Jump to content

Bryter for 30A spissbelastning

Sydvesten

Recommended Posts

I forbindelse med innstallasjon av solenoid i båten så trenger jeg en bryter som takler 30A i et hundredels sekund... og deretter 0,7A...

Har to solenioder som jeg gjerne skulle koblet til en felles bryter, kabeltversnittet er 2,5mm2.. Forbruket når solenoiden trekker er 30A for hver, men kun i hundredelssekund eller 2...

Jeg kommer ikke til å gå via rele for denne saken, og vil ha direkte strøm... kikker litt i biltemekatalogen og finner en del brytere som tåler 20A... spørsmålet mitt blir vil disse tåle en høyere belastning i et kort øyeblikk... siden begge går samtidig blir jo spissbelasningen inntill 60A..

Vurderer alternatvit en hovedstrømbryter, den takler 100A kont og 250A spiss, men det er jo en smule overkill.. systemet er sårbart, og skal helst ikke feile....

Dette er er jo noen for dere som har orden på strømmen i skuta....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

normalt er det driftstrømmen man behøver å dimensjonere for så en 10 ampere bryter er mer enn tilstrekkelig men større er alltid bedre inntil det blir upraktisk.

ved likestrøm er det bryting av kretser som er det største problemet men på dette nivået bør en 10-20A bryter ikke ha noe problem.

noe en bør være klar over er at når men bryter denne type kretser - variasjoner forekommer men, 10-12 000 volt spikes er ikke uvanlig jfr holdespoler på kontaktorer.

ikke nok med det men etter en første spiken følger det med et pulstog med betydelig varighet og nesten samme amplitude.

hvis du har følsom elektronikk ombord kan det være lurt å bruke feks varistorer på 1.5x systemspenningen eller så - 18 volt har blitt nevnt tidligere for 12v anlegg.

dette hjelper bra men det finnes også dieodeløsninger som er momentane - varistorene er noe tregere.

et annet problem ved bryting av likestrømskrester er at det i forbindelse med den tidligere nevnte "spiken" man alltid får, kan det bli brente kontaktflater på bryteren som tilslutt medfører varmgang, dårlig kontakt og alt som hører med.

igjen: større er bedre innen rimelighetens grenser.

som et kuriost apropos kan det nevnes at startpåslaget til de fleste PCer osv har en startstrøm på 50-60 x normalstrømmen.

dette gjelder både gamle og nye men nå er det kommet krav til strømtrekkets kurveform for den kontinuerlige strømmen.

tidligere dro datamaskinene totalt ulinære likeretterstømmer med kontinuerlige amplitudeverdier på inntil 3.5x normalstrømmen relle spikere.

bieffekter:

"gammeldagse" dreiespoleamperemetere målte bare 57% av virkelig RMS strøm og:

automat- og andre 230v sikringer løste ut på bare 60-70% belastning.

mange som slet med og sliter med dette problemet til dags dato.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...