tormm Startet 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2006 Hei. Har en Orrskar 27 med en Volvo Penta AQAD40 (163hk). På en tur fra Asker til Drøbak mistet jeg plutselig kraft rett før Drøbak. Hadde da ligget i ca 18 knop hele veien. På veien hjem fikk jeg maks 10 knop. Antok at det var tette dieselfiltere, så jeg byttet både grov-filter på vannavskilleren og finfilteret. Renset også den lille silen som sitter i dieselpumpa. (Så at det var mye dritt i både filter og sil). Luftet så systemet. Byttet også luft-filter i samme slengen. Nå går båten opp i full fart (ca 23 - 24 knop), og holder denne farten i ca 30 - 40 sekunder, før jeg mister kraft. Farten dabber så av til ca 16 - 17 knop og klarer fint å holde det over tid. Er det noen som har noen gode råd? Jeg ville jo tro at jeg var på rett vei (dvs at dette har med diesel tilførselen å gjøre), i og med at det er blitt bedre. Men nå er det vel ikke flere steder å rense? Takker for alle tips... Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2006 Undertrykk i drivstofftank? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2006 (redigert) Velkommen til Båtplassen Tormm. Jeg tror også du er på sporet med å misstenke dieseltilførselen. Sjekk ventillasjon til tanken din som kes anbefaler, selv om jeg har liten tro på at en tett lufting vil vise seg så raskt. Jeg har mer tro på at du har dritt i tanken og har sugd opp et eller annet som delvis blokkerer dieselrøret fra tanken til grovfilteret. Sjekk tanken din og rengjør, og blås tilbake fra grovfilteret. Sjekk også at matepumpa gir tilstrekkelig mengde. Kople fra slangen til høytrykkspumpa og sjekk at pumpa leverer en stabil stråle med diesel med en stråletykkelsetykkelse på ca 5-6mm Redigert 8.Juni.2006 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
tormm Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2006 Takk. Skal prøve det i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
tormm Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2006 Hei. Takk for hjelp. Jeg blåste i diesel slangen, fra grov filteret og tilbake i tanken. I tillegg fjernet jeg silen som sitter i dieselpumpa, etter råd fra en på brygga. Jeg gjorde en liten testtur, og lå da fint i 22 knop i 10 minutter, uten antydning til å miste kraft. Gav også noen ganger på opp til maks fart 24 knop underveis. Forhåpentligvis ble det nå løst. Men dette kan jo da tyde på at jeg har litt dritt i tanken, som burde renses ut. Her er et lite problem, fordi jeg finner ikke noen innspeksjonsluke ned i tanken. Den har påfyllingsrøret, lufterør og diesel tur/retur fra motoren. I tillegg sitter tankmåleren inn på toppen, men det ser ut som om den er limt igjen. Hva skal jeg gjøre da? Kjøre til nesten tom tank? Så pumpe ut resten på ett eller annet vis? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2006 Uten mulighet til å komme til vil jeg tro at en tank fra midten av -80 tallet kan inneholde temmelig mye dritt. Du kan prøve å suge ut bunnslammet, men da må du ha tilgang der tanken er dypest og på rett side av eventuelle skvalpeskott. Jeg ville forsøkt å ta ut tankgiveren og tredd ned en slange der. Det beste ville imidlertid vært å lage et mannhull stort nok til at du får inspisert skikkelig og får plass til armen for rengjøring. Vettus mfl. tror jeg har mannhull sarg og lokk som kan felles inn. Er du fingernemm og har utstyr er det mulig å lage et enkelt lokk selv selvfølgelig. Mye snacks kan komme tilsyne når man rengjør en slik gammel tank. "Du tror det ikke før du får se det" Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Polarn Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Henter denne opp igjen da det viser seg at jeg har lignende symptomer på min nå. Har ikke begynnt feilsøking ennå, men tenkte å høre med dere hvor jeg bør begynnne. Det som skjer er at den går fin på ca 3100 en liten stund, plutselig begynner den å fuske som om den kveler seg. Båten ligger da meget tilbakelent og jeg frykter jeg har dritt i tanken. Lurer også på hvor den sila på pumpa sitter. Jeg har gått på 3100 omd tidligere over lang tid uten at noe har skjedd. Tenkte jeg skulle begynne med diesel filterer, for så å se på grovfilteret. Deretter den sila på pumpa jeg ikke vet hvor sitter. Så ta opp mannelokket for å se om jeg har dritt i tanken for eventuellt prøve å suge opp det som er av dritt. Hva mener ekspertisen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Fant et eksempel på dieselpumpe om noen kan peke ut hvor sila er. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ansgar Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Tror ikke det er sil på selve diesel pumpen. Men det er en sil inni fødepumpen som er plasser nede på siden av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 (redigert) Sitter den på toppen? Må nesten legge til at motoren er en TMD40A Redigert 10.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ansgar Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Er plasser på samme siden som diesel pumpen. Del nummer 2 på side 2 i denne brosjyren Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Joda, vet hvor fødepumpa er men ikke hvor på pumpa jeg sjekker den sila :) Er det ellers riktig hvordan jeg sjekker ut alt med tanke på at jeg plutselig mister motorkraft? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ansgar Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Joda, vet hvor fødepumpa er men ikke hvor på pumpa jeg sjekker den sila :) Det letteste er om du skrur løs hele føde pumpen fra motoren. da er det bare å løsne 3-4 skruer i toppen og ta av dekselet. Da er silen løs i fødepumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 På min var der sil i enden på sugerøret i tanken! Merka full motstand når eg blåste frå grovfilter å tilbake til tank! Plutselig kom proppa og det bobbla fint i tanken.. Ikkje lenge etter var det tett igjen så måtte nok lage hål å reingjær tanken! Laga også nytt rør uten sil! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Når du blåser i røret, bruker du munn eller kompressord? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gudmanda Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Eg brukte munnen ivertfall! Var på sjøen uten trykkluft! Såg sikkert ut som eg spelte tuba ja, men etter proppa for var de ingen problem å blåse igjennom filteret! Bobbla fint i tanken! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Da burde det gå greit, får begynne feilsøkinga i morgen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 I dag har jeg byttet filteret og blåst igjennom røret. Demonterte også røret som gikk ned i tanken og dro en plastslange igjennom. Synes jeg møtte motstand på veg ned men er usikker for det gikk greiere når jeg tok det opp og ned igjen. Kan ikke se noe dritt i tanken. Testet båten etter en real lufting og nå fusker den ikke på høyt turtall. Har tatt med meg filteret hjem som jeg skal dele for å se om det er noe dritt i det. Luftinga er også i orden. Håper det har løst seg. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
svortevik Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Beklager å ta opp denne gamle tråden, men vi har samme problem som andre her hadde. Vi har prøvd det som står her uten at det har hjulpet. Hva ble den endelige løsningen for dere som fikk orden på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.