Nadheim Startet 30.August.2003 Link til dette innlegget Startet 30.August.2003 Etter råd fra kyndige medlemmer på Båtplassen er jeg i gang med reparasjon av min AQ200D (GM 305 V8 bensin). Diagnosen var ventiltikking, og medisinen var skifte av ventilløftere. Ved hjelp av en noe mer teknisk anlagt kompis og reparasjonsmanual gikk dette like greit som forespeilet, og jeg tror faktisk jeg kunne klart det selv neste gang. Eneste gjenstående oppgave er å justere ventilene iht reparasjonsmanualen. Når vi tok av innsug og lokkene til "ventilhusene" åpenbarte det seg et lite hyggelig syn. Klumper av grå olje, tydelig blandet med vann rundt ventilene. Når man peiler oljen er den svart og fin, men inne i motoren hadde den klumpet seg noe forferdelig. Det er tydelig at det lekker kjølevann inn. Spørsmålet er om det må ytterligere tiltak til for å ikke bare løse symptomet men selve årsaken til problemet. Noen som har peiling på hva som kan være årsaken til at det har kommet vann inn til ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Godt å høre at det gikk som planlagt med jobben...det er en takknemlig motor å skru på... Tror faktisk talt jeg hadde gjort alt rent og pent, skiftet olje og filter og kjørt motoren for å se. Tror ikke du skader noe ved å gjøre det i og med at du ikke har merket dette tidligere. Angående årsak så er jeg litt i tvil, men det mest nærliggende er vel toppakningene vil jeg tro. Det er ikke så mange andre veier oljen kan "vandre" inn til ventilene tror jeg. Er det på begge sylinderrekke eller? mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
will Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Angående årsak så er jeg litt i tvil, men det mest nærliggende er vel toppakningene vil jeg tro. Det er ikke så mange andre veier oljen kan "vandre" inn til ventilene tror jeg. Du mener vel å si vannet for etter hva jeg husker er det hydrauliske løftere på denne motoren og de "går" i olje Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.August.2003 Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Du kan bl. a. få denne grå gørra dersom veivhus/toppdeksel luftingen ikke er ok. Det trenger ikke være noen defekter med tanke på lekasje mellom vannkanler og oljekanaler. Du kan også få denne gørra dersom du ikke kjører motoren lenge nok. Starter du motoren for bare noen minutter vil du få kondens som blande seg med oljen. dette blir til en grå gørre og spesielt i toppdekselet. Dete vil forsterke seg dersom luftingen ikke er ok. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Nadheim Svart 31.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2003 Det var gørr i begge sylinderrekkene, og luftingen var faktisk nesten tett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 31.August.2003 Link til dette innlegget Svart 31.August.2003 ...jepp, mente selvfølgelig vann...var nok litt utafor der gitt...sinnsyk i gjerningsøyeblikket tenker jeg vi sier...*S* mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
BK Svart 31.August.2003 Link til dette innlegget Svart 31.August.2003 Som BMO sier, Kondens er nok det mest nærliggende Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.