Morty Startet 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2006 Har en nyinstallert Simrad RD68 i båten. Funker fint, men jeg finner ikke ut av hvordan jeg skal bruke/finne fra til de tre fritids-kanalene, L1 - L2 og L3. Har lest manualen opp og ned, men den hjalp lite. Noen som kan hjelpe her? Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Fjordutsikt Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Jeg trykker P 1 for å komme til L 1 - P 2 for å komme til L 2 og P 3 for å komme til L 3. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Jeg trykker P 1 for å komme til L 1 - P 2 for å komme til L 2 og P 3 for å komme til L 3. Umiddelbart assosierer jeg ingen av betjeningsknappene på RD 68 med P1 - P2 - P3 Litt mer spesifikk? Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
bellair Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 hadde samme problemet selv.Det viste seg att radioen min ikkje var programert med l1-l2-l3 so det var ikkje so rart att eg ikkje fant dei.Måtte ta med meg radioen til simrad for å programere dei inn.Dei sa det var ein glipp for dei kanalane skulde ligge inne som standar.Kansje er det det som er problemet av deg også?Etter att eg fekk dei programert inn var det enkelt å finne dei.Du kan sjekke om dei er der ved å sette radioen på scanning, da vil du sjå på displayet om han søker innom l1-l2-og l3 Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 Nå har jeg ikke samme modell, men det er iallefall en Simrad så muligheten for at det er samme system er tillstedet.for å få L1.L2.L3 gjør jeg følgende. Trykker ned tasten merket P så tasten merket 1 eller2 eller3. så dukker de opp etter ett par sekunder. Hvis man skal skifte kanal raskt så avslutt med å trykke ned tasten E. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
frankD Svart 9.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2006 (redigert) Trykk på et vilkårlig tall for å skifte kanal, da kommer det opp en liten pil opp og pil ned i displayet ved de to nederste funksjonsknappene som er på høyre side av displayet. Da kan du velge mellom L1-L2-L3. Trykk enter for å få valgt. (Hvis jeg ikke husker feil da?) Redigert 9.Juni.2006 av FDI (see edit history) Sitér dette innlegget Menja Link to post
Morty Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Ingen av tipsene over funker. Ringte eksperisen hos Simrad, men heller ikke der var det eksakte råd å hente. Men litt hjjepl på veg fikk jeg, og med litt flaks fant jeg det ut selv: 1. Tryk på 0 (null) 2. Piler for skrolling opp/ned kommer da til syne nederst i displayet. Disse hopper fra L1 til L3 om du trykker på en dem inne et par sekunder og deretter E(nter). Trykker man på andre siffre, komme rogså disse pilene opp, men det skrolles da utenom AL1 - L3 av en eller annen grunn. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
«Sjøbris» Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Så var det bruken av disse tre kanalene. Jeg mener å huske at i forrige århundre ble L2 brukt som kallekanal, og at L1 og L3 ble brukt til lengre samtaler. Dette var så klart en uskreven regel, men den ble som oftest fulgt. Dersom noen allikevel blokkerte L2 med samtale, var det gjerne noen som i mer eller mindre klare ordelag instruerte den uheldige. :nono: Slik er det ikke lenger. Hva kan grunnen være? Personlig tror jeg at det kan komme av at båter nå blir solgt med VHF, selv om den nye eieren ikke har VHF-sertifikat. De bruker radioen uten noen rettledning, og det kan bli mye rart. Er jeg for slem? Hva tror andre? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Har vært ofte på sjøen i sommer, og vi lar radioen scanne 16-L2-77 når vi ligger ved land. Lite tull på radioen etter min mening. Fin radiokultur og vettug bruk av kanalene. BP-båter i Indre Oslofjord bruker ofte 77 mellom båtene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mariell Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Ligger stort sett på 16 og L2. Syns det er overaskende lite unødvendig kakling. At 2 båter gir ett par korte beskjeder seg imellom på L2 syns nå jeg er helt ok. Noen lengre blokkering av L2 har ikke jeg hørt iår. (Bohuslen og vestfold kysten). Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.