Jump to content

Konservering av to-takter


LEJ

Recommended Posts

Hyttebåten har en 20 hk Yamaha to-takter fra 94. Jeg har stort sett bare ferskvannskjørt motoren og lagt den inn på hytta etter sesongens slutt. I fjor leverte jeg den inn til profesjonelle uten at de hadde noe galt å påpeke. Den starter greit og har ingen nykker i det hele tatt.  :boxing:

 

Spørsmålet mitt er: Motoren har nesten ikke gått noe i det hele tatt i år (3-4 timer). Burde jeg gjøre noe mere enn ferskvannskjøringen? I så fall hva?

Link to post

En god regel UANSETT gangtid på motoren i år er å spraye konserveringsolje inn innsuget rett før og i det du stopper motoren for siste gang før vinteren. Det hindrer korrosjon i sylindervegger/stempel. Noen skrur i stedet ut tennplugger, tømmer i en skvett olje og drar forsiktig rundt med startsnoren etterpå. Jeg synes konserveringsolje før en stopper motoren er lettvindt og greit.

 

Girhusolje bør normalt skiftes, men gangtiden er jo kort......så?

 

Det som finnes av smørenippler kan få en dæsj fra en fettsprøyte og propellakslingen kan godt gjøres ren og smøres inn på nytt.

 

Tatt i betraktning den korte kjøretiden er konserveringsolje kanskje viktigst.

Link to post

Heisann

 

Selv benytter jeg konserveringsolje i forgasseren i ca. 30 sekunder før motoren stopper. Deretter skrur jeg ut tennpluggene og dusjer litt motorolje inn i sylindrene, har jeg ikke motorolje for hånden bruker jeg 5-56...eller WD-40 og snurrer motoren et par ganger rundt på starteren.

 

Gearolje skifter jeg på våren...vet ikke helt hvorfor, har bare alltdi gjort det. Skifter også anoder om våren før båten settes ut.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Gearolje skifter jeg på våren...vet ikke helt hvorfor, har bare alltdi gjort det. Skifter også anoder om våren før båten settes ut.

 

mvh

Lars-Inge

Hei!

 

Jeg tror det kan være en fordel å skifte gearolja allerede på høsten samtidig med konserveringa. Skulle det være en liten lekkasje unngår en unødig korrosjon gjennom vinteren fra saltholdig olje og en får det tetta med en gang. For mitt vedkommende er det alltid bedre tid om høsten enn når alt skal være klart nesten over natta om våren.

 

mvh Sigurd

Link to post

Dette er hentet fra Yamhas hjemmeside og er på engelsk, men det skjønner de fleste. Jeg har en helt ny Yamaha 60FETOL som skal konserveres for vinteren...snart. Da har jeg tenkt å følge denne skjekklista, sånn ca. iallefall. Du kan jo se selv:

 

Storing outboard motor: "fra www.yamaha-motor.com" 30.03.2003 - VH

When storing your Yamaha outboard for prolonged periods of time, (2 months or longer), several important procedures must be performed to prevent expensive damage. This is especially important for your precision blend equipped outboard due to the lean oil ratios used at idle prior to shutting the engine off for the season. It is advisable to have your outboard serviced by an authorized Yamaha dealer prior to storage. However, the following procedures can be performed by you, the owner, with a minimum of tools.

CAUTION:

To prevent problems which can be caused by oil entering the cylinder from the sump, keep the engine in the attitude shown (Vertical position) when transporting and storing it.

If storing or transporting the outboard motor in a horizontal position, put it on a cushion after draining the engine oil.

Do not place the engine on its side before the cooling water has drained from it completely, or water may enter the cylinder through the exhaust port and cause problems.

Store the engine in a dry, well-ventilated place, not in direct sunlight.

Drain the remaining gasoline from the vapor separator. Gasoline left in the vapor separator for a prolonged period of time will break down and possible cause damage to the fuel line.

1. Filling Fuel Tank

Fill the fuel tank with fresh fuel and add one once of "Yamaha Fuel Conditioner and Stabilizer" (Part No. LUB-FUELC-12-00) to each gallon of fuel.

NOTE:

The use of "Yamaha Fuel Conditioner and Stabilizer" eliminates the need to drain the fuel system. Consult your Yamaha Dealer or other qualified mechanic if the fuel system is to be drained instead.

2. Flushing Cooling System and Fogging Engine

Cooling system flushing is essential to prevent the cooling system from clogging up with salt, san, or dirt. In addition, fogging of the engine is mandatory to prevent expensive engine damage due to rust. Perform the flushing and fogging at the same time.

WARNING:

Do not touch or remove electrical parts when starting or during operation. Keep hands, hair and clothes away from flywheel and other rotating parts while engine is running.

Flushing with flushing attachment

A. Remove the top cowling and the propeller.

B. Install a flushing attachment to the lower unit. (Flushing attachment available from your Yamaha Dealer).

CAUTION:

Avoid running the outboard at high speed while on the flushing attachment, or overheating could occur.

C. Run the engine at a fast idle for 10-15 minutes supplying fresh water.

D. Just prior to turning off the engine, quickly spray "Yamaha Stor-Rite Engine Fogging Oil" (Part No. LUBSTRRT-12-00) alternately into each carburetor. When properly done, the engine will smoke excessively and almost stall.

E. Remove the flushing attachment and wipe off any excess water.

F. Install the top cowling and the propeller.

3. Lubrication

A. Remove the spark plugs, and spray a 10-second spray of Yamaha Stor Rite Engine Fogging oil into each cylinder. Grease the spark plug threads and reinstall the spark plugs and torque to proper specification.

B. Turn the engine over with the stop lanyard disconnected to work the fogging oil into the piston rings.

C. Change the lower unit oil. (Refer to the periodic Maintenance section, "Changing gear oil."). Inspect the oil for the presence of water, which indicates a leaky seal. Seal replacement should be performed by an authorized Yamaha dealership prior to use.

D. Grease all grease fittings. (Refer to the periodic Maintenance section, "Greasing.")

4. Cleaning and anti-corrosion measure

A. Wash down the exterior of the outboard with fresh water and dry off completely.

B. Spray the engine's exterior with Yamaha Silicone Protectant (part No. Lub-SILCNE-13-00).

C. Wax the cowling with a non-abrasive wax such as Yamaha silicone wax (part No. ACC-11000-15-02).

WARNING:

Be sure to turn off the engine when you perform maintenance unless otherwise specified. If the owner is not familiar with machine servicing, this work should be done by a Yamaha Dealer or other qualified mechanic.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hvordan er det å starte motoren om våren etter å ha kvelt den med olje ?

Må pluggen byttes ?

Hvorfor gjør vi ikke dette med innenbordsmotorer ? (Diesel / bensin)

Etter ferskvannskjøring har jeg selv, etter anbefaling, skrudd ut pluggene og helt inn motorolje i sylindrene, og skrudd inn de samme pluggene igjen. Sprayet også inn hele motoren med 6-66. Har ikke hatt problemer med starten om våren, selv om det vel ryker litt ekstra til å begynne med.  
Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...