Per Arve Startet 29.Oktober.2002 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2002 Det er en ørliten kaptein som gjerne vil ha Pioneerjolla liggende på vannet, ordentlig fortøyd og alt i orden. Men hvordan får man bunnstoffet til å bite? Har noen forsøkt en grunning som biter på ABS plast? Mvh Per Arve Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 29.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2002 Hei Per Arve Har en Steady-jolle, det er vel samme plasttype. Jeg bare smørte på Jotun "Non-Stop" i år. Den ble sittende på, bortsett fra de steder som kom i kontakt med moder jord (fjell). Men det ville vel løsnet uansett om primer var brukt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
arquebus Svart 29.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2002 Hei, Jeg har selv søkt etter informasjon om dette og fant frem til følgende posting på "gamle båtplassen": http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...BF?OpenDocument Har ikke prøvd det selv, men tenkte å gjøre et forsøk med ungenes River jolle til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2002 Min Steady ble rubbet ned med stålbørste men ikke avfettet.90% av bunnstoffet var borte etter ca 8 uker på vannet.....Trodde ikke avfetting var viktig når den ble grundig rubbet så der tok jeg feil. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2002 Trodde ikke avfetting var viktig når den ble grundig rubbet så der tok jeg feil. :smash:Avfetting er utrolig viktig ifm all malerbehandling. Som et eksempel kan nevnes følgende om behandling av stål. Skal man gjøre en korrosjonsbehandling av stål, med foregående sandblåsing, som i seg selv er en meget tøff behandling, må man, for å sikre et godt resultat, alltid avfette flaten før man sandblåser. Om man ikke gjør det vil store deler av fettet i flaten (sitter i jernoksyd, som er rust) bli igjen på det sandblåste stålet som er helt hvitt og "rent". Slik er det også med andre forbehandlinger av alle flater før maling. Man starter alltid med vask/avfetting. Når det gjelder en mykplastjolle, er mykplasten i seg selv litt"fet" i overflaten,og uten at jeg har erfaring med dette spesielle underlaget ville jeg anta at en grundig avfetting, etterfulgt av sliping med fint sandpapir, rens med en fettfri tynner (lynol?) priming med f eks. Penguin Primer (enkomponent) og stoffing er en løsning. Jeg fikk litt tvil i meg nå, så jeg ringte likegodt Jotun (den lille malingsfabrikken i Sandefjord vet du), og han jeg snakket med der sier at løsningen er den beste som de kan gi. Imidlertid, plasttypen er veldig vanskelig, og de vil ikke garantere for løsningen. Et stalltips er å ringe fabrikken, om de i den senere tid har funnet en bedre løsning. De har nemlig arbeidet en del med dette. Lykke til . Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jens_P Svart 30.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2002 Avfettet min pioner først med lynol, mattet ned forsiktig med sandpapir, primet og stoffet. Vasker jolla om høsten, gir den en omgang med stålbørste om våren før stoffing med Durahart. Fungerer greit uten at noe løsner bortsett fra der den får kontakt med moder jord. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Molon Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Ser det er mange tips ang. stoffing her. Har nettopp kjøpt en Pioner 13, som skal ligge på sjøen 4 mnd årlig (mai-aug). Den skal ligge på grunt vann (0,4-0,8 m). Jeg har hørt at stoffing av Pioner ikke er lett å få til å sitte, og at det kan være like greit å droppe det, men heller dra over med børste et par ganger i løpet av sesongen. Noen som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Ser det er mange tips ang. stoffing her. Har nettopp kjøpt en Pioner 13, som skal ligge på sjøen 4 mnd årlig (mai-aug). Den skal ligge på grunt vann (0,4-0,8 m). Jeg har hørt at stoffing av Pioner ikke er lett å få til å sitte, og at det kan være like greit å droppe det, men heller dra over med børste et par ganger i løpet av sesongen. Noen som har erfaringer å dele? <{POST_SNAPBACK}> Det er ingen problem å få stoffingen til å sitte - skal sette ut Pioneren i overimorgen, og trenger ikke engang å stoffe i år. Fjorårets stoffing sitter som støpt Du må bare velge stoffing av rett type - kjøp ikke billig skvip. Jeg tror det er Hempel vi har, kjøp i båtutstyrforretning, og opplys at det er en Pioner den skal på. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Hørte fra Star maling at vis du skulle stoffe plastbåten var sort farge det beste. PGA at det var noe ekstra slitegreier. Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Heisan ! Pioner-forhandleren i Tønsberg her. Hempel har bunnstoffpakke for pioner. Det er et ferdigpakket sett som er kun til pioner. (eller andre båter av samme materiale.) Lykke til. mvh kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.