Baronjon Startet 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2006 (redigert) Heisann. Jeg har en spissgatter seilbåt fra 30-tallet. 2,4tonn, 27fot. Nå har jeg lyst til å kjøpe en ny 4-taks 5 hester. Men er litt bekymra for vekt, den gamle motoren jeg har nå veier ca. 19 kg, ny vil veie 27 kg. Roret er nok ikke laget for motor, hva mener dere? Den er litt tung på roret i dag med motor, men med seil går det fint. Har i fremtiden lyst til å ha en sidebraket, noen som har erfaringer med det? Blir stygt uansett, men jeg må ha motor... Redigert 7.Juni.2006 av Baronjon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Jeg hadde en 25 kvm spissgatter da jeg var guttunge. Den hadde sidebrakett med en liten Seagull påhenger. Det var heller ikke den optimale løsingen i og for seg. Seagull'en dro noe inmari i forhold til det braketten tålte. På en 27-foter, litt større enn min gamle, ville jeg nok holdt motoreffekten så lavt nede som mulig. Holdt motorvekten så lavt nede som mulig (to-takter). Braketten må dimensjoneres skikkelig slik at den ikke vrenger seg av. Brakett på roret ser besnærende ut. Hvorfor ikke fortsette med det patentet? Man må naturligvis nøye inspisere gangjern og innfesting i ror hver vår før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
admiralen Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Seilte19,5 km spissgatter i 20 år. Hadde motorfeste på siden som jeg demonterte/ skrudde av under seiling. Fungerte bra, lett å montere motoren. Den var en 4hk med lang stamme, hadde ikke knekk ned på brakettarmen, kun rettvinklet ut. Fordelen med rett vinkel på braketten og lang stamme er at motoren kommer høyere over vann. Opplevde 1 gang en bølge som druknet motoren. Vil ikke anbefale rorfeste. Vett ikke hvor mye du har brukt denn ordningen og om du har motoren permanent plassert. Jeg har registrert at spissgatterne har svake rorbeslag etter min mening. Opplevde selv svikt her og man blir høyst handicappet. Virker som dine rorbeslag heller ikke er kragtige, og med en eldre båt er de også antakelig slitte. Det er mye krefter i en motor. Det må tas høyde for ikke bare motorbruk i stille vær, men det kommer situasjoner hvor du ønsker å bruke motoren i grov sjø. Unner deg ikke beslagsvikt som jeg opplevde. Har du tenkt på permanent motorinstallasjon. Jeg utredet dette på nittenoghalvern, og kom fram til at det lot seg gjøre. Råte i hekkstokken stoppet prosjektet. Jeg solgte båten, og det angrer jeg på. Hilsen admiralen, og hvis ønskelig, ring 90538734. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.