Jump to content

Nidelv24: kjøling av motor, septiktank og kalasje

Avmønstret2

Recommended Posts

Hei.

Er på jakt etter en brukt Nidelv 24 (77/78/79/80-modell) og er litt usikker på hva jeg skal velge av motor. Har ikke filla peiling på motorer og er derfor interessert i en som har minst mulig arbeid med seg. Hva er forskjellen på salt/ferskvannskjøling og hva er fordeler/ulemper?

Lurer også på hva det koster (ca) for å sette inn en septiktank med pumpe og slanger. Ser på en båt nå som er aktuell og den har pumping fra toalett og rett i fjorden. Det er vel litt upraktisk når man ligger på en holme en hel dag og familien har behov for å bruke toalettet....

Ringte Nidelv og spurte om pris på ny kalesje, som var ca 10 000. Er det billigere å gå til andre steder som syr ny etter mal av den gamle kalesjen? Kanskje er det mulig å renovere den gamle?

mvh Terje Christiansen

Asker

Saltvannskjølt er en fordel å unngå, særlig når de er såpass gamle. Saltvannet får motoren til å tæres opp innefra (kjølekanaler), så en 25-30 år gammel saltvannskjølt motor har skjelden lenge igjen å leve. Jeg for min del ville også ha prøvd å unngå gamle Volvo Penta 25 eller 36 hk motorer, og sære varianter som Ford Seapanther etc. En nyere, ferskvannskjølt motor er det mest ideelle.

Septiktank er greit å ha, har nettopp montert dette selv. Regn med minimum 3000,- i deler for dette. Men mange Nidelv 24 har faktisk innebygd septiktank i bunnen, som ikke alltid er i bruk. Hvis dette er tilfelle, så er det bare å kjøpe et sett med slanger og stusser fra Nidelv, borre to hull i dørken på anvist sted og kople seg til. Dette forutsetter dog at det ikke er benyttet innstøpt kryssfinerplate i dørken etter hva jeg har forstått.

Angående kalesje så kan du nok klare å få den et par tusen billigere uoriginalt, hvis du sjekker lit rundt. Alternativt så kan du få fikset den gamle ja, hvis duken er bra. Fikk skiftet fem glidelåser, skiftet ett vindu samt sydd opp igjen en del dårlige sømmer på min forrige, og betalte litt under 2000,- for jobben.

Lykke til, håper du finner den rette båten. Du har i alle fall valgt en modell det er mange av på markedet, så det burde være mulig å finne en som passer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser at du bor i Asker. Husk at på øyene i området rundt Asker og ut mot Drøbak er det mange fine steder å legge til hvor det også er toalett i land.

Flere i området som fikser kalesjer, bytter vinduer, glidelåser, sømmer osv bl.a. J.Rønsdal på Hvalstad, men du kan vel ikke regne med å få gjort det på denne siden av ferien?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 år senere...

Eg har nett kjøpt meg ein nidelv 24, 79 mod. Her og er det pumping rett frå toalettet til sjøen. Eg vil derfor legga opp septik. Er det nokon som har erfaring med detta? kva bør eg tenka på, kvar får eg deler/utstyr o.l.? Har høyrt at nidelv fortsatt selger ein del utstyr til sing gamle modellar, som min, stemmer det?

Håpar nokon kan svara.

Nidelv kan hjelpe deg med det du trenger av slanger etc. til dette, så her får du et komplett sett med bruksanvisning og det hele. Som det er nevnt tidligere her har Nidelv støpt inn septiktanker i sin 24 helt siden 1973 så vidt jeg vet. Snakk med Nidelv så hjelper de deg med det du trenger og gir deg råd om hvor du skal finne tanken. Lykke til.

Hilsen Ludde

Jeg har en Nidelv 24 1976 modell, og der er det en septiktank i rustfritt stål (antar jeg) vegg i vegg med toalettet. Den er plassert i stu-benken til venstre for toalettet når du ser mot toalettet.

Jeg antar at det er originalt montert, men vet ikke.

Kalesje til båten kostet nå i "høysesongen" kr 9700 hos Jens Sagen inkl mva. De hadde ferdiglaget på lager.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

samt omtrekk av puter bak. Nokon som har erfaringar med dette og?

Nei, men det må jeg snart få :wink:

Inne i båten kan du bruke vanlig møbelstoff. Dette koster gjerne en del på spesielle utsalgssteder, men de fleste møbelbutikker kan skaffe nesten alt de har i løpemeter. Standard pris fra ca 295 og oppover til rundt 600 kr per løpemeter.

NB: Ikke alltid at de dyreste er de mest slitesterke. Se på en faktor som heter "Martindale". Martindale over 25000 er ok (hard bruk). Noen av de blilligste stoffene har Martindale på over 60000 og 100000...

Ute ville jeg brukt skai/ pvc / kunststoff. Eventuelt microfiber. Microfiber anbefales ikke til røykere, og må impregneres med eget opplegg for å vare i solen... Viktigste faktor utendørs for tekstiler er lysekthet... Bør være 6 eller høyere. Hjelper å impregnere med UV filter.

Personlig vil jeg ha skai ute, og møbelstoff inne...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Takk for svar!

Skal kontakta Nidelv og kikka på det på mandag.

Dørk og ein del skrogisolering skal og byttast, samt omtrekk av puter bak. Nokon som har erfaringar med dette og? :smiley:

Har ikke så mye erfaring med omtrekking, men jeg anbefaler å IKKE holde på nostalgien å bestille orginalfargen på putene... Så på en Nidelv 24 like før jeg kjøpte min, og han hadde akkurat fått sydd nye puter ute i den klassiske (men akk så triste) brune fargen.... Jeg endte opp med en annen båt og det så ekstremt mye mer delikat med lysere farge. Smaken er som baken (ræva), men har du tenkt å få igjen pengene ved et salg på omtrekking av puter albefaler jeg lyse farger ute, mens det er ok med mørk marineblått inne.

Her er noen bilder fra min Nidelv:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29542

mvh Plenen

Flott båt!

Omtrnt noe sånnt eg hadde sett for meg på min når den var ferdig :smiley:

Mork kvit/grålig bak og på førerstolar. Gjerne med innslag av mørk blå. Kalesja er mørk blå og ser meget bra ut.

Har du forresten knappefester på oppsida av ryggputene? Det har vore på min, men festene er forsvunne. Vurderer derfor å bruka borrelås oppe og bak. Nokon erfaringar med det.

Dørk må også skiftast, eller leggast nytt laminat? Nokon erfaringar med det?

Vedr. PVC kontra Skai...

Jeg har ingen anelse. Jeg bruker vel egentlig uttrykkene om hverandre. :-)

Poenget mitt er at jeg ville valgt type skinn-etterlikning ute, mtp holdbarhet og vedlikehold, men tekstil inne mtp komfort.

Ellers er jeg enig i å velge lyse farger ute, og etter mitt syn vil jeg anbefale lyst inne også. Ikke hvitt, men lyst.

Svart (redigert)
Har du forresten knappefester på oppsida av ryggputene? Det har vore på min, men festene er forsvunne. Vurderer derfor å bruka borrelås oppe og bak. Nokon erfaringar med det.

Dørk må også skiftast, eller leggast nytt laminat? Nokon erfaringar med det?

Ryggputa er skrudd fast eller limt på en eller annen måte. Den sitter som støpt og det er egentlig mye finere enn pløsete greier som fort henger og slenger litt.

Dørken min er dørkbelegg likt dette:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=9803...upkey=003003001

Det er lyst og fint og enkelt å legge. Stiftes og limes lett på eksisterende dørkplater vil jeg tro. Jeg har ikke gjort noe på båten min. Var fin nok da jeg tok over.

P

Redigert av Plenen (see edit history)

Et tips:

Hvis du skal legge Nautilex anbefaler jeg å søke opp dette på forumet her. Det er noen tråder som tar for seg legging av slikt belegg på veldig god måte: alt fra limtype til hvordan det bør legges for å vare i maaaange år.

Ok, får kikka på feste til puta.

Inne blir det ikkje trekt om då båten ikkje er brukt inne, og ser fin ut.

Den dørken er lik den orginale me har om bord. Høyrte rykter om at nidelv solgte nye dørkplater som ein berre la inn, i stadenfor å legga på laminat. Skal finna ut om det før det blir gjort noko med dørken. Det høyrtes veldig arbeidsbesparande ut.

• 1 måned senere...

Vi (kona) trekker om putene akkurat nå. Hun er ferdig med putene inne, og nå er det skaiputene ute som står for tur. Både de bak og "førerstolene".

Lite søm og mye stifting på disse.

Industrisøm på Stoa (Arendal) har alt som trenges. Også spikerlist som det heter (den listen som er trekt på førerstolene for å skjule stiftene)

Solgte min Nidelv 24 i fjor. Den hadde en VP 23 hester saltvannskjølt som måtte ut og overhales. Ville nok satset på en ferskvannskjølt dersom du får tak i det, og jeg ville nok også gått for en med 36 hester. Gir endel mere fart.

Jeg bestilte kalesje hos Jens Sagen. De har malene, og muligens har de også noen ferdig liggende. Mener jeg ga ca 10.000, men da bestilte jeg også nye bøyler.

For øvrig flotte båter, omtalt som verdens største 24-foter.

No er det problemar med lekasje gjennom rorgjennomføring. Står ein messingmutter på toppen som beveger seg litt med roret, som eg går ut frå at den ikkje skal. Nokon som har erfaringar med dette? Anar ikkje korleis gjennomføringen fungerer.

Til deg som skal trekka om stolane: Veit du om dette er vanskeleg evt. dyrt arbeid?

Jeg vet ikke ennå om det med stolene, men det ser ikke vanskelig ut.

Grunnen er at ryggen ikke er sydd som en "sokk" som er tredd over, men at den består av 2 deler tekstil som er stiftet i midten. Stiftene er etterpå dette skjult av en "spikerlist", altså en form for gummilist.

Jeg skal prøve å ta noen bilder av dette når vi setter i gang med stolene.

Dyrt?

Nei. Jeg antar 2-3 meter stoff for alle putene bak samt stolene. Dvs ca kr 800 - 1000 for tekstilet (skai), deretter kanskje 300 for rustfrie stifter + +

La oss si under kr 2000 for alt. Da stolene over pentry og putene bak.

Dette er antatte priser. Kona har mer oversikt ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...