Avmønstret4 Startet 5.Juni.2006 Del på Facebook Startet 5.Juni.2006 Vet dette har vært oppe mange ganger før, men denne lyden er litt spesiell. I våres byttet jeg foringen i akselgjennomføringen, men under gange kan det plutselig oppstå en lyd i forb.m akselen. I helgen kom den 2 ganger. Den oppsto ved ca 2000 omdr. og etter ca 1/2 times gange. Når jeg slakket av og friet ut motoren stoppet lyden når akselen sluttet og rotere. Når jeg igjen satte den i gear så kom ikke lyden igjen. Dette skjedde 1 gang på fredagen og 1 gang idag? Noen tips? Jeg tror ikke det har noe med propellen å gjøre, men kan det ha noe å gjøre med at det oppstår svingninger mellom akselen og gjennomføringen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 (redigert) Hei ! Har lest at det kan komme syngelyder fra cutless-lageret om det har kommet fiskesnøre i det ! Har aldri hatt det selv, men .... Redigert 5.Juni.2006 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Det kan jo nesten høres ut som om det oppstår noen svingninger ja, uten at jeg har vært borte i det fenomemet selv. Men du kan ihvertfall enkelt eliminere synging fra propell ved å legge over roret hardt når du har ulyden der. Forsvinner den når du legger over i sving, er det stor sannsynlighet for at det er selve propellen som støyer. Jeg hadde samme fenomenet på min propell. Da jeg byttet den forsvant lyden. Men jeg hadde synging uansett på bestemte turtall. Bare noen tanker rundt problemet: Er det noen form for vannsmøring e.l. i den foringen du skiftet? Har du noen mulighet for å kjenne om det blir varmt nedi der? Eller vibrasjoner av noe slag? Sink på aksel som har løsnet og roterer av og til??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 I utgangspunktet skal ikke disse svingningene være tilstede. Svingningslyden innebærer stort sett at du får en fysisk motstand i fremdriftssystemet som går over til hørbar lyd. De opplysningene du gir er knyttet til skifte av foringen i akselgjennomføringen. Antar at dette kan være et cutlesslager? I utgangspunktet vil jeg tro at motoren er festet litt skjevt i forhold til akslingen. Dersom du kommer til og løsner festeskruene på klemflensen kan du måle med søkefjær om det er samme avstand rundt hele aksdlingen, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 I utgangspunktet vil jeg tro at motoren er festet litt skjevt i forhold til akslingen.Der satte du meg på en tanke til, roaldbj. Selv om motor og aksling er rettet opp mot hverandre, kan det forekomme at hele drivlinjen er litt ute av stilling i forhold til lageret/opphenget. Slik at akslingen ligger skjevt gjennom lageret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Jeg hadde et lignende tilfelle på Stauden som har sine skslinger hengende i braketter festet i skroget med cutless lagre i. Videre har jeg kun gjennomføringen med en vannkjølt pakkboks med 3 tetningsringer i. Jeg løsnet braketten litt justerte den litt i skruhullene og festet den igjen. Jeg kunne se på hvordan gummien i cutless lageret ble litt skjevt belastet, samt at akslingen var litt tung å dreie for hånd. Etter denne lille justeringen ble det hele strammet til mens jeg sørget som at akslelen roterte lett... Jeg hadde ikke noe syninging i aksel, men tror at opprettingen av hele drivsystemet ble til bedre. Time will show... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Beklager sent svar, men jeg har vært fraværende dette forum pga mye arbeid i forb.m jobb-bytte. Har lest at det kan komme syngelyder fra cutless-lageret om det har kommet fiskesnøre i det !Tror ikke denne teorien stemmer hos meg, da den også var ifjord føre bytte av cutlesslager og ingten fiskesene var å se. Men du kan ihvertfall enkelt eliminere synging fra propell ved å legge over roret hardt når du har ulyden der. Forsvinner den når du legger over i sving, er det stor sannsynlighet for at det er selve propellen som støyer.Som sagt, dette hadde jeg også føre bytte og oppgradering, men skal prøve dette med roret. I utgangspunktet vil jeg tro at motoren er festet litt skjevt i forhold til akslingen.Hadde dette også med gammelt cutlesslagerMen selvfølgelig er det mulig at motorfestene (i gummi) er presset sammen etter mange år, og at dette har forårsaket endring på vinkelen. Som igjen er årsak til syngingen. Men nå har det seg sånn at det gamle cutlesslageret ikke var skjevt slitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Dersom du kommer til, anbefaler jeg at du forsøker å dreie akslingen med håndkraft for å kjenne motkraften. Dette kan gi en indikasjon på krefter som motvirker dreiingen. Dersom du har mulighet kan det også være hensiktsmessig å løsne akslingen fra klemflensen, dra akslingen litt tilbake og søke med søkefjær hvorledes akslingen er vinklet mot klemflensen. Svingelyder kan inntre ved at harmoniske bølger forsterker hverandre (interferens). Det kan være at propellbladenes utforming bidrar til slike effekter. Dette kan motvikrkes ved forsiktig sliping av slippkantene på propellen. Motorlabbenes kvalitet kan også bidra til forsterkning av interferens ved enkelte turtall. Lurt å sjekke motorfestene. De varer ikke evig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Jeg har synging i båten mellom 1800-2000 omdr. Skyldes propell som må slipes. PS Høres ut som dårlig viftereim. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.