Jump to content

Mister turtall på Volvo Penta AQAD40


tormm

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Orrskar 27 med en Volvo Penta AQAD40 (163hk). På en tur fra Asker til Drøbak mistet jeg plutselig kraft rett før Drøbak. Hadde da ligget i ca 18 knop hele veien. På veien hjem fikk jeg maks 10 knop.

 

Antok at det var tette dieselfiltere, så jeg byttet både grov-filter på vannavskilleren og finfilteret. Renset også den lille silen som sitter i dieselpumpa. (Så at det var mye dritt i både filter og sil). Luftet så systemet. Byttet også luft-filter i samme slengen.

 

Nå går båten opp i full fart (ca 23 - 24 knop), og holder denne farten i ca 30 - 40 sekunder, før jeg mister kraft. Farten dabber så av til ca 16 - 17 knop og klarer fint å holde det over tid. Er det noen som har noen gode råd? Jeg ville jo tro at jeg var på rett vei (dvs at dette har med diesel tilførselen å gjøre), i og med at det er blitt bedre. Men nå er det vel ikke flere steder å rense?

 

Takker for alle tips...

Link to post

Velkommen til Båtplassen Tormm. Jeg tror også du er på sporet med å misstenke dieseltilførselen. Sjekk ventillasjon til tanken din som kes anbefaler, selv om jeg har liten tro på at en tett lufting vil vise seg så raskt. Jeg har mer tro på at du har dritt i tanken og har sugd opp et eller annet som delvis blokkerer dieselrøret fra tanken til grovfilteret. Sjekk tanken din og rengjør, og blås tilbake fra grovfilteret. Sjekk også at matepumpa gir tilstrekkelig mengde. Kople fra slangen til høytrykkspumpa og sjekk at pumpa leverer en stabil stråle med diesel med en stråletykkelsetykkelse på ca 5-6mm

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei.

 

Takk for hjelp.

 

Jeg blåste i diesel slangen, fra grov filteret og tilbake i tanken. I tillegg fjernet jeg silen som sitter i dieselpumpa, etter råd fra en på brygga. Jeg gjorde en liten testtur, og lå da fint i 22 knop i 10 minutter, uten antydning til å miste kraft. Gav også noen ganger på opp til maks fart 24 knop underveis. Forhåpentligvis ble det nå løst.

 

Men dette kan jo da tyde på at jeg har litt dritt i tanken, som burde renses ut. Her er et lite problem, fordi jeg finner ikke noen innspeksjonsluke ned i tanken. Den har påfyllingsrøret, lufterør og diesel tur/retur fra motoren. I tillegg sitter tankmåleren inn på toppen, men det ser ut som om den er limt igjen. Hva skal jeg gjøre da? Kjøre til nesten tom tank? Så pumpe ut resten på ett eller annet vis?

Link to post

Uten mulighet til å komme til vil jeg tro at en tank fra midten av -80 tallet kan inneholde temmelig mye dritt. Du kan prøve å suge ut bunnslammet, men da må du ha tilgang der tanken er dypest og på rett side av eventuelle skvalpeskott. Jeg ville forsøkt å ta ut tankgiveren og tredd ned en slange der. Det beste ville imidlertid vært å lage et mannhull stort nok til at du får inspisert skikkelig og får plass til armen for rengjøring. Vettus mfl. tror jeg har mannhull sarg og lokk som kan felles inn. Er du fingernemm og har utstyr er det mulig å lage et enkelt lokk selv selvfølgelig.

Mye snacks kan komme tilsyne når man rengjør en slik gammel tank. "Du tror det ikke før du får se det"

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 4 år senere...

Henter denne opp igjen da det viser seg at jeg har lignende symptomer på min nå. Har ikke begynnt feilsøking ennå, men tenkte å høre med dere hvor jeg bør begynnne.

 

Det som skjer er at den går fin på ca 3100 en liten stund, plutselig begynner den å fuske som om den kveler seg. Båten ligger da meget tilbakelent og jeg frykter jeg har dritt i tanken.

 

Lurer også på hvor den sila på pumpa sitter.

 

Jeg har gått på 3100 omd tidligere over lang tid uten at noe har skjedd.

 

Tenkte jeg skulle begynne med diesel filterer, for så å se på grovfilteret. Deretter den sila på pumpa jeg ikke vet hvor sitter. Så ta opp mannelokket for å se om jeg har dritt i tanken for eventuellt prøve å suge opp det som er av dritt.

 

Hva mener ekspertisen?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

I dag har jeg byttet filteret og blåst igjennom røret. Demonterte også røret som gikk ned i tanken og dro en plastslange igjennom. Synes jeg møtte motstand på veg ned men er usikker for det gikk greiere når jeg tok det opp og ned igjen. Kan ikke se noe dritt i tanken. Testet båten etter en real lufting og nå fusker den ikke på høyt turtall. Har tatt med meg filteret hjem som jeg skal dele for å se om det er noe dritt i det. Luftinga er også i orden. Håper det har løst seg.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...