiftet olje og filter og kjørt motoren for å se. Tror ikke du skader noe ved å gjøre det i og med at du ikke har merket dette tidligere.

 

Angående årsak så er jeg litt i tvil, men det mest nærliggende er vel toppakningene vil jeg tro. Det er ikke så mange andre veier oljen kan "vandre" inn til ventilene tror jeg.

 

Er det på begge sylinderrekke eller?

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Angående årsak så er jeg litt i tvil, men det mest nærliggende er vel toppakningene vil jeg tro. Det er ikke så mange andre veier oljen kan "vandre" inn til ventilene tror jeg.

 

Du mener vel å si vannet for etter hva jeg husker er det hydrauliske løftere på denne motoren og de "går" i olje

Link to post

Du kan bl. a. få denne grå gørra dersom veivhus/toppdeksel luftingen ikke er ok. Det trenger ikke være noen defekter med tanke på lekasje mellom vannkanler og oljekanaler. Du kan også få denne gørra dersom du ikke kjører motoren lenge nok. Starter du motoren for bare noen minutter vil du få kondens som blande seg med oljen. dette blir til en grå gørre og spesielt i toppdekselet. Dete vil forsterke seg dersom luftingen ikke er ok.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...