Jump to content

L1, L2 og L3 på VHF'en


Morty

Recommended Posts

hadde samme problemet selv.Det viste seg att radioen min ikkje var programert med l1-l2-l3 so det var ikkje so rart att eg ikkje fant dei.Måtte ta med meg radioen til simrad for å programere dei inn.Dei sa det var ein glipp for dei kanalane skulde ligge inne som standar.Kansje er det det som er problemet av deg også?Etter att eg fekk dei programert inn var det enkelt å finne dei.Du kan sjekke om dei er der ved å sette radioen på scanning, da vil du sjå på displayet om han søker innom l1-l2-og l3

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke samme modell, men det er iallefall en Simrad så muligheten for at det er samme system er tillstedet.for å få L1.L2.L3 gjør jeg følgende.

 

Trykker ned tasten merket P så tasten merket 1 eller2 eller3. så dukker de opp etter ett par sekunder. Hvis man skal skifte kanal raskt så avslutt med å trykke ned tasten E.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ingen av tipsene over funker.

Ringte eksperisen hos Simrad, men heller ikke der var det eksakte råd å hente.

Men litt hjjepl på veg fikk jeg, og med litt flaks fant jeg det ut selv:

 

1. Tryk på 0 (null)

2. Piler for skrolling opp/ned kommer da til syne nederst i displayet. Disse hopper fra L1 til L3 om du trykker på en dem inne et par sekunder og deretter E(nter).

 

Trykker man på andre siffre, komme rogså disse pilene opp, men det skrolles da utenom AL1 - L3 av en eller annen grunn.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Så var det bruken av disse tre kanalene.

 

Jeg mener å huske at i forrige århundre ble L2 brukt som kallekanal, og at L1 og L3 ble brukt til lengre samtaler. Dette var så klart en uskreven regel, men den ble som oftest fulgt.

 

Dersom noen allikevel blokkerte L2 med samtale, var det gjerne noen som i mer eller mindre klare ordelag instruerte den uheldige. :nono:

 

Slik er det ikke lenger. Hva kan grunnen være?

 

Personlig tror jeg at det kan komme av at båter nå blir solgt med VHF, selv om den nye eieren ikke har VHF-sertifikat. De bruker radioen uten noen rettledning, og det kan bli mye rart.

 

Er jeg for slem? Hva tror andre?

Link to post
Share on other sites

Har vært ofte på sjøen i sommer, og vi lar radioen scanne 16-L2-77 når vi ligger ved land. Lite tull på radioen etter min mening. Fin radiokultur og vettug bruk av kanalene.

 

BP-båter i Indre Oslofjord bruker ofte 77 mellom båtene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ligger stort sett på 16 og L2. Syns det er overaskende lite unødvendig kakling.

At 2 båter gir ett par korte beskjeder seg imellom på L2 syns nå jeg er helt ok.

Noen lengre blokkering av L2 har ikke jeg hørt iår. (Bohuslen og vestfold kysten).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...